Ga naar inhoud


Kpn-tv en wazig beeld


Gast

Aanbevolen berichten

Beste leden,

 

Ik heb kpn tv en ik heb 99% ontvangst en 99% kwaliteit, ik heb een samsung twin reciever. Maar ik heb heel vel last van onscherp/wazig beeld. Is dit normaal bij kpn tv? of licht het mischien aan de reciever?

 

groetjes

dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heeft die tv soms een optie "digitale beeldverbetering"?

Als die aanstaat wordt geprobeert het beeld constant te "bewerken".

Het resultaat is vaak dat het er alleen maar waziger van wordt...

 

Grtz, Matthijs

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Beste leden,

Ik heb kpn tv en ik heb 99% ontvangst en 99% kwaliteit, ik heb een samsung twin reciever. Maar ik heb heel vel last van onscherp/wazig beeld. Is dit normaal bij kpn tv? of licht het mischien aan de reciever?

groetjes
dennis


Dat heeft met de lage bitrate te maken van DVB-T
Dit zie je echter alleen op TV's van minstens 82cm en groter.
Dit verschijnsel treed ook op bij CanalDigitaal bij o.a. zenders als AnimalPlanet en Discovery.
Niks aan te doen dus!

Triax 64cm schotel - DUO LNB60 - Inverto Scena5 en Inverto Scena5M ontvanger -

Panasonic TH-42PV70 Plasma TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik heb kpn tv en ik heb 99% ontvangst en 99% kwaliteit, ik heb een samsung twin reciever. Maar ik heb heel vel last van onscherp/wazig beeld. Is dit normaal bij kpn tv? of licht het mischien aan de reciever?

Mij viel ook al op dat het beeld waziger werd bij overstap naar DVB-T. Ik las toen op een forum dat digitenne op de horizontale beeldlijnen slechts de helft van de beschikbare PAL-resolutie gebruikt. Op tweakers vond ik het volgende:
Citaat:
Het argument "haarscherp beeld" kun je wel achterwege laten, dat is simpelweg NIET WAAR! Het beeld wordt, om bandbreedte te besparen, vreselijk gecomprimeerd en uitgezonden met een bandbreedte van maximaal 2 mbit. Hierna wordt er door de ontvanger ZWARE anti-aliasing toegepast, om de blokvorming te maskeren. Het eindresultaat is een beeld wat zo wazig is, dat je denkt dat je TV stuk is!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Xtreme en een Philips satelliet ontvanger en het beeld van die twee is wel wat scherper als van mijn twee DVB-T ontvangers, maar als het beeld wazig is moet er wat aan de hand zijn.

Ik heb zelf, omdat hij erg makkelijk te bedienen is door mijn vrouw, onlangs ook een Samsung DVB-T PVR twin-tuner aangeschaft en het beeld is echt niet wazig.

Ik had toen ik mijn gewone Samsung twin in de slaapkamer aansloot ook in het begin geen mooi beeld, maar mijn Philips 55cm TV bleek geen RGB te ondersteunen.

Heb hem toen op CVBS gezet en beeld was toen normaal scherp.

De bandbreedte van DVB-T zit volgens de consumentengids van mei tussen de 0.5 en 6 en gemiddeld minder dan 3Mbit/s en dus geen 2.

CanalDigitaal heeft volgens die zelfde bron een bandbreedte van 4.3Mbit/s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie ook hier en hier.

 

Citaat:
Bij doorgifte via DVB-T passen binnen de ruimte van één normaal UHF (Ultra High Frequency) kanaal zoals gezegd meerdere tv-zenders. Om te zorgen dat het allemaal 'past' haalt men bij Digitenne een aantal trucjes uit. Zo is het verzonden beeld niet van volledige PAL resolutie, zoals bijvoorbeeld bij DVD wel het geval is. De doorgifte van tv-zenders gebeurt bij Digitenne met een resolutie van 480x576 pixels, in plaats van de maximale 720x576 pixels die PAL biedt. Dit betekent dus dat de horizontale resolutie maar liefst 33% lager is dan wat de PAL norm maximaal kan verwerken! De beperkte resolutie is echter niet het grootste probleem, dat wordt namelijk gevormd door de MPEG2 compressie die wordt toegepast.

Het lijkt mij dat een lagere resolutie ook een 'vager' beeld oplevert, of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...