Ga naar inhoud


Dreambox configureren voor ganse familie (ook jonge kinderen)


phum3

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

We hebben twee DB7020 in gebruik. Tot voor kort draaide op beide toestellen de laatste image van Hydra. Omdat deze zijn gestopt ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe image. Op het eerste toestel (toestel heeft continue internet aansluiting) heb ik nu al enkele weken de PLI Emerald image draaien waarover ik zeer tevreden ben.

 

De grote mogelijkheden van de dreambox heeft voor hobby en educatief gebruik enorme voordelen. Soms lukt het om voor hobby- en educatieve doeleinden al eens wat extra’s te bekijken, wat normaal niet mogelijk is. Deze medaille heeft echter ook zijn keerzijde.

 

Het tweede toestel wordt door iedereen van de familie gebruikt (in totaal 12 personen, de jongste is 5 jaar, de oudste is 87 jaar) en daarom werden door mij in het verleden de settings aangepast en werden ongewenste zenders uit de lijst geschrapt (o.a. adultkanalen). Dit toestel heeft geen continue internetaansluiting. Voor updates werd het toestel even boven aangesloten, en een nieuwe aangepaste settinglijst werd indien nodig via de computer in de dreambox geladen. In het verleden kwam het toch regelmatig voor (Hydra image) dat er door mij geschrapte kanalen, opnieuw verschenen (enkel in de totale overzichtslijst = alfabetische, niet in de boeketten). Hoe dit kon, weet ik nog steeds niet. Was dit door een instelling van de Hydra image? Om de instellingen (menu) te kunnen openen was een paswoord nodig, die enkel door mij, mijn vrouw en de grootouders is gekend. Gevolg was dat we iedere dag eerst moesten controleren of er geen ongewenste zenders waren toegevoegd, zodat we deze indien nodig eerst opnieuw konden schrappen. En dan maar hopen dat dit niet gebeurde terwijl de kinderen aan het “zappen” waren op het toestel (wat gelukkig tot nu toe nog niet is gebeurd). Daarom enkele vraagjes:

 

1:

Kan het dat door de dreambox zelf kanalen worden toegevoegd aan de totale alfabetischelijst van beschikbare zenders, zonder dat er een netwerkverbinding voorhanden is (bv. alle beschikbare kanalen op de transponder waarnaar gekeken wordt)? Zoja, gaan we dit met de image van PLI Emerald ook voor hebben? Kunnen we dit voorkomen?

 

2:

In het verleden werden door mij ook de zenders uit de lijst geschrapt die enkel ’s avonds adultprogramma’s uitzonden (bv. Multivision 2, 3, …). Hierdoor was het spijtig genoeg ook niet mogelijk om overdag naar deze zenders te kijken wanneer er bv. een familiefilm werd uitgezonden, tenzij één van de volwassenen aanwezig was om tijdelijk de zender te activeren. Van een collega heb ik nu vernomen dat het voldoende zou kunnen zijn om de kinderbeveiliging van de dreambox (of PLI Emerald) te activeren. Deze zou dan blijkbaar uit het signaal kunnen analyseren over welk soort film het gaat en deze indien nodig blokkeren. Klopt dit? En is dit betrouwbaar? Welke films worden dan geblokkeerd (12 jaar, 16 jaar, 18+)?

 

Ondertussen zullen jullie hopelijk al wel begrijpen wat de bedoeling is. Om een lang verhaal kort te maken. We zoeken naar een betrouwbare oplossing om de dreambox zodanig in te stellen, dat ook onze kinderen op een veilige manier kunnen televisie kijken en genieten van wat er voor hen via satelliet wordt aangeboden, zonder dat ze worden geconfronteerd met ongewenste, en niet voor kinderen geschikte, programma’s.

 

Alle informatie en advies, of waar we eventueel meer informatie hierover kunnen vinden, is zeer welkom. Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
In het verleden kwam het toch regelmatig voor (Hydra image) dat er door mij geschrapte kanalen, opnieuw verschenen (enkel in de totale overzichtslijst = alfabetische, niet in de boeketten). Hoe dit kon, weet ik nog steeds niet. Was dit door een instelling van de Hydra image?


Ik gebruik de Gemini... Die heeft in Setup--> geavanceerde instellingen helemaal onderaan de mogelijkheid om autoupdate van de service uit te schakelen. Dit heeft de Pli vast ook.

succes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Bij de menu "geavenceerde instellingen" kan ik in de PLI niet onmiddelijk de mogelijkheid vinden om "autoupdate van de service" uit te schakelen.

 

Heb zojuist even getest om de kindetrbeveiliging aan te schakelen. Ik kan de kinderbeveiliging activeren, een pincode invoeren en aanvinken dat de geblokkeerde kanalen moeten verborgen worden. Ik heb deze instellingen ingevoerd terwijl de dreambox op Multivision 1 stond (op dit moment 16+). Het kanaal blijft echter zichtbaar. Ook na de dreambox opnieuw te hebben opgestart. Na controle in de menu blijkt de kinderbeveiling inderdaad actief (aangevinkt) te zijn. Moet je na het inschakelen van de kinderbeveiliging misschien de kanalen nog op één of andere manier selecteren?

 

Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Moet je na het inschakelen van de kinderbeveiliging misschien de kanalen nog op één of andere manier selecteren?

Nogmaals bedankt voor alle hulp.


Ja, dit werkt het beste met Dreamboxedit, de zenderlijst edittor heeft de mogelijkheid zenders te benoemen welke achter een ingeschakeld kinderslot vallen.
Dreamboxedit vindt je hier
(hoop dat deze link mag)

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...