Ga naar inhoud


PAL multinorm


holles

Aanbevolen berichten

Ik zag in een bijlage van een computerblad dat er PAL en PAL+ bestaat. PAL+ geeft een hogere resolutie. Bij het instellen van de resolutie bij de dreambox is er de mogegelijkheid van PAL en PAL Multinorm. Wie weet wat PAL Multinorm is? Wie weet of met PAL de gewone PAL of PAL+ bedoeld wordt?

Vu+ Solo2 met OpenPli via WaveFrontier T90 met bereik 5E t/m 53E

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb t volgende verhaal ff voor je gezocht:

 

De tussenstap naar HD-TV wordt gevormd door de ontwikkeling en introductie van PAL+. Deze uitbreiding op de traditionele PAL norm (4:3 beeld met 562 lijnen voor echte beeldinformatie) is geschikt voor uitzendingen in 16:9 formaat. Bij een uitzending in breedbeeld volgens het letter-boxformaat worden slechts 432 beeldlijnen voor de overdracht van het zichtbare beeld benut. De scherpte van een beeld in letterboxformaat is hierdoor beperkt en minder scherp dan een conventioneel 4:3 PAL beeld. Bij PAL+ wordt aanvullende informatie, het zogenaamde helpersignaal, in de ongebruikte zwarte lijnen overgedragen. Een normale 4:3 televisie herkent deze als kleursignaal gemoduleerde informatie niet. Een breedbeeldtelevisie voorzien van PAL+ decoder benut de helperinformatie om de scherpte in verticale richting weer terug te schalen tot de oorspronkelijke 562 beeldlijnen.

 

.

GREETZZ.HOBSAT
--------------------
oost west, mij best.
Xtrend ET8000 3x DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

En pal+ is er dus alleen voor analoge uitzendingen. Dus niet bij digitale mpeg streams van de satelliet.

 

Multinorm is geloof ik zowel 50 als 60Hz refresh. Dan schakelt je dreambox dus bij 60Hz uitzendingen ook gewoon over naar 60Hz output. Doe je gewoon pal, dan zal je zien dat de dreambox gewoon op 50Hz blijft outputten maar dat je dan frames kwijtraakt (heel irritant, probeer maar eens uit met ntsc streams)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...