Ga naar inhoud


[all] Zelf software compilen op de Dreambox


Pringle

Aanbevolen berichten

De log is identiek aan wat ik hier zie (lege profiles is dus correct), maar staging/i686-linux/share/qmake/linux-oe-g++ bestaat bij mij wel.

 

Wat je eerder had aangetoond was dat je distributie qmake heeft, maar dat wil niets zeggen over openembedded. Die gebruikt zijn eigen versie (qmake-native, binary in staging/i686-linux/bin/qmake).

 

- Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou , het heeft me veel (wacht)tijd gekost maar het heeft allemaal niks geholpen.

Ik heb dus de hele procedure weer opnieuw opgestart.

Deze keer dus met LANG en LC_ALL goed (maar dat maakt niks uit begrijp ik van oudeis).

Het enige is dat ik nu monotone 0.27 heb geinstalleerd en gebruikt.

Ik moet daar wel bij zeggen dat de .deb die ik gebruikt heb eigenlijk voor dapper was terwijl ik edgy draai, maar dan nog; ik heb geen klachten over dependencies gehad.

 

Ik heb dus alles compleet opnieuw gedaan volgens http://www.boxman-images.de/board/thread.php?threadid=561

En ik loop weer vast op exact hetzelfde punt met exact hetzelfde probleem.

Ik moet er nog ff bij zeggen dat /home/dreambox/tuxbox-bb/build/tmp/staging/i686-linux/share/qmake/linux-oe-g++ wel bestaat (bestond in mijn eerste poging ook kwam ik net achter, dus had de vorige keer niet goed gekeken).

 

Het is wel erg frappand, het lijkt erop dat dreambox-dvb-tools-1.0.tar.gz gewoon niet goed is of zo.......

 

ik wordt er gek van!........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen account op boxman, maar wat ik heb gedaan is het volgende:

1. Makefile-opendreambox opgehaald (van developer.elitedvb.org of schwerkraft.elitedvb.org)

2. MACHINE hierin aangepast

3. MTN hierin aangepast, om te verwijzen naar een lokale versie van monotone

4. Psyco geinstalleerd (apt-get install python-psyco)

5. make -f Makefile-opendreambox image

 

Dit alles op een redelijk maagdelijke Kubuntu Feisty installatie (enkel de benodigde devel packages voor de oude cdk geinstalleerd, autoconf, flex, bison, etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik heb geen account op boxman, maar wat ik heb gedaan is het volgende:
1. Makefile-opendreambox opgehaald (van developer.elitedvb.org of schwerkraft.elitedvb.org)
2. MACHINE hierin aangepast
3. MTN hierin aangepast, om te verwijzen naar een lokale versie van monotone
4. Psyco geinstalleerd (apt-get install python-psyco)
5. make -f Makefile-opendreambox image

Dit alles op een redelijk maagdelijke Kubuntu Feisty installatie (enkel de benodigde devel packages voor de oude cdk geinstalleerd, autoconf, flex, bison, etc).


Tja dat is precies wat op http://developer.elitedvb.net/listprojects.php?curr_dir=81 staat en zo goed als hetzelfde als wat ik gedaan heb volgens boxman.
Het enige verschil is dat ik geen python-psyco geinstalleerd had en heb dat net dus nog even geinstalleerd maar helaas, ook dat heeft niet geholpen.

Kan het zijn dat je verder misschien nog wat environment variabelen hebt geset (misschien paden oid) waardoor het bij mij niet werkt? Want de eigenlijke 'klacht' is 'cannot find -lqte'.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even geprobeerd met de hand te compilen:

 

dreambox@linuxbak:~/tuxbox-bb/build/tmp/work/dreambox-dvb-tools-1.0-r0/dreambox-dvb-tools-1.0$ source ~/tuxbox-bb/build/env.source

dreambox@linuxbak:~/tuxbox-bb/build/tmp/work/dreambox-dvb-tools-1.0-r0/dreambox-dvb-tools-1.0$ oe_runmake

-su: oe_runmake: command not found

 

KRAK!!! (das was mijn klomp)!!

 

Hoe kan dat nou weer? het make-script gebruikt toch ook oe_runmake onderwater?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo werkt dat niet. De makefiles worden vanuit een environment aangeroepen wat een stuk completer is dan wat in je env.source staat.

