Ga naar inhoud


Problemen met twin tuner met 2x twin LNB


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn oude schotel vervangen door een Visiosat Bi-satellite met 2 twin LNB's (Edision) met 2 Diseqc switches. (Spaun SAR212) Het geheel is uitgericht op Astra 1+2 en aangesloten op de 2 tuneringangen van een Topfield 5500.

 

Als ik beide tuners op dezelfde satelliet zet, heb ik geen probleem. Als ik echter de ene tuner op een kanaal op Astra1 zet en de andere op een kanaal op Astra2 verlies ik na een aantal seconden het signaal van Astra2 (no signal)

en soms ook van astra1.

 

Om weer beeld te krijgen volstaat het niet om beide tuners weer op dezelfde satelliet te zetten. Ik moet de tuner uit en aan zetten, of via het menu de spanning van de LNB even uitzetten.

 

Zou het kunnen dat het voeden van twee LNB's en twee relais teveel vraagt van de ontvanger, of zou dit een overspraakprobleem zijn dat ontstaat wanneer beide LNB's gevoed worden via de beide tuners?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, de tuners staan op 'gescheiden' (niet doorgelust)

Beide tuners staan op de volgende settings

astra: LNB voeding aan, diseqc 1.1: uit, diseqc 1.0: 1 van 4

astra2: LNB voeding aan, diseqc 1.1: uit, diseqc 1.0: 2 van 4

 

Ik heb als tijdelijke oplossing overigens wel tuner 1 doorgelust naar tuner 2. (en dat ook zo in de LNB instellingen aangegeven)

Dat werkt redelijk, doch niet feilloos.

Ik heb eens geprobeerd wat er gebeurt als je een timeropname start op een kanaal op astra1 op tuner 2 terwijl je zit te kijken naar een kanaal op astra2 op tuner1. Dit gaat fout (2x geprobeerd) Als de timer start verlies je wel signaal op het kanaal op tuner 1, maar niet helemaal. De diseqc switch lijkt niet goed om te schakelen. Ik kan me voorstellen dat hij conflicterende opdrachten krijgt van beide tuners. (zou niet moeten kunnen) De opname is natuurlijk mislukt. Wellicht een beetje vergezocht, maar zou het probleem in de oorspronkelijke situatie kunnen liggen aan overspraak van de schakelsignalen bedoeld voor de andere diseqs switch via de LNB's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...