Ga naar inhoud

Benodigde Hardware voor >=10lnbs

dolphs

Aanbevolen berichten

Hallo, ik probeer mij een beeld te vormen voor een opstelling met 16 lnbs en 10 lnbs. Ik heb de site van Sjerom al bekeken en zag dat het artikel in 2004 is geschreven. Klopt het dat er tegenwoordig al 10 in 1 DiSEqC schakelaars zijn, de 8in1 heb ik wel aangetroffen: wat is het maximum op dit moment?

Wat mij nog even niet duidelijk is hoe je in het geval van 16 lnbs naar 1 aansluiting komt als je twee 8x DiSEqC schakelaars hebt en tot slot is dit voor elke receiver, zoals een hyundai1010ir, humax, nokia, etc weggelegd of is een dreambox dan toch wel aan te bevelen ivm juiste "aansturing" ?

Xtrend ET10000 met Quad Inverto Ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe bestaan er geen 8-voudige DiSEqC switches, want het DiSEqC protocol voorziet in maximaal 4-voudige switches. Een 8-voudige switch wordt daarom aangestuurd als twee 4-voudige DiSEqC 1.0 switches gekoppeld aan een 2-voudige DiSEqC 1.1 switch. Dat is een heel belangrijk verschil, want zou je twee '8-voudige' switches willen gebruiken, dan moet je die weer aansluiten op nog een DiSEqC 1.1 switch. Dat betekent dat je dan twee niveau's DiSEqC 1.1 in gebruik hebt (teken het even op een kladje, en je begrijpt wat ik bedoel). Het protocol voorziet standaard in één niveau DiSEqC 1.1 switches, en optioneel in drie. Echter, veel receivers ondersteunen niet eens DiSEqC 1.1, en als ze het wel doen zeer waarschijnlijk maar één niveau.

Je kunt het probleem oplossen door vier losse 4-voudige DiSEqC 1.0 switches te gebruiken, en die te koppelen aan één 4-voudige DiSEqC 1.1 switch. Een je receiver moet natuurlijk DiSEqC 1.1 ondersteunen.

Dit linkje geeft misschien wat meer duidelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Ik heb hier een multiswitch 17/8 aan de muur hangen.

Deze kan 4 quattro lnb's, 8 twin lnb's of 16 single lnb's aansturen.

Dit zapt aanmerkelijk sneller dan een sur 220 van Spaun.

Misschien is dat een optie voor je.

2 multiswitches met daartussen als koppeling een sur 220.

Groeten,

Roodkapke

PLinux member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
kan dit ook met bv; 2 x 4x1 - 1,0 switchen gekoppeld aan 1 x 2x1 - 2,0 switch?

Bedoel je dat je twee 4-voudige 1.0 switches wilt koppelen aan één 2-voudige 2.0 switch?

Dat kan in ieder geval niet, want 1.0 en 2.0 switches reageren op dezelfde stuur commando's. Als je dus een commando stuurt naar zon 1.0 switch, dan zal de 2.0 switch (ook) reageren in veel gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm,

Een dreambox ondersteund dat iig wel.

Ik heb die 17/8 icm een T55, daarnaast heb ik nog een wok met rotor.

Door de sur 220 kan ik kiezen tussen beide wokjes.

Ik zie dus niet waarom je dan niet 2 multswitches met een sur 220 zou kunnen koppelen. ( die 17/8 is trouwens disecq 1.2 en downwards compatible )

Roodkapke

PLinux member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt,

Je zult bij 16 single lnb's idd niet alle mogelijkheden van de switch volledig benutten. Maar het zapt wel retesnel als je 1 ontvanger hebt. De enige wachttijd die je krijgt is als je schakelt tussen de switchen.

En dan zou ik ook geen 17/8 nemen, ik heb het puur als alternatief willen noemen tegenover de standaard 10/1 switchen die hier veel voor gebruikt worden.

Groet,

Roodkapke

PLinux member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen