Ga naar inhoud


Skystar2 rev2.6c gemold: welke transistor?


Gast Auggie

Aanbevolen berichten

Ik zette vandaag een (analoge) TV-kaart in m'n PC, en denk dat ik daarmee kortsluiting heb veroorzaakt. (Advies: kijk voortaan héél goed of het tunerblikje niet tegen een andere kaart aankomt ...ook als je denkt dat de PCI-kaart goed in het slot steekt).

Ik rook een brandlucht, maar kon het niet localiseren. Ik haalde de TV-kaart eruit, maar ik bleef een brandlucht ruiken. ...en toen schoot er een steekvlam uit de Skystar2.

 

Volgens mij is enkel de transistor(? er staat U5 naast) en mogelijk een klein condensatortje, beiden onderaan de kaart pal onder het blikken doosje, doorgebrand.

Het enige wat ik nog kan lezen op de tor is M05 met daaronder 40.

Weet iemand wat voor tor dit is? Dan kan ik hem misschien zelf vervangen.

Iemand een Skystar2 2.6c bij de hand? Het gaat om de nieuwe revisie 2.6c met het blikje onderaan (dus niet bovenaan de print).

 

En iemand een idee welke waarde de condensator C49 kan hebben? Ik gok 100n.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die transistor is de 5V spanningsregelaar de 78M05. De condensator zal 100nF zijn zoals je al aangaf maar is ook niet kritisch. Het probleem is alleen dat de kans groot is dat er ergens anders op de print een onderdeel defect is dat de 5V te veel belast, en dan gaat de 78M05 regelaar er ook uit. Dus meet eerst eens even ohms op de rechter pen van de 78M05 als je die eruit hebt t.o.v. ground of je daar geen kortsluiting hebt. Je kunt eventueel testen met een gewone 7805 die je even met drie draadjes aansluit. Meet dan bij het inschakelen mee met de 5V, wordt die geen 5V, schakel dan meteen weer uit omdat er dan nog wat anders defect is.

 

Lukt het niet PM me dan maar, we wonen niet te ver bij elkaar uit de buurt zie ik.

 

Succes Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Albert, weet je zeker dat het een 78M05 is? Heb je gekeken op jouw kaart?

Commerciële ontwerpen gebruiken meestal een tor om de spanning te regelen: scheelt weer een halve cent.

 

Solderen en in circuit testen zal wel me wel lukken.

 

***

Wat ik zo jammer vind is dat je tegenwoordig nooit meer een schema krijgt bij je elektronica. Vroeger zat er altijd eentje ergens verstopt in je TV of radio. Nu moet je betalen, als ze je al zoiets willen verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, het is echt een 78M05. Ik heb hier nog een losse kaar liggen.

Ik moet voor negen nog even naar de markt in Beverwijk, maar zal starks wel even een fotootje maken.

 

Succes Albert.

 

ps. Nou Wammes het ook bevestigd laat ik die foto maar even zitten.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een tussenstand... Nogal technisch.

 

Dit wordt lastig! Ten eerste kreeg ik die 78M05 niet meteen losgesoldeerd: ik moest hem er afbreken, en kan dus geen weerstand meer meten.

Ten tweede is een 78M05 in Alkmaar niet te krijgen. Ik ga het dus met een 7805 proberen.

 

Ik heb de weerstand tussen aarde en het +5 volt soldeereilandje gemeten: slechts 2 ohm (ook nadat ik het condensatortje losgesoldeerd had). Dit lijkt mij geen goed teken: het is bijna een kortsluiting.

Ik dacht dat er spoortjes onder het blikje zouden doorlopen, dus heb ik dat blikje losgesoldeerd (niet de pootjes!), maar er lopen helemaal géén sporen onder het blikje door (gaan allemaal intern door de printplaat).

 

Ik kon nu wel het dekseltje van het tunerblikje afhalen. Voor de geïnteresseerden: er zit een SL1935c en een STV0299B in. Van beiden vond ik via Google pdf's. Verder alleen maar piepklein smd grut.

 

Als de 7805 niet werkt moet ik dus afhaken, en een nieuwe Skystar2 kopen, want smd solderen ín het blikje is niet te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...