Ga naar inhoud


[TF 5000-CI] Mogelijke oplossing voor stippellijn bb-uitzending op 4:3 tv


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb nog een 4:3 tv. Wanneer ik de Topfield instel op letterbox, ontstaan er bij anamorfe breedbeelduitzendingen hinderlijke witte stippellijntjes aan de bovenkant van het beeld. Instellen op “uitvullen” heeft als resultaat dat de zijkanten wegvallen bij breedbeelduitzendingen waardoor ondertitels en andere teksten vaak buiten beeld vallen en je gewoon een gedeelte van het beeld mist.

Wanneer ik echter de Topfield instel op 16:9, krijg ik op mijn tv de 4:3 uitzendingen keurig beeldvullend en bij anamorfe breedbeelduitzendingen met balken boven en onder, dus in de juiste verhouding, zonder stippellijnen. De tv zélf schakelt nu om met als bijkomend voordeel dat de volledige resolutie geschreven wordt op het scherm. Het beeld wordt scherper dan wanneer de Topfield het in letterbox doorgeeft. De tv schrijft dan ook de zwarte balken.

Nadelen zijn dat de menu’s en de teletekst van de Topfield nu ook 16:9 in beeld komen maar meestal zit je niet constant in de menu’s en te kijken op teletekst. Voor anderen kan dit wel een bezwaar zijn bijvoorbeeld bij gebruik van ondertitels via teletekst. Voor mij is het belangrijkste dat de stippellijn verdwenen is.

Bij mijn tv gebeurt de omschakeling automatisch door sturing via een spanning op een scart pen, gebruik dus een volledig bedrade scartkabel. Bij oudere 4:3 tv’s gebeurt de omschakeling wellicht niet automatisch en moet de afstandsbediening er aan te pas komen, anders zit je met langgerekte beelden bij breedbeelduitzendingen.

Voor iedereen met een 4:3 tv die zich ergert aan de stippellijntjes is het in ieder geval het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Verrek zeg!

 

Ik heb dit op mijn TF5500 en op de relook ook.

Maar ik heb wel een breedbeeld TV.

 

't Zal wel een ander topic moeten worden dan, want ik heb geen idee waar het vandaan komt!

Zelfs als ik van de relook wat opgenomen programma's naar de pc haal (heerlijk toch dat snelle internet op een receiver...) zie ik het zelfs in dìe opnamen.

 

Lijkt me dus en ander probleem dan wat je beschrijft.

 

Maar elk advies is welkom.

Todays dummy is tomorrows expert!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...