Ga naar inhoud


partitioneren 250G


ericb

Aanbevolen berichten

Ik wil graag advies over de partitieindeling van een nieuwe 250G disk.

Installatie vector linux, 512mb

in eerste instantie dataserver met samba / ftp(proftpd)

later (interne) mail - minimaal, webserver - minimaal, met een wat grotere mysql db

ik denk zelf aan:

/ 5G reiserfs

/swap 1.5g swap

/home 125G reiserfs

/data 118.5 reiserfs

 

/ primair, rest primair of logical?

Graag advies, met reden waarom je daarvoor kiest :-)

Eric

Only those who know the secret can read a stream of bytes

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het betreft een AMD sempron 3000+

/ 5G reiserfs

/swap 1.5G swap

/var 18.5G reiserfs

/home 100G reiserfs

/data 125G reiserfs

 

wat denken jullie?

Eric

Only those who know the secret can read a stream of bytes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat je ongelooflijk veel swap space maakt.. Verwacht je soms buitensporig veel geheugen gebruik? Swap is alleen maar traag en 512mb is opzich zat voor een simpele server.

 

En waarom plaats je /data niet gewoon in /home? Kan je daar een partitie van maken en hoef je geen rekening te houden met het van te voren berekenen van de benodigde ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik vind dat je ongelooflijk veel swap space maakt.. Verwacht je soms buitensporig veel geheugen gebruik? Swap is alleen maar traag en 512mb is opzich zat voor een simpele server.

En waarom plaats je /data niet gewoon in /home? Kan je daar een partitie van maken en hoef je geen rekening te houden met het van te voren berekenen van de benodigde ruimte.


Wat zou volgens jouw dan voor een simpele server de beste partitie indeling zijn?

DM800HD ~ OpenPLi

DM7000 ~ OpenPLi

DM500C ~ OpenPLi

WafeFrontier T55

13* - 19,2* - 23,5* - 28,2*

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor je antwoorden. Ik heb hem als volgt ingedeeld:

hda1 swap reiser 1.5G (ruimte genoeg, aangeraden wordt 1.5 tot 2 * intern, zou dus 1 G zijn, ik kan nu evt. nog 512 bijplaatsen)

hda2 root reiser 25G (ik had een /var aangemaakt, nu kan ik wel een link zetten maar default staat hij gewoon op hda2 onder root)

hda3 /home reiser 223.5G (zoals 1 van jullie al zegt kan ik de andere dirs net zo goed onder /home zetten. het heeft geen toegevoegde waarde daarvoor een andere partitie te gebruiken.

Maw. de standaarden aanhouden zoals die in de installatie worden aangeboden is misschien minder leuk maar later waarschijnlijk wel makkelijker. Ik heb nu nog ruimte voor een 4e primaire partitie. Overigens alleen met samba even zitten klooien. Op mijn vorige server(tje) had ik de firewall niet aanstaan, nu wel :-).

Eric

Only those who know the secret can read a stream of bytes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ach goed, de meningen over swap zijn blijkbaar verdeelt... Kijk eens naar mijn memory gebruik op dit moment; ik draai evolution, ephiphany (gtk firefox kloon), mysqld, apache2, openoffice writer en dat alles onder gnome. allemaal zware applicaties.

Code:
[matthijs@matthijs ~]$ free             total       used       free     shared    buffers     cachedMem:        775156     577480     197676          0      59760     314584-/+ buffers/cache:     203136     572020Swap:       240964          0     240964

Zoals je ziet heb ik nog bijna 200Meg vrij, en 314meg voor cache. Dat betekent dat ik dus ongeveer maar 256 van de 768 in gebruik heb voor applicaties. Met 512mb heb je zat voor je server, ik weet zeker dat je zelfs zonder swap kan draaien.

 

Maargoed, als je er wat minder verstand ervan hebt is het mischien niet zo vreemd idee om defaults te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Swap is altijd nuttig omdat ieder OS altijd dode stukken in het geheugen zet doordat niet alles gebruikt wordt, en omdat er vaak memoryleaks zijn, ook in Linux die na verloop van tijd steeds meer echt geheugen innemen. Denk dat voor een niet al te zware server 1x geheugen voldoende is, meer is geen probleem, minder is tricky. Deze discussie is meerdere malen in de (Linux)kernel mailinglist gevoerd.

 

Ciao...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...