Ga naar inhoud


graden voor schotel?


Gast henisa

Aanbevolen berichten

Wie helpt mij. <P>Ik heb een stab hh100 gekocht. Deze moet ik volgens de documentatie op 38 graden zetten. Nu had ik een schotel hagen welke op 28 graden stond. nu wil ik deze terug plaatsen op de rotor, maar hoeveel graden moet deze achterover hellen?<BR>Oh ja ik woon in Flevoland.<p>[ 09-06-2001: Message edited by: henisa ]

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb zelf ook de stab motor en volgens mij moet je je schotel instellen op de elevatie die bij je woonplaats hoort. Bij mijn visiosat-schotel is dat 28,5 graden. (in Utrecht) Kan per schotel ietsje afwijken, want hiervoor gebruikte ik een triax-schotel en die stond op 30,5 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi;<P>Even antwoord geven op de eerste vraag; hoeveel moet de schotel nu hellen ??<P>Dit is dus ca 10 ° (38-28) de exacte evaluatie is een questie van 0.1 ° afregelen ca bij 29 beginnen.<P>Suc6<P>Allcamjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier ook de HH100, inderdaad ook op 38 graden ingesteld op de rotor.<BR>Volgens de handleiding en de berekening zou mijn triax dan op 22 graden ingesteld moeten worden. Niet dat het bij mij al werkt maar dat is weer een ander probleempje denk ik....<P>Marcel. confused.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Las trouwens net ook dat het hellen van de stab motor ook te maken heeft met of het er een is van het oude of nieuwe type. De oude moet dan op 37 en de nieuwe op 53 graden. Je zou dat moeten zien aan de oude; kan niet tot 53 graden.<P>succes!<BR>Ik gebruik hier trouwens een visiosat van 90cm en ontvang van 42 oost tot 8 west, ongeveer 15 satellieten probleemloos. maar die bomen daar verder in het westen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henisa, wat jij schrijft klopt niet. De hoek van de STAB is anders dan die van de schotel (poolas, draaias, declinatie en schotelelevatie). Ik adviseer je het artikel over draaibare systemen te lezen in de Hopper Guide van feb/mrt van dit jaar. Daar staat dit allemaal in uitgelegd. Ik denk trouwens dat ik het nog een keer ga lezen, want bij mij werkt het ook nog steeds niet. Misschien dat de 37 / 53 graden tip van superkurk werkt. <P>Ik vond trouwens op een internetsite dat de standaard-offset van een Triax 26 graden zou moeten zijn. Ik lees hier echter allemaal andere waarden. Onduidelijk hierbij is of het bij die waarden nou om de standaard-offset van de schotel gaat of om de uitkomst van de formule die in de STAB-handleiding staat: P - (latitude - 30), waarbij P de standaard-offset van de schotel is (fabriekswaarde)en de latitude voor b.v. Rotterdam 38 graden is. De uitkomst voor de Triax zou dan 26-(38-30)=18 graden moeten zijn.<P>Een andere tip die ik vandaag kreeg was om de STAB op 19,2 oost te zetten, de motor op 53/55 graden in te stellen en de schotel uit te richten tot er signaal is van de Astra. De STAB zou dan een redelijk goede baan moeten hebben. Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ook worden gemaild naar marcel@home.nl<BR>Schotel op 30 kan volgens mij nooit, gezien de stand van de rotor. Had hem hier altijd vast op 30 zonder rotor, als de rotor achterover leunt zou het met mijn boeren verstand minder dan 30 moeten zijn. 22 denk ik zelf... maargoed, het werkt bij mij ook nog niet maar dat komt omdat er om een voor mij vage reden te veel signaal van de LNB komt waardoor ik vanuit alle windhoeken 50% signal strength heb en dat is wat moeilijk richten dan... frown.gif" border="0 <P>Marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even de info van de tent die bij de rotor heeft geleverd:<P>*De bevestigings paal MOET exact loodrecht staan. <BR>*Bevestig de rotor aan de paal. <BR>*Stel de rotor af op +/- 39-40 graden <BR>*Plaats de schotel op de rotor (loodrecht op streep !) <BR>*Kies een kanaal op de Sirius satelliet <BR>*Ga naar Signaal Detectie in het menu <BR>*Richt de schotel uit op de Sirius <BR>*Als u het maximale signaal heeft zet u de schotel vast. <P>Marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info.<BR>Heb de rotor op 55 graden gezet en de triax op 26 en nu werkt het als een trein.<BR>Wel erg knullig om een handleiding te leveren waar het dus helemaal fout in staat....<P>Maargoed, ik ben blij dat het werkt<BR> wink.gif" border="0 <P>Marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb reeds in de winkel gekeken of dit magazine beschikbaar was. Helaas, misschien kan je dit stuk scannen voor mij en even mailen naar henisa@chello.nl<P>Ik heb net geproken met een satelliet installateur in mijn woonplaats. Deze vertelde mij dat de stab op 40 moet en de schotel elevatie op 30, ik heb hier geen goed gevoel bij aangezien ik dit al geprobeert heb. Wanneer ik de schotel op deze manier plaats dan staat deze veel te ver achterover, misschien dat de 53-55 graden wel correct is. Ik denk dat ik het vanavond nog maar eens ga proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrinden, ik heb link (Links-forum) geplaatst naar een handige calculator waarmee je de juiste waarden voor jou positie kunt berekenen, mits je mast loodrecht staat en je je GPS-coördinaten weet. smile.gif" border="0<P>Er zij inderdaad 2 rotorsats in omloop; de ene heeft een schaal voor de elevatiehoek, de andere voor de draai-as. Vandaar de verwarring. frown.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...