Ga naar inhoud


probleem met motor of lnb.


Gast skrebby

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds enkele dagen de volgende problemen.

Mijn Disecq motor wil niet draaien.

Op een aantal zenders is mijn Kwalitiet 02% tot 19%.

(SBS6 NET5 Talpa en Veronica) Op de andere zenders heb ik gewoon volle bak (Ned 1,2 en 3 RTL 4,5 en 7)

Ik heb een Disecq 1.3, topfield 5000 PVR met een twin LNB.

Het maakt niet uit op welke tuner ik kijk.

Kan het zijn dat mijn LNB kapot is?

Weet iemand hoe ik de LNB uitgang van mijn tuner kan "testen" met een multi meter om te kijken of het aan mijn Disecq of tuner ligt?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Ik heb sinds enkele dagen de volgende problemen.
Mijn Disecq motor wil niet draaien.
Op een aantal zenders is mijn Kwalitiet 02% tot 19%.
(SBS6 NET5 Talpa en Veronica) Op de andere zenders heb ik gewoon volle bak (Ned 1,2 en 3 RTL 4,5 en 7)
Ik heb een Disecq 1.3, topfield 5000 PVR met een twin LNB.
Het maakt niet uit op welke tuner ik kijk.
Kan het zijn dat mijn LNB kapot is?
Weet iemand hoe ik de LNB uitgang van mijn tuner kan "testen" met een multi meter om te kijken of het aan mijn Disecq of tuner ligt?


Vermoedelijk zal het de lnb zijn,het frequentiegebied waar die zenders op zitten.
Je kan ook de antennekabel rechtstreeks aansluiten,buiten de disecq om,weet je of die inorde is
suc6 Henk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien zijn er twee problemen, 1, de motor wil niet draaien, 2, geen ontvangst van een aantal kanalen.

Het kan natuurlijk zijn dat de LNB defect is, maar het is niet waarschijnlijk dat daardoor de motor niet draaien wil.

Aan de LNB uitgang uitgang is wel wat te meten met een multimeter, maar een controle op de algemene goede werking is er niet mee te doen.

 

Het eerste wat er te meten is is de LNB voedingspanning. Deze is rond de 13V DC als de ontvanger op een verticale transponder afgestemd is en rond de 19V als die op een horizontaal gepolariseerde transponder staat. Meet deze spanning wel met de LNB aangesloten. Een F connector T stukje is hierbij zeer nuttig. Wijkt deze spanning niet meer dan + of - 1 V af van de gegeven waarden dan lijkt dat goed. Kijk ook even wat de spanning doet als er van sat gewisseld wordt zodat de motor zou moeten gaan draaien. Deze mag dan niet duidelijk minder worden.

 

Met een goede multi meter is ook de 22Khz stuurtoon voor de onderband/bovenband omschakeling te meten, maar dan moet de meter een 2V wisselspannings bereik hebben die 22KHz kan meten en gelijkstroom ontkoppeld is. Dit is bij veel goedkope multimeters niet het geval. Is dit wel het geval dan moet er als de ontvanger op een transponder in de bovenband afgestemd is tussen de 350 en 600mV wisselspanning staan. Bij goede meters is ook het DiSEqC telegram zichtbaar als er op een transponder in de onderband afgestemd wordt en er dan een draaicommando naar de motor gestuurd wordt. Dit zal een korte wisselspanning puls geven. Is de meter echter wat traag dan zal dit niet zichtbaar zijn.

 

Het goed bevinden van beide bovenstaande metingen is echter geen garantie dat de LNB goed werkt. Het HF signaal van de LNB naar de ontvanger is alleen met zeer speciale apparatuur te meten. En, omdat je verschillende kanalen wel goed ontvangt lijkt het erop dat deze spanningen wel goed zijn.

 

Probeer eerst eens zoals Henkie 36 al aangaf de motor er tussenuit te schakelen door de kabel die nu van de ontvanger naar de motor gaat rechtstreeks op de LNB te zetten, eventueel met een verlengkabeltje.

 

Kijk even of de motor knopjes voor handbediening heeft en of hij daarmee wel wil draaien. Draait hij dan wel dan ligt het probleem waarschijnlijk aan de instelling van je ontvanger. Je geeft aan dat je DiSEqC 1.3 gebruikt. Deze bestaat eigenlijk niet, maar vaak wordt USALS als 1.3 betiteld. Staan de coördinaten in de ontvanger goed ingesteld ?

 

Kijk eens wat je met deze gegevens kunt en geef bij verdere vragen even op welke motor je hebt. Probeer ook uit welke transponders je wel of niet ontvangen kunt, onderband, bovenband, horizontaal, verticaal. Is er iets aan je omgeving veranderd, dect telefoons, wifi apparatuur.

 

Succes Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...