Ga naar inhoud


Astra 1 + hoog percentage ontvangst = welke schotel?


Jorgen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben nu al bijna een jaar in het bezit van een Topfield PVR 5000 en een schotel van 80 cm. Tot nu toe ben ik behoorlijk tevreden over de meeste aspecten van schoteltelevisie.

 

In huis staat ook een set van Opentel met een 60 cm schotel. Het gebruiksgemak en de zapsnelheid zijn prima met deze set. Helaas is de ontvangst van de zwakkere transponders (zoals waar SBS op zit) en de slechtweerreserve niet optimaal.

 

Daarom heb ik besloten om de Opentel ontvanger via een quad lnb ook op de 80 cm schotel aan te sluiten. Ik verwacht namelijk dat dat aanzienlijk zal helpen.

 

Maar... aangezien ik nu toch in mijn schotelsets ga investeren bedacht ik me het volgende:

 

Van 60 cm naar 80 cm is de ontvangst qua transponders en slecht weer, aanzienlijk beter. Ik kan geen percentage noemen, maar het scheelt een stuk. In hoeverre zou ik ervan profiteren als ik een 1 m schotel op zou hangen?

 

Gaat "groter = beter" op, in deze vergelijking? Scheelt het relatief/absoluut heel veel als ik een 1 m schotel gebruik? (Net als van 60 naar 80) Scheelt het juist maar een heel klein beetje en is het de investering niet waard?

 

Nu moet ik namelijk van tijd tot tijd een video-zender gebruiken zodat het beeld van de Topfield + 80 cm schotel op de ene tv te ontvangen is, en ik tegelijkertijd een programma voor mijzelf opneem om later te bekijken. (Maar ik dus niet meer tegelijkertijd mijn eigen programma kijken kan, wat toch de bedoeling is, met 2 sets, 2 schotels en 2 abonnementen.) De Topfield + 80 cm heeft de hele dag overal beeld. De Opentel + 60 cm al bijna de hele dag niet.

 

Dus, is groter ook beter?

Wat kost groter (gemiddeld)?

Is 1 m toereikend voor 95 - 100 % goede ontvangst? (Liever geen overkill natuurlijk)

Welk type schotel? (standaard / multifocus / cassegrain / gregorian; om wat termen te noemen. Ik weet dat er verschillen zijn, maar niet wat het oplevert.)

Welk merk? (Als dat überhaubt iets uitmaakt)

 

Ook belangrijk; wat wil ik zien: alle gangbare NL + DE zenders, zonder problemen.

 

Alvast bedankt!

 

 

 

(NB. andere topics hebben mij vooralsnog niet van een bevredigend antwoord voorzien)

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb een 88cm schotel en van 1,2 meter beide op astra uitgericht en de ontvanger die op de grote schotel is aangesloten daarvan valt het beeld eigenlijk nooit weg. maar ook de andere geeft weinig problemen.

Maar net zo belangrijk is dat de grote schotel is gemonteerd op een buis van bijna 10 cm doorsnede en dit maar 1,5 meter boven de grond uitsteekt.

daarnaast letterlijk enkele kruiwagens beton heb gestord om de voet.

En ook nog eens de schotel aan de achter kant heb verstevigd met enkele draadeinden.

Zelfs bij storm beweegd de schotel echt helemaal niets.

Als ik nu weer een schotel zou moeten kiezen zou ik gaan voor de Funke van 1 meter dit is een mechanisch sterke schotel wat hij kost weet ik niet maar zal wel boven de 100 euro liggen.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi clemens2, bedankt voor je informatie.

 

Het is de bedoeling dat de schotel op het garagadek of aan de garagemuur bevestigd wordt. Dit in verband met het vrije zicht dat anders behoorlijk wordt belemmerd door een groep bomen. Ik weet niet of ik laag bij de grond wel vrij zicht kan waarborgen.

 

Je zegt dat je een 88 cm en 1,2 schotel hebt. Waarom zou je dan toch voor een 1 m gaan als je opnieuw zou moeten kiezen?

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik WPW.

 

Aangezien de verkoper mij voor circa € 80,= een quad lnb wil verkopen, wil ik in totaal niet veel meer dan € 200,= kwijt zijn. (Dat is dan inclusief € 40,= voor montage en richten.)

 

Ik heb dus ongeveer € 80,= te besteden. Kan ik daar een fatsoenlijke schotel van kopen (1 m, of groter)? Of is dat qua winst/rendement gewoon niet nodig?

Mijn portemonnee vindt goedkoper namelijk leuker. Zeker ook omdat het een gezamenlijk schotelproject betreft. Als het werkelijk de moeite loont om groter te gaan, dan prima. Als het niet de moeite loont blijf ik bij 80 cm. Het is me alleen nog niet duidelijk wat mijn winst is als ik groter ga.

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die winst moet je zien als reserve, dat moet zo groot mogelijk zijn, heb je geld en ruimte neem dan een 2m model. Astra1 is zelfs te ontvanger op een 35cm, als tussenmaat is 80cm dan wel genoeg.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee... reserve is dan meer c.q. langer ontvangst in geval van slecht weer, neem ik aan. (Een grotere slechtweerreserve bedoelde je toch?)

 

Ik zie bij verschillende webwinkels prijzen rond de € 70,= staan. Ik hoop dat de winkelier in de buurt ook zoiets in gedachten heeft.

 

Ik kan gewoon zo een standaard (offset?) schotel nemen toch?

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik gaan informeren naar een 1 m schotel.

 

Wat moet ik nakijken? Of hij wel goed vast zit, o.i.d.? Dat heeft dezelfde man, de afgelopen keer ook prima gedaan, dus daar vertrouw ik dan wel op.

 

Vanmiddag of morgenmiddag ga ik eens een praatje in de winkel maken. Kijken hoeveel het gaat kosten.

 

Bedankt!

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je gaat voor een schotel van ongeveer 1 meter kies dan direct voor een TRIAX schotel van 110 cm.

Dit zijn kwalitatief heel goede schotels die daarbij nog lang meegaan ook omdat zij uit prima materiaal samengesteld werden.

Misschien iets duurder dan een "clown-model" maar die meerprijs is echt de moeite.

Typ effen op google "TRIAX schotel" in en je zal honderde sites vinden. Zoek dan effen naar de gemiddelde prijs want sommige sat-boeren durven nogal eens overdrijven.

Een dergelijke schotel moet je vinden tussen de 70 en de 80 Euro.

We horen het wel wat het eindresultaat geworden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Omerti,

 

Omdat het in mijn geval gaat om "gezamenlijke" financiering hebben we eerst besloten om de eerste weken (tot aan begin komend jaar) beide ontvangers (Topfield en Opentel) via een Quad-lnb aan te sluiten op mijn 80 cm schotel. Als dat bevalt dan laten we het voorlopig zo. Mocht het toch te weinig opleveren, dan kijken we in januari verder.

 

In elk geval bedankt voor alle hulp en suggesties iedereen!

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...