 

Als je met de hand wilt compileren, kan je de devshell gebruiken.

Eerst

bitbake devshell

Als dat gelukt is, het devshell environment script sourcen.

Dat script bevat wel het volledige cross-compile environment.

Dan kan je wel bijv oe_runmake draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het bakken van de devshell gaat wel goed.

oe_runconf/oe_runmake kunnen aangeroepen worden.

Eigenlijk is dat genoeg voor mij (omdat ik alleen maar zo af en toe wat tools wil kunnen bakken voor mij 7020 en geen complete image hoef te maken).

Echter.... (ja daar gaan we weer).... wanneer ik met een oe_runconf/oe_runmake tegen een dependency-probleem aanloop zal ik de ontbrekende package met bitbake moeten installeren.

Dat dacht ik dus met bitbake te kunnen doen

 

Voorbeeld:

 

Ik wil naim voor de 7020 compilen (was me op mandriva al eens gelukt, dus deze tarball moet werken).

 

Code:
dreambox@linuxbak:~/tmp2/naim-0.11.8.2.1$ source /home/dreambox/tmp/deploy/addons/powerpc-linux-opendreambox-dm7020-devshell-su: alias: `./configure': invalid alias name[OE::powerpc-linux-opendreambox-dm7020]:~/tmp2/naim-0.11.8.2.1$ oe_config-su: oe_config: command not found[OE::powerpc-linux-opendreambox-dm7020]:~/tmp2/naim-0.11.8.2.1$ oe_runconfNOTE: Running ./configure                   --build=i686-linux              --host=powerpc-linux                    --target=powerpc-linux                  --prefix=/usr                   --exec_prefix=/usr              --bindir=/usr/bin               --sbindir=/usr/sbin                     --libexecdir=/usr/libexec               --datadir=/usr/share                    --sysconfdir=/etc              --sharedstatedir=/usr/com                --localstatedir=/var                    --libdir=/usr/lib               --includedir=/usr/include               --oldincludedir=/usr/include                   --infodir=/usr/share/info                --mandir=/usr/share/man                                         .................bla bla bla bla.................checking for wresize in -lncurses... nochecking for wresize in -lcurses... noconfigure: error: unable to find a curses library -- FATALFATAL: oe_runconf failed

 

Nu ga ik uit de shell en er weer opnieuw in (om van de devshell source env af te komen).

En daarna doe ik:

Code:
dreambox@linuxbak:~/tuxbox-bb/build$ bitbake cursesNOTE: Not using a cache. Set CACHE = <directory> to enable.ERROR: no files to build.NOTE: Parsing finished. 0 cached, 0 parsed, 0 skipped, 0 masked.ERROR: Nothing provides dependency curses

 

Misschien dat ik hier een stap over sla maar op een of andere manier begrijpt bitbake niet dat ik de curses package uit de repo wil compilen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Voordat je bitbake gebruikt, moet je env.source weer sourcen.


Ach ja! tuurlijk.
Maar dan nog kom ik iets raars tegen, want op een of andere manier kan bitbake de gevraagde package niet installeren:
Code:
dreambox@linuxbak:~/tuxbox-bb/build$ source ./env.sourcedreambox@linuxbak:~/tuxbox-bb/build$ bitbake cursesNOTE: Using cache in '/home/dreambox/tuxbox-bb/cache/oe-cache.dreambox'NOTE: Handling BitBake files: \ (4036/4036) [100 %]NOTE: Parsing finished. 3845 cached, 0 parsed, 163 skipped, 28 masked.NOTE: build 200701041038: startedOE Build Configuration:BB_VERSION     = "1.6.2"OE_REVISION    = "8df4c10d8676eb7e2ca1eb4dd82d5b7de01ca247"TARGET_ARCH    = "powerpc"TARGET_OS      = "linux"MACHINE        = "dm7020"DISTRO         = "opendreambox"DISTRO_VERSION = "1.4.0"TARGET_FPU     = "soft"ERROR: Nothing provides dependency curses


Ook nu weer lijkt het dat ie het niet in de repo kan vinden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat had ik dus ook al geprobeerd, maar dan spreekt bitbake zichzelf tegen:

 

Ik probeer eest ncurses te compilen maar het lijkt erop dat bitbake denkt dat dat al is gedaan:

