Ga naar inhoud


Linux installeren op Pll


qompaqniet

Aanbevolen berichten

Heb hier nog een Pll staan, 400 Hz, 128 mb werkgeheugen en een hd van 4 Gb.

Knoppix van cd gaat maar zodra aplicatie gestart dan lukt het niet. Wil nu een distributie installeren op hd. Welke distributie adviseren jullie en hoe gaat dit in zijn werk?/

Philips DSR8121, astra 1, 2 en 3, Triple LNB op 78cm Triax
Samsung SyncMaster B2330HD met digitene (FTA)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goede morgen,

 

ik een al wat oudere notebook van type HP4150 uitgerust met Pentium II 366 Mhz en 128 mb geheugen.

 

Hier recentelijk de nieuwste versie 2007 van Mandriva op gezet en tot mijn verbazing draait dit oude systeem hiermee beter dan ooit.

 

Ik heb er wel een wat grotere HD ingezet.

 

Het is uiteraard niet vergelijkbaar met een snel modern systeem. Maar de notebook is ondanks de hoge leeftijd nog steeds prima bruikbaar met deze software.

 

Ben er in ieder geval zeer tevreden over. Alhoewel er wel problemen waren met de communicatie via Bluetooth met mijn GSM telefoon. Zijn inmiddels opgelost en waren niet specifiek te wijten aan Mandriva.

 

Verder werkte alles direct en verliep de installatie vlekkeloos.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook een hele tijd Debian stable (Woody) draaiend gehad op een oude Pentium 75Mhz laptop met 40MB Ram (Toshiba Satellite Pro 400CS) en dat werkte ook redelijk goed alleen moet je niet KDE, Gnome of een andere GUI willen gebruiken.

 

Mandriva is natuurlijk wel iets meer newbie friendly dan Debian.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan U zenwalk aanraden.

Zenwalk een op Slackware gebaseerde Linuxdistributie, is een klein en zeer snelle linux-distro die 'out of the box', mp3,chat,video enz...direct ondersteund.Komt met de laatste versie van Xfce...mede door deze laatste en de optimale afstelling van alle meegeleverde softwarepakketten is deze distributie razendsnel te noemen.

Dit alles zit weggeschreven in een .iso-bestand van +/- 410 Mb en brand je dus als beeld op een schijfje.

Daarna is maar pc-tje opstarten met deze cd in de lade en schermpjes doorlopen.

Werkt gewoon fantastisch en razendsnel.

Software installeren gaat vlotjes met hun Netpkg en Pkgtool.

 

http://www.zenwalk.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk hier al geruime tijd met Puppy linux.

http://www.puppylinux.org/

 

Erg handig voor als je niet zoveel kent van Linux.

Alles werkt via wizards en je krijgt een windows omgeving.

De laatste versie 2.11 is pas uit en speciaal gemaakt voor pc's met max 128 Mb. ram.

We want to keep the Puppy live-CD iso file at 70M maximum, so that it can load totally into RAM on a 128M PC.

Therefore, ways of "cutting out fat" had to be found, of course without crippling Puppy.

 

Alle addons, libs enz... zijn te dowloaden via het ingeboude setup/downloader programma.

 

Momenteel werken ze aan een 2.12 versie die echt mini-PC vriendelijk is.

Dus een totaal andere aanpak. Intussen is er al een beta versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik kan U zenwalk aanraden.
Zenwalk een op Slackware gebaseerde Linuxdistributie, is een klein en zeer snelle linux-distro die 'out of the box', mp3,chat,video enz...direct ondersteund.Komt met de laatste versie van Xfce...mede door deze laatste en de optimale afstelling van alle meegeleverde softwarepakketten is deze distributie razendsnel te noemen.
Dit alles zit weggeschreven in een .iso-bestand van +/- 410 Mb en brand je dus als beeld op een schijfje.
Daarna is maar pc-tje opstarten met deze cd in de lade en schermpjes doorlopen.
Werkt gewoon fantastisch en razendsnel.
Software installeren gaat vlotjes met hun Netpkg en Pkgtool.

http://www.zenwalk.org


staat op dounlouden eens kijken als ik die op men laptopje aan de praat krijg
ik heb een sisco wlan card hopelijk werkt die er op
is er een manual hoe of wat die ipkg pakketen te instaleren ??
heb de manual ook gedound even doornemen
thanks voor de link
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
zal morgen zenwalk eens proberen te installeren
moet ik nog aan bijzondere zaken denken??

Wat ik altijd doe is:
Partitioneren:
Je moet weten die grote logge distributies hebben alles onboard om dit alles ook vanaf hun CD/DVD te laten gebeuren.De kleinere aanbieders hebben dit niet.
Dit doe ik aan de hand van GParted ...is een partioneringsprogramma voor het (her)indelen van je vaste schijf.
Je kunt partities aanmaken, verwijderen, groter maken, kleiner maken, verplaatsen, kopieren en controleren.
De belangrijkste bestandsystemen worden ondersteund: ntfs, ext2, ext3, fat, hfs, etc...
Door middel van een LiveCD kun je onafhankelijk van je besturingssysteem gebruik maken van GParted.
Download de laatste versie vanaf hier:Gparted
brand deze weg als image op een cd-tje (past op een mini cd)...en klaar.
Nu kan je vanaf deze cd je pc starten en aan de partitionering van je HD sleutelen.

Harde schijf klaarmaken voor de installatie van een linux distro recept Big-John :-)

* 1-Verwijder alle bestaande partities die GParted vind op je HD.
* 2-Maak een nieuwe partitie aan in het begin v/d schijf (groot genoeg, minstens 5Gb) en kies voor 'ext3' als bestandssyteem.
* 3-Maak achter deze ext3 partitie een linux-swap partitie aan van 512Mb.
* 4-Als dit gedaan is markeer je de eerste (ext3) partie als bootable...en klaar.
* 5-Rechter muisklik op je scherm en kies voor 'eject cd' (Gparted cd-tje wordt uitgeworpen).
* 6-Breng nu je nieuwe cd met Zenwalk-linux distributie in de cd-lade, en terug met rechter muisklik op je scherm klikken en in het openspringend submenu klikken voor 'reboot'
* 7-Je kan beginnen aan de installatie van je linux distributie...suc6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...