Ga naar inhoud


Beeldkwaliteit achteruit publieke omroep


Gast

Aanbevolen berichten

Valt jullie ook op dat de technische kwaliteit van de programma's op de publieke omroep steeds slechter wordt?

Er wordt veel op CDS gescholden maar ik heb steeds meer de indruk dat het voornamelijk bij de bron al mis is. Goedkope amateur camera's, oude 4:3 beelden die boven en onder uitgesneden als 16:9 worden uitgezonden en vaak onscherp beeld zoals vaak bij het sportjournaal, Radar en Kassa.

De reclame is wel altijd scherp en goed van kleur...

Met zoveel onkunde is een hogere bitrate niet de oplossing. Betere technici die hun vak nog wel verstaan bij het NOB lijkt me een betere optie.

Ik denk dat het beeld vanuit Duitsland daarom vaak veel beter is: wel goede apparatuur en kundige techniek. De hogere bitrate op de satelliet maakt het dan af.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klopt inderdaad. Elk studio programma wat in 16/9 uitzend is zeer onscherp. Ze zullen wel gebruik maken van 4/3 camera's. Zodra er een buitenreportage getoont wordt is deze wel in goede kwaliteit, aangezien er dan maar 1 camera nodig is.

 

Ze zullen wel te weinig budget hebben om de vele studio camera's te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De realisatie van tv-content wordt in Nederland veelal uitbesteed aan partuculiere bedrijven, welke winst willen maken. Het vroegere NOB/NOS "gebeuren" bestaat niet meer in de oude vorm. Sindsdien is het snel bergaf gegaan met voornamenlijk de beeldkwaliteit. Slechte belichting, presentatoren die niet goed worden uitgelicht of uit het licht bewegen, niet goed ingesteld zwart-niveua, vaak geen adequatie kleur-korrektie, enz enz...

Alles kennenlijk onder het motto "dat ziet de kijker toch niet, maar bespaart wel personeel en kosten". Voegen we daar dan nog het legertje van jolig doende nieuwslezers en voorleesmoeders bij het journaal aan toe, onstaat [bij mij althans] geen beeld van de Nederlandse publieke omroep waar ik trots op kan zijn. Inderdaad is dat bij onze oosterburen wel anders, niks flodderigheid, niks een "standup-comedian" als nieuwslezer, geen hoog-zwangere weer-vrouwen zodanig in beeld dat iedereen kan zien in welke maand ze verkeerd. En de techniek... gewoon goed... of beter gezegd perfekt. Geef mij de Duitse aanpak maar. Daar mag Radio en Tv ook nog wat kosten [omroep-bijrage], en diend bv. een particuliere video-boer die content levert ook een technisch goed produkt af te leveren, anders wordt die niet meer gevraagd.

 

Groeten, Ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...