Ga naar inhoud


Digistar Monoblock LNB "omdraaien"


Gast

Aanbevolen berichten

Hoi, <P>Van een goede kennins, heb ik een digistar Monoblock LNB gekocht. <BR>Mijn bevindingen met deze LNB zijn tot op heden zeer positief, deze LNB doet bij mijn opstelling niet onder voor een opbouw met losse LNB`s. <P>Maar er is een groot nadeel aan deze monoblock, hij werkt "verkeerd om" <BR>D.w.z. Eutelsat zit op diseqc A en Astra zit op diseqc B. <BR>Dit geeft vooral problemen als je meerdere ontvangers gebruikt waarvan een aantal geen diseqc hebben (zoals ik). <BR>De niet diseqc geschikte ontvangers zijn dan "gedwongen" naar hotbird i.p.v. astra te kijken. <P>Om e.a. toch goed te krijgen zou je de LNB op zijn kop, met de F-Connector naar boven op je schotel moeten plaatsen, niet er een handige en nette oplossing. <P>Reden voor mij om hier eens naar te kijken. <P>En wat blijkt, het diseqc decoder IC`tje in de LNB geeft wel de normale toestand aan, 0 = Diseqc-A / 1 (5v) = Diseqc-B !! <BR>Dit alles op pootje 1 van dit IC <BR>Echter achter deze uitgang is een inverter geplaatst om dit uitgangs signaal "om te draaien". <BR>Waarom dit gedaan is, is me een raadsel, mischien heeft de fabrikant sponsering ontvangen, in ruil voor deze "bevooroordeling" van hotbird....wie weet... <P>Anyway...de oplossing voor deze lastige eigenschap van deze LNB is eenvoudig, verwijder de inverter schakeling. <P>(Het nu volgende stukje is voor de sodeer-kunstenaars onder ons) <P>Open de LNB en leg deze met de F-connector rechts voor je, de diseqc IC (CF745) ligt nu rechts onder. <P>Schuin onder dit IC zit een transistor (de enigste in dat hoekje), verwijder deze. <P>Rechts van waar de transitor zit liggen twee weerstandjes, horizontaal, verwijder hiervan de onderste (1,5 kohm) <P>Leg nu een doorverbinding (druppel tin) tussen de beide linkse aansluitingen van de zojuist genoemde weerstanden. <P>Hiermee is de ombouw gereed, Astra zit nu netjes op diseqc 1 en hotbird op de tweede... <P>Het verhaal is wat lang uitgevallen, maar mischien dat andere bezitters van deze verder perfecte LNB`s er hun voordeel mee kunnen doen.... <P>Groetjes, <BR>Erik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Erik,<P>Ik ga dit zeker even uitproberen, maar...<P>Er is een nog simpelere oplossing;<BR>Gebruik het Monoblock LNBF opzettelijk verkeerd om!<P>M.a.w.: Als je achter de schotel staat (die primair naar de Hotbird opgesteld staat) monteer je de meest linkse LNB-feed, met de antenne-aansluiting naar boven toe, in de LNB-houder van de schotel.<BR>De andere LNB-feed 'hangt' dus vrij aan de rechterzijde (richting zuid). Astra is nu DiSEqC 1 (of A) en de Hotbird op DiSEqC 2 (B).<P>Niet vergeten de F-aansluiting waterdicht te maken met een waterlock of vulcaniserende tape (moet ook als de antenne aansluiting naar beneden zit)! laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0 <P>Het Digistar LNBF wordt ook geleverd onder de naam BrainWave (of andersom), de werking is in ieder geval identiek....<P>Groeten, CK cool.gif" border="0cool.gif" border="0 <P>P.S. Pakje al binnen gekregen, Erik? wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...