Ga naar inhoud


Kortstondige verbinding ?


Gast Tukkerman

Aanbevolen berichten

Aan de linux vakmensen,

 

Wie kan me helpen met een vreemd voorval. Na de installatie van Fedora 5 (wat ik inmiddels 4 keer heb gedaan), lukt het mij om het netwerk opgang te krijgen. Geef hierbij een vast ip nummer 192.168.2.8, wat maar een keer werkt. Nadat ik de volgende dag weer opstart kom ik niet meer op internet. Wat ik ook probeer via dhcp of een ander vast ip nummer, krijg hem niet weer op het net. Of ik moet weer opnieuw installeren.

Kan wel in het menu van de router komen 192.168.2.1 , maar kom dan niet verder.

Heb diverse topics doorgespit, maar nergens hetzelfde geval.

Installatie verloopt vlekkeloos, alles werkt, behalve maar eenmalig internet.

Enkele instellingen:

 

PC 1900 amd

512 mb

Router Belkin Wireless

 

Hulp zou zeer gewenst zijn.

 

Bij voorbaat dank...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goede middag,

 

ben geen Linux vakmens, maar ik heb een dergelijk probleem ook eerder gehad.

 

Als je het netwerk installeert wordt het tegelijk ook opgestart.

 

Als de computer wordt uitgezet, is het probleem waarschijnlijk dat het netwerk daarna niet automatisch opstart. Je kunt dit ongetwijfeld ergens instellen of misschien heb je de vraag over deze instelling bij de installatie gemist.

 

Ik gebruik zelf geen Fedora. Maar bij Redhat zag ik het volgende commando staan om netwerk handmatig te starten. Kun je even proberen of het werkt. Als dat zo is dan maar even zoeken in systeem functies, hoe netwerk automatisch kan opstarten bij het aanzetten van de computer.

 

Commando bij voorkeur uitvoeren in een terminal als root.

 

/etc/rc.d/init.d/network start

 

Succes ermee,

 

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt mannen, maar het heeft niet gewerkt.

Bij het eerste commando van Bram kreeg ik de volgende melding:

 

Starten van loopback interface: Gebruikers kunnen deze netwerkkaart niet beheren. [MISLUKT]

 

Starten van interface eth0: Gebruikers kunnen deze netwerkkaart niet beheren. [MISLUKT]

 

touch: kan touch '/var/lock/subsys/network' niet uitvoeren: Toegang geweigerd

 

Bij het commando van Patrick kreeg ik:

 

batch: ifub: command not found

 

Dat het via eth0 werkt klopt, kan hem activeren en staat daarna ook actief.

En de netwerk kaart is een Realtek 8139

 

Nogmaals bedankt voor de moeite....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede avond Tukkerman,

 

wat er staat als reply is inderdaad geheel juist. Gebruikers kunnen niet zomaar een netwerk interface veranderen of andere aanpassingen doen. Dat is nu precies de veilige werking van Linux.

 

Alleen de administrateur (root) kan in het systeem aanpassingen doen.

 

Zou het nog eens proberen als adminstrateur (root), Als gebruiker werkt het beslist niet.

 

In terminal mode gaan: SU (=super-user)intikken, administrateur (=root) wachtwoord aangegeven en commando nogmaals uitvoeren.

 

Aantal zaken zijn niet uit te voeren door een willekeurige gebruiker en zo hoort ook een veilig systeem te werken! Commando geeft in ieder geval antwoord, daarom zal het als root zeker gaan werken.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bram,

 

Heb me ingelogd in de root (moet dat nu elke keer?) daarna krijg ik het volgende:

 

Starten van loopback interface [OK]

Starten van interface eth0 [OK]

 

Resultaat: geen internet met Firefox

 

En het vreemde is dat ik wel in het menu van de router kan komen.

 

Wel een apart probleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Bij het commando van Patrick kreeg ik:

batch: ifub: command not found

het is dan ook IFUP (met een P, staat voor InterFace UP)
maar is misschijn gewoon fout overgetypt hier ??
je moet het wel als root doen anders is het mogelijk dat hij het commando ifup idd niet kent.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allo T-man,

 

zoals je ziet start het netwerk op als je root rechten gebruikt. Dit moet je bij voorkeur alleen in een terminal doen.

