Ga naar inhoud


LCD, PLASMA... de voordelen van een digitaal scherm


Barabas

Aanbevolen berichten


Roept bij mij een aantal vragen op:

1. Waarom zijn er nog zo weinig satreceivers uitgerust zijn met een dvi of hdmi uitgang en dan heb ik het niet over hdtv receivers. Ondertussen zijn er al heel wat dvd spelers met digitale uitgangen en upscaling van het videosignaal. Het lijkt wel alsof dvd spelers veel meer dan satreceivers als kwaliteitsmedium worden gezien (helaas).

2. Zijn er leden die deze stelling van hifi.nl kunnen bevestigen door een videosignaal, bijv. door te streamen via een htpc, dus digitaal naar een lcd of plasma, ipv direkte analoge koppeling?

 

groeten,

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een sat. ontvanger gaat uitvoeren met HDMI of DVI dan zul je ook moeten zorgen dat deze minimaal 720p uitzendt. Dit heeft absoluut gevolgen voor de prijs van de sat. ontvanger. Zonder deze toevoeging heeft HDMI of DVI geen enkele zin en is RGB of component gewoon voldoende.

 

Ik heb zelf mijn Dreambox7000 met een component kabel (en ook getest met s-video) aangesloten op mijn nieuwe Denon 4306 receiver die een Faroudja scaler bevat. Ik laat de Denon receiver het sat. signaal upscalen naar 720p... De Denon is met een 10 meter HDMI kabel (digitaal dus) aangesloten op de Pioneer PDP435-HDE. Ik heb het sat. signaal nog nooit zo strak gezien!!! Dit is echt een wereld van verschil het is als een foto zo strak en rustig.

Ook mijn Denon DVD speler (2910) heeft een HDMI uitgang, deze loopt ook via de Receiver. Dit DVD signaal geeft hij alleen maar door.

 

Deze Denon receiver heeft overigens ook een 100mbit netwerk aansluiting waardoor deze ook Internet radio aankan. Ook een iPod en USB aansluiting is aanwezig. Op mijn Linux (Suse10) server (Epia M10000 bordje) heb ik naast een iTunes server (mt-daapd) ook een TwonkeyVision Muziek server lopen. Deze biedt de muziek die op de disken staat aan naar het netwerk (via DLNA) De Denon kan dit gewoon afspelen. Dit is echt perfect alle cd's (zowel mp3 als wav on-line) en af te spelen via de Reciever. Mp3 afspelen kon uiteraard ook al met de Dreambox, maar dit is nog eenvoudiger te bedienen.

 

 

De Denon receiver is hier te vinden.

Dat zeg ik... lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat is goed nieuws en nu maar hopen dat de prijs niet teveel omhoog gaat.

 

Uiteraard weet ik dat igv van dvi/hdmi het signaal eigenlijk ook gescaled zou moeten worden, maar bij veel nieuwe dvd spelers kan dat ook. Een vd nieuwere dvd spelers van Philips dvp5900 is met hdmi uitgerust en kost inderdaad iets meer dan een gewone dvd speler maar niet veel (ca €105).

 

Met goede analoge apparatuur kun je ook hele goede resultaten behalen (beter dan de dvp5900) maar daar moet je wel voor betalen, maar dat weet je zelf natuurlijk ook: gelukgewenst met je receiver + pioneer. Mooie installatie!

 

De Faroudja FLI-2310 (deinterlacer en niet scaler dacht ik) werkt ook voor het analoge signaal of alleen voor het digitale video signaal?

 

Is het overigens mogelijk om met de Dreambox via de LAN aansluiting van je receiver direkt naar de plasma te streamen? Zou je mooi kunen vergelijken of inderdaad een digitaal signaal van bron tot display voordeel oplevert.

 

saluti,

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Leuk artikel! Zeker ook omdat ik me nu aan 't verdiepen ben in 'n DVDspeler met DVI, of HDMI. Helaas zal ik wel last hebben van die HDCP ellende, maar dat schijnt tot nog toe nog niet echt 'n issue te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele suggestie..

Wil je een mooie speler met dvi kijk eens naar de Oppo OPDV971H-E of hetzelfde model van BBK. Is een speler met zeer goede videoweergave van dvd door upscale via dvi en Faroudja deinterlacer (wel mpeg4/divx, geen HD video).

Wil je ook top audio kijk en hoor naar de Philips DVP9000 (sacd maar helaas geen mpeg4/divx).

 

saluti,

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...