Ga naar inhoud


swap op usb-stick met images


abu_ilya

Aanbevolen berichten

Ik heb al een paar keer gelezen dat het met gemini 2.9 aangeraden is een swap-file aan te maken op je USB-stick. Nu gebruik ik die USB-stick momenteel om o.a. een emerald pli te huisvesten. Ik neem aan dat ik nog wel wat ruimte over heb op die stick voor een swapfile of -partitie. Mijn vraag is nu hoe voeg je die swap toe zonder de emerald pli te overschrijven?

 

graag "een commandolijn"-antwoord

abu_ilya

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een command line antwoord heb ik niet. Ik maak de swap file gewoon aan via de blauwe knop, het instel menu van Gemini. Inmiddels is trouwens Gemini 3.0 uit.

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een command line antwoord heb ik niet. Ik maak de swap file gewoon aan via de blauwe knop, het instel menu van Gemini. Inmiddels is trouwens Gemini 3.0 uit.

Ik heb de zaak nog eens bekeken, als ik via de blauwe knop gaat en er zit een usb-stick met andere images in de Dreambox, dan krijg ik alleen de keuzes aanmaken op /media/nfs of /media/hdd, dus niet niet op de stick zelf. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag naar een commandolijnoplossing
Kan een linux-kenner hier hulp bieden?

abu_ilya
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Zoek eens op "swapon" (om de swap aan te zetten). Er is ook (eenmalig) een commando om de swapfile te maken.


mkswap bedoel je. Kijk even in de manpage (man mkswap op een linuxbox, of anders google "man mkswap") voor hoe je hem precies moet aanroepen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat denk je ermee te winnen, je image draait toch al vanuit USB-multiboot ?

 

eea werkt zo toch prima, zolang je stick maar niet helemaal vol zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet eerst een partitie maken, dat kan met fdisk denk ik wel...

daarna moet je idd "mkswap /dev/xxx" uitvoeren

en tenslotte "swapon /dev/xxx"

ik heb (nog) geen dreambox, maar zo moet het iig wel op elk ander linux-systeem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
wat denk je ermee te winnen, je image draait toch al vanuit USB-multiboot ?

eea werkt zo toch prima, zolang je stick maar niet helemaal vol zit.

ik wil gemini 2.9 die in de flash zit gebruik laten maken van een swap-file op de stick. Nu moet ik kiezen, ofwel een stick met extra images en geen swap op de stick, ofwel een stick met swap en geen images op de stick

Voor harde schijven weet ik overigens wel hoe je een swappartitie of file maakt en activeert, maar hoe dat moet voor een usb-stick is wat anders ...

abu_ilya
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kaal basis cramfs-image op flash, zelfs zonder emu

en al het leuke spul op USB-multiboot.

 

p.s.

Af en toe boot ik eens in flash om ook daar de laatste zenderlijst neer te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
wat denk je ermee te winnen, je image draait toch al vanuit USB-multiboot ?

eea werkt zo toch prima, zolang je stick maar niet helemaal vol zit.

Niet vergeten dat swap iets totaal anders is als zoiets als je var op USB hebben.

Hier staat trouwens hoe je een swapfile moet maken. Of 't nou op harddisk of USB is, maakt niks uit. 't Is gewoon een file.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
wat denk je ermee te winnen, je image draait toch al vanuit USB-multiboot ?

eea werkt zo toch prima, zolang je stick maar niet helemaal vol zit.

Niet vergeten dat swap iets totaal anders is als zoiets als je var op USB hebben.

Hier staat trouwens hoe je een swapfile moet maken. Of 't nou op harddisk of USB is, maakt niks uit. 't Is gewoon een file.

maar het maak wel uit als je je stick reeds gebruikt om images te herbergen, hoe krijg je er dan een swap op die je kan aanspreken wanneer je van flash geboot hebt, daar heb ik nog steeds geen antwoord voor gevonden

abu_ilya
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:

Niet vergeten dat swap iets totaal anders is als zoiets als je var op USB hebben.

Hier staat trouwens hoe je een swapfile moet maken. Of 't nou op harddisk of USB is, maakt niks uit. 't Is gewoon een file.

maar het maak wel uit als je je stick reeds gebruikt om images te herbergen, hoe krijg je er dan een swap op die je kan aanspreken wanneer je van flash geboot hebt, daar heb ik nog steeds geen antwoord voor gevonden

abu_ilya

Nee... je kunt de swapfile op /mnt/usb zetten. Dus in 't voorbeeld in de link /hdd veranderen in /mnt/usb. 't Is alleen maar een file dus je overschrijft niet je images op USB.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...