Ga naar inhoud


ontvangst 30.5E tot 30.5W


Gast

Aanbevolen berichten

Van 30E tot 30W ontvangst.<BR>ontvangst van andere satelieten daar buiten NIET MOGELIJK.<BR>heb een schotel van 1.10Mtr<BR>Het lijkt dat mijn schotel goed staat afgesteld.<BR>iemand hier een verklaring voor<P>Henke

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als er na die 30w en 30 o geen bomen huizen of iets dergelijks in de weg staan dan denk ik dat de schotel toch niet goed uitgericht staat.Ik heb een 1m. schotel en ontvang Turksat op 42 00st prima,verder als 8 graden west gaat helaas niet omdat de buren hun dak niet wilden verwijderen.<P> greetings goto.

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Parkeren,(?)<BR>Hier volgen wat gegevens om te controleren of je schotel goed is geplaatst en afgesteld.<P>Als je een analoge ontvanger hebt kan je met het volgende controleren of het kantel punt van jouw schotel goed is. Maar eerst even wat achtergrond info voor een beter begrip van het geheel en de goede beeldvorming.<P>Zoals je wellicht weet zijn de (TV)satellieten boven de evenaar gepositioneerd, hierdoor is het niet mogelijk om te volstaan met bv een rotor die de schotel rechtlijnig draait. Dit houdt dus in dat als je ze wil kunnen ontvangen je een polar-mount moet hebben die je schotel in dezelfde baan beweegt als de satellieten staan opgesteld, tevens moet je vrij zicht op deze satellieten hebben.<P>Het verschil in oost en west is het gegeven of de satellieten ten oosten of westen van Greenwich zijn opgesteld.<BR>Je hebt waarschijnlijk al eerder van Greenwich gehoord in verband met de tijdzone die door de Greenwich meridiaan wordt aangegeven. GMT = Greenwich Mean Time.<BR>Als je in Greenwich zou wonen dan zou voor jou de satelliet die op 0 (nul) graden opgesteld is het hoogste punt van je schotel zijn.<BR>Maar omdat je in Nederland woont (Dit neem ik aan want er staat niet in je profiel waar je woont) heb je dus te maken met een "offset" tov de 0 (nul). Deze offset is het getal dat voor jouw positie in NL de hoogtste satelliet aangeeft.<BR>Gemiddeld gezien is dit getal voor NL 5 graden. Het getal is namelijk afhankelijk van waar je woont in NL (Horizontaal gezien).<P>Nu terug naar je schotel, uitgaande van 5 graden offset is de Sirius voor jou het 0 (nul) punt oftewel dit is het punt waarbij je schotel precies haaks staat op je polar mount. Als je recht achter je schotel en polar mount gaat staan is Sirius de satelliet waarbij je schotel op zijn hoogste punt is. Als je je schotel naar links draait dan moet de schotel vanaf dit punt naar BENEDEN draaien. Voor het draaien naar rechts geldt het zelfde de schotel moet naar BENEDEN draaien.<BR>Dit is een cruciale afstelling van je schotel als dit niet goed staat heb je het dadelijk heel moeilijk, het is niet zo dat je dit in een keer goed hebt ingesteld. NADAT je namelijk de volgende stappen gedaan hebt kan je deze instelling namelijk optimaliseren voor jou positie!<P>Op hoop van zegen:<BR>Als je een analoge ontvanger hebt stem deze dan af op 12265 Hor. of 12437 Ver. op de Sirius. Ga hierna achter je schotel staan zet je polar mount haaks op je schotel en beweeg net zo lang tot je beeld hebt. Even een simpele grafische voorstelling:<BR>Dit ben jij -> @ +(> <- Voorkant van schotel "kijkt" naar Sirius.<BR>Als je geen analoge ontvanger hebt wordt het al wat lastiger maar stem dan af op: TV 8 12245 Ver. SR:27500 FEC7/8 of :SIMAYE AZADI 12453 H SR:18056 FEC:3/4. Hierbij is het van belang dat je uiterst precies te werk gaat.<P>Als het bovenstaande je gelukt is volgt het punt van de afstelling van de boog die de schotel moet maken om de satellieten te volgen.<BR>Op analoge ontvanger afstemmen op 11010 Ver. en de schotel heen en weer bewegen en kijken of je bij het door lopen van de boog geregeld signaal hebt. Bovenstaande frequentie is door mij niet random gekozen! Als het goed is hebt je met deze frequentie aan de rechter kant (west) beeld op 34.5 graden, MTA Int op Intelsat 601 en beeld bij de Astra/Hotbird/Intelsat en beeld op de Turksat op 42 graden.<BR>Als dit gelukt is ben je nog niet klaar want dan moet je kijken of dat het beeld overal even "sterk" is. Dit houdt in dat als je beeld hebt ergens je even de schotel met de hand iets naar voren duwt en iets naar achteren trekt. Dit doe je in het midden links bij Turksat of Astra en ook rechts bij bv Intelsat 601. Als het signaal overal hetzelfde reageert kan je het corrigeren. Als het signaal bijdezelfde handeling (duwen of trekken) links harder wordt en rechts minder dan staat je 0 (nul, Sirius) niet goed, en moet je de gehele schotel incl. de mount iets naar rechts draaien (Millimeter werk!). Hetzelfde geldt natuurlijk voor het omgekeerde, hierbij natuurlijk het geheel naar links verdraaien. Als links en rechts hetzelfde gebeurd met het singaal dus harder of zachter dan hoef je alleen de schotel-hoek te verstellen tov de polar mount.<BR>Het is net als met reklame. De kracht van .... is herhalen. Dus als je het bovenstaande een paar keer doet dan wordt het op een bepaald moment alleen maar slechter als je aan de schotel trekt of duwt. Dit is de situatie dat je de optimale instelling hebt bereikt. Natuurlijk moet je dit toetsen over de hele boog en op iedere satelliet.<P>Even ter afsluiting het volgende, ik ga bij dit verhaal ervan uit dat de paal waar je op staat goed haaks en waterpas is afgesteld en dat je schotel een goede en werkende polar mount heeft. Tevens ga ik er vanuit dat er geen technisch defect is aan de lnb/ontvanger etc en dat je weet hoe het een en ander ingesteld moet worden. Voor (fijn) afstel-werkzaamheden is een analoge ontvanger noodzakelijk met een goede singaal meter en/of een tv bij de af te stellen installatie.<P>Ik hoop dat het bovenstaande verhaal je kan helpen bij het goed afstellen van je schotel.<P>Suc6.<BR>MrZapper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...