Ga naar inhoud


2e LNB Plaatsen [drama]


Gast

Aanbevolen berichten

Heren,<P>Al enkele dagen slokt de schotel mijn voledige avonduurtjes op. Ik probeer een 2e LNB naast mijn bestaande (astra) LNB) te plaatsen op de Hotbird. Dit gaat echter niet echt goed. Mijn vraag nu: Moet ik de schotel op de Astra of op de hotbird uitrichten en hoever (in cm's) staan de 2 LNB's ongeveer uit elkaar??? <P>Thanx!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hi questar;<P>Bij een dergelijke opstelling is het beste dat je daarvoor een "besteende" houder of "dubbele LNB" pakt maar als je perse zelf aan de slag wilt ; in mijn herrinering een posting onder deze rubriek van 1/6/01 van pb208 ; de afstand heeft te maken met de grote van de afstand van de LNB en de schotel ; lees maar onder deze rubriek.<P><BR>Suc6<P>Allcamjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

de lnb's staan onder een hoek van 6 graden en zitten praktisch tegen elkaar(ietse ruimte ivm hoekverdraaing)<P>uitrichten:<P>mikken op zuiden (gebruik compas!)<BR>richting oost tot je de hotbird raakt<BR>uitrichten<BR>astra lnb 5-25 mm omhoog en nog ff fijnafstellen(waarschijnlijk+hoekverdraaing0-10graden)<P>en klaar<P>zorg wel dat je de diseqs goed hebt anders ben je dagen bezig en krijg je niets!<P>mocht je nog vragen hebben horen we het<P>[__raDXnl__]<P>-sky is indeed not the limit-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Questar,<P>Ik ga er van uit dat je een gekochte duo LNB klem hebt en een schotel van +/- 78cm en een diseqc switch <P>Ik en een collega hebben dit in een klein uurtjes op een avondje gedaan. Het beste is eerst voor je zelf op papier even voor stellen hoe de satelieten naast elkaar staan. En inderdaad, zoals er al gereplyed is ze staan met +/- 6 graden verschil ten op zichten van elkaar. Astra 19.2E en Hotbird 13E. en dan je schotel tekenen met twee LNB, dan geld, hoek van inval is hoek van uitval.<BR>Wat zie je dan dat de LNB die ongeveer op Hotbird gericht staat voor Astra werkt en andersom. Nu zorgen dat je met de lnB die voor Astra werkt dat je daar weer een goed signaal mee ontvangt (zie je ontvanger) hierna de Astra lnb los koppelen en de hotbird kanalen in lezen. hopla het werkt<P>Greetings Admirals cool.gif" border="0smile.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is simpele wiskunde, de hoek van inval is de hoek van uitval.<P>Normaal als je in de lucht zou kijken zit de hotbird rechts naast de astra.<P>Als je nu achter je schotel staat is het dus zo met een dubbelle lnb dat de linker lnb voor de hotbird(13gr) en de rechter lnb voor de astra(19gr) is.<P>Als je een diseq switsch toepast hang je dus de rechter lnb aan port a en de linker aan port b.<P>selecteer dan in het menu van je ontvanger port a als astra en port b als hotbird.<P>vergeet niet diseq in het menu van de ontvanger in te schakelen.<P>Als je een tri@x blad hebt met een standaard passend duo blok voor 2 lnb's kan je hier dus niets aan schuiven, altijd goed dus.<P>Als je dan je ontvanger op een astra kanaal zet, en in het menu van je ontvanger de signaal meters in beeld zet, richt je hem uit op maximaal signaal.<P>Als je dat gedaan hebt zal je zien dat hotbird ook al werkt.<P>Ik heb hier met een tri@x 78cb blad met 2 mt! lnbs er in met een diseq switch zowel op astra als op hotbird bij normale condities op mijn humax gemiddeld 80% signaal en 80% kwaliteit.<P>Ruimschoots voldoende dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt.<P>Ik denk dat ik de fout heb gevonden. Ik hing dus de kop aan de kant waar de satelliet ook hangt.. (ja, reply me maar mensen, hoe dom kan ik zijn...!!!). Anyway, ik weet genoeg, ik heb het nog niet getest, maar dat zal dan<BR>ook het probleem niet meer zijn. Mijn dank grenst aan hondsdolheid!<P>Questar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb ondanks de duidelijk uitleg in dit topic toch nog een vraag over het goed uitrichten van een tri@x blad (78cm) met een standaard passend duo blok voor 2 lnb's.<P>De hoek 19,2 en 13 graden is mij duidelijk, dit kan in principe niet fout gaan met deze schotel.<P>Maar de andere hoek die is voor astra 29 en voor hotbird 31 graden (in mijn geval). Wat is hiervan de beste afstelling, om optimaal beeld voor beide zenders te krijgen?<P>29,5 / 30 / 30,5 / 31 graden ??<P>Ik heb hem nu optimaal op Hotbird afgesteld en merk dat de Hotbird op sommige zenders zo'n 100% kwaliteit aangeeft, de Astra daarentegen maar 70%.<P>Is het waar dat je hem beter iets meer richting Hotbird kunt zetten, omdat deze normaliter een zwakker signaal heeft?<BR> rolleyes.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...