 

Dit hoeft je natuurlijk niet steeds te doen. Je moet in je systeem (als root) eenmaal aangeven dat netwerk automatisch moet opstarten. Dit gebeurt dan tegelijk met systeem opstart.

 

Je kunt ook proberen de netwerk verbinding eth0 gewoon opnieuw te installeren en de vragen goed te beantwoorden.

 

Je krijgt na het handmatig opstarten van je netwerk vervolgens wel verbinding met je router.

 

Als je nu verbinding naar buiten wilt hebben is het van belang het ip adres van de router als gateway aan te geven. Per slot van rekening loopt alles naar buiten via de "poort" van de router.

 

DNS adressen van je provider kunnen ook nog een rol spelen.

Even proberen met en zonder.

 

Ik verwacht echter, dat je de gateway vergeten bent in te voeren. Dan heb je wel verbinding met je router, echter niet via de router naar buiten.

 

Nog maar eens even proberen. Kan dit wel voor Mandriva aangeven echter niet voor Fedora.

 

Het is even wennen met Linux, maar de logica van de opzet hiervan zal snel blijken. Je hebt inmiddels al ervaren dat een gewone gebruiker niet zo maar iets kan aanpassen ofwel dat een aanhangsel aan een email zo maar spy-ware gaat installeren.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Fedora regel je dat allemaal via:

Werkplek-->beheer-->Netwerk

Hier moet je ff je rootwachtwoord ingeven...dan kom je in de network configuratie omgeving.

Hier kan je al je netwerk instellingen aflopen,controleren en veranderen.

bijvoorbeeld:

Apparaten-->hier zet je je netwerkaart voor het ethernet op aktief...hier bijmij is dat eth0.

Dan kan je bovenaan bewerken aanklikken...en hier kan je o.a. aanvinken;'apparaat aktiveren bij starten computer'.

Maar ook;

Automatisch IP-instellingen verkrijgen via DHCP of Statisch ingestelde IP-adressen instellen enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt heren,

 

Zoals het er nu uitziet werkt het. Ben naar network configuratie gegaan, vervolgens naar DNS, en bij primaire dns de dns geplaatst die ik vond in de router. Hoop dat dit nu blijft werken.

Om nog even terug te komen bij jullie vragen en oplossingen een antwoord op de citaten.

 

Patrick : Heb het commando met kleine en hoofdletters geprobeerd, maar zonder suc6, elke keer "command not found"

 

Bram : Start van het netwerk stond al die tijd al aan. Gateway was ook al die tijd ingevoerd.

 

Big John : Het meeste van je lijst was ik door schade en schande al achtergekomen, als beginner 3 keer installeren en nog eens een reparatie uitgevoerd, en een week mee bezig om het draaiende te krijgen.

 

Is het trouwens iets van de verschillende providers dat de dns moet worden ingevuld. (Home kabel)

 

Jongens nogmaals bedankt, het is wel duidelijk dat het heel iets anders is dan XP

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je "command not found" krijgt heb je volgens mij geen "root" rechten. (het is trouwens in kleine letters).

 

als ik het als gewone gebuiker doe krijg ik ook "command not found" maar als root moet het toch iets anders zeggen :

 

Citaat:
patrick@Pegasus:~$ ifup eth1

bash: ifup: command not found

patrick@Pegasus:~$ sudo ifup eth1

Password:

ifup: interface eth1 already configured

patrick@Pegasus:~$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Patrick,

 

Heb die mogelijkheden nog even flink geprobeerd, met dit resultaat en ik geef dit bericht nu met Linux. Makkelijker met knippen en plakken.

 

 

[JS@CO152825-b ~]$ su

Password:

[root@CO100000-b JS]# ifup

bash: ifup: command not found

[root@CO100000-b JS]# ifup eth0

bash: ifup: command not found

[root@CO100000-b JS]# su ifup eth0

su: gebruiker ifup bestaat niet

[root@CO100000-b JS]# sudo ifup eth0

sudo: ifup: command not found

[root@CO100000-b JS]#

 

Krijg dus niet het bericht als boven bij je antwoord, maar heb nu wel in ieder geval internet met Fedora 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...