Ga naar inhoud


[7020] forceert TV in smartzoom/superzoom ipv auto


Gast 1664

Aanbevolen berichten

Mijn 7020 forceert mijn 16/9 TV (flips) in de superzoommodus als er niet in anamorph 16/9 wordt uitgezonden. Dit is ongewenst aangezien er nu vaak amorph 16/9 te zien is, waardoor de beeldverhouding niet klopt.

In de 'auto' stand regelt de TV dit zelf, en prima.

 

Sluit ik een Humax 5k4 aan op dezelfde scart aansluiting, dan gaat dit wel goed, dus breedbeeld als er 16/9 wordt uitgezonden en 'auto' bij 4:3. De optie WSS voor 4:3 uitschakelen helpt niet, dan blijft 16/9 aangeschakeld.

 

Iemand een idee hoe ik dit kan corrigeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites


<wild guess mode>

Kan het zijn dat je TV iets heeft als cinema link (geen idee hoe het tegenwoordig heet). Zo ja, probeer de dreambox dan eens aan te sluiten op een andere scart, waar dat niet op zit.

 

Ik neem even aan dat je instellingen wel goed staan (met name aspect ratio op 16:9)

</wild guess mode>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de wild guess, maar het effect zit op elke scart (3 stuks). Uiteraard staat de 7020 op 16/9.

Feitelijk schakelt ie ook goed, want in 4:3 is de superzoom ook prima. De uitzendingen zijn echter vaak "pseudo" 16/9, in 4:3 modus.

Ik heb geen idee hoe de TV door de scart in 4:3 geschakeld wordt. Ik dacht altijd dat er alleen een 16/9 signaal was.

Bij het ontbreken van dit signaal gaat de TV in auto-formaat. Er moet dus nog "iets" zijn wat de TV op superzoom forceert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet iets in de TV settings zijn. Mijn flips staat standaard in "Auto" mode, als er een 16/9 uitzending is gaat 'ie keurig naar "WideScreen", en daarna weer terug naar Auto.

 

Ik denk dat je de flips even terug naar "Auto" mode moet terug zetten, als deze vast in een mode anders dan "Auto" staat wordt dit onthouden...

 

CU,

WanWizard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het bij jou wel goed werkt, kunnen we naar de verschillen zoeken.Instellingen op de TV zelf kunnen we uitsluiten (die staat standaard op "auto"), want met een aangesloten Humax 5k4 werkt het wel goed. De TV wordt echt geforceerd naar smartzoom door een signaal van de dreambox. Handmatig terugzetten naar "auto" werkt alleen totdat weer een 16/9 uitzending is geweest.

Je ziet bij een reboot van de dreambox ook eerst "auto",pas wanneer de box is doorgestart op een 4:3 zender wordt de TV naar "smartzoom" geschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 2 manieren waarmee je een TV in 16/9 stand kan krijgen.

 

1. Er wordt een spanning op pootje 8 van de SCART gezet. Deze wordt echter ook gebruikt voor het vanzelf omschakelen naar de AV stand. Spanning kan 0, 6 of 12 V zijn. In de 6 volt stand zou de breedbeeld stand worden aangesproken.

 

2. In het videosignaal kan ook een "puls" zitten die de TV doet schakelen. Bij analoog zit dit in een van de beeldlijnen (dacht lijn 23).

 

Nu is me opgevallen dat een Dream 7000 anders omgaat met het breedbeeld schakelen als een 7025. Hoe de 7020 ermee omgaat geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...