Ga naar inhoud


@ Big John: Beveiliging via EFS...


Gerdy

Aanbevolen berichten

@ Big John

 

In de databank heb ik aandachtig dat stukje gelezen betreffende het beveiligen van bestanden en mappen via EFS:

 

"Met EFS (Encrypting File System) van Windows XP Professional kan je mappen en bestanden zodanig beveiligen dat ze niet meer bekeken kunnen worden door derden. Je hebt daarvoor geen paswoord of extra software nodig.

Het systeem herkent de eigenaar van het originele bestand of map.De enige voorwaarde om met EFS aan de slag te kunnen gaan, is de indeling van de harde schijf, die in het NTFS-formaat moet zijn.

Ga via de Windows verkenner naar de map (of het bestand) die je wil beveiligen.Vraag via de rechtermuisknop de Eigenschappen op en klik onder het tabblad Algemeen op de knop Geavanceerd.Vink daar het vakje voor de tekst 'Inhoud coderen om gegevens te beveiligen' aan en druk tweemaal op 'OK'. Als je een map had aangeduid, krijg je nu de vraag of je ook alle onderliggende mappen en bestanden wil beschermen.

Kies ervoor om dit te doen en klik opnieuw op 'OK'.Merk op dat de namen van de map en de bestanden nu groengekleurd zijn...klaar...anderen kunnen nu niet meer aan deze mappen en bestanden"

 

 

Ik lees o.a. dat er geen paswoord voor nodig is; je klikt gewoon aan wat moet "en anderen kunnen nu niet meer aan deze mappen en bestanden" omdat "het systeem de eigenaar van het origineel bestand of map herkent"...

 

Dat snap ik niet!

Hoe weet het systeem dat IK dat heb gedaan?

Als er iemand na mij op mijn PC komt werken of via het netwerk verbinding maakt met mijn PC, hoe kan het systeem weten dat er dan iemand anders op de PC aan het werken is en die mappen die IK heb aangeduid niet mag zien???

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het wachtwoord voor EFS is eender als je wachtwoord voor je inlog account (dit is gecashed/hashed) als je geen ww gebruikt dan gebruikt het systeem een combi van je SID en andere zaken die bij je account horen. Je moet dus ingelogd zijn met je eigen account om dit gedeelte persoonlijk te houden/maken.

 

EFS is leuk maar heeft een aantal vervelende bijzaken waarmee je data kan kwijtraken en het is niet (echt) portable, je bent beter af met truecrypt.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik "Folder Guard" (officiële licentie): dit werkt prima maar ik ben/was gewoon nieuwsgierig hoe "iets" zo maar binnen handbereik en zo eenvoudig te bedienen en dan nog zonder paswoord maar gewoon mits enkele klikken evengoed zou kunnen zijn... vandaar

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof je maar 1 windows gebruiker hebt zonder wachtwoord. EFS heeft dan uiteraard geen toegevoegde waarde.

De bestanden die je beveiligd zijn enkel voor de windows gebruiker die ze heeft beveiligd bruikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...