Code:
dreambox@linuxbak:~/tuxbox-bb/build$ source ./env.sourcedreambox@linuxbak:~/tuxbox-bb/build$ bitbake ncursesNOTE: Using cache in '/home/dreambox/tuxbox-bb/cache/oe-cache.dreambox'NOTE: Handling BitBake files: \ (4036/4036) [100 %]NOTE: Parsing finished. 3845 cached, 0 parsed, 163 skipped, 28 masked.NOTE: build 200701042302: startedOE Build Configuration:BB_VERSION     = "1.6.2"OE_REVISION    = "8df4c10d8676eb7e2ca1eb4dd82d5b7de01ca247"TARGET_ARCH    = "powerpc"TARGET_OS      = "linux"MACHINE        = "dm7020"DISTRO         = "opendreambox"DISTRO_VERSION = "1.4.0"TARGET_FPU     = "soft"NOTE: build 200701042302: completedBuild statistics:  Attempted builds: 0

 

Dus ga ik er vanuit dat ncurses geinstalleerd is en ga ik proberen naim te compilen:

Code:
dreambox@linuxbak:~/tuxbox-bb/build$ cd ../../tmp2/naim-0.11.8.2.1/dreambox@linuxbak:~/tmp2/naim-0.11.8.2.1$ source /home/dreambox/tmp/deploy/addons/powerpc-linux-opendreambox-dm7020-devshell-su: alias: `./configure': invalid alias name[OE::powerpc-linux-opendreambox-dm7020]:~/tmp2/naim-0.11.8.2.1$ oe_runconfNOTE: Running ./configure                   --build=i686-linux              --host=powerpc-linux                    --target=powerpc-linux                  --prefix=/usr                   --exec_prefix=/usr              --bindir=/usr/bin               --sbindir=/usr/sbin                     --libexecdir=/usr/libexec               --datadir=/usr/share                    --sysconfdir=/etc              --sharedstatedir=/usr/com                --localstatedir=/var                    --libdir=/usr/lib               --includedir=/usr/include               --oldincludedir=/usr/include                   --infodir=/usr/share/info                --mandir=/usr/share/man                                         ...configure: loading site script /home/dreambox/tuxbox-bb/openembedded/site/powerpc-linuxchecking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -cchecking whether build environment is sane... yeschecking for gawk... gawkchecking whether make sets $(MAKE)... yeschecking for powerpc-linux-strip... powerpc-linux-stripchecking for powerpc-linux-gcc... ccache powerpc-linux-gccchecking for C compiler default output file name... a.out.............bla bla bla bla.............checking for inet_ntoa... yeschecking for gethostbyname... yeschecking for gethostbyaddr... yeschecking for socket... yeschecking for connect... yeschecking for wresize in -lncurses... nochecking for wresize in -lcurses... noconfigure: error: unable to find a curses library -- FATALFATAL: oe_runconf failed

 

En vervolgens krijg ik dus de error dat curses niet gevonden kan worden.

 

 

Op dezelfde manier heb ik dus ncurses,curses,libcurses en libncureses geprobeerd te compilen.

 

Waarschijnlijk doe ik wat fout, maar wat........

Link naar reactie
Delen op andere sites

-lncurses wordt wel gevonden door libtool, maar het symbol wresize ontbreekt.

Je zou kunnen proberen een meer complete versie van ncurses te bouwen, of naim te configureren zodat hij wresize (of ncurses in z'n geheel?) niet meer nodig heeft.

 

Software met veel externe dependencies is vaak een ramp om te crosscompilen.

En van alle crosscompile omgevingen is oe verreweg de meest complete, maar zelfs daarmee houdt het een keer op ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Nou heb ik het steeds weer opnieuw geprobeerd (deze keer op gutsy , ubuntu 7.10) maar steeds zonder resultaat.

 

Nu vroeg ik me af of iemand die een openembedded omgeving voor de DM7020 werkend heeft of die een virtualbox image daarvan wil maken (http://www.virtualbox.org/).

Maar dan wel graag openembedded op linux (geen cygwin oid) de distro maakt mij niet uit.

 

Wie wil mij behulpzaam zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ubuntu geeft problemen met bash versus dash

 

If you have problems with Ubuntu 6.10+ just change your shell back to bash (instead of dash)

 

Here is the command ti see which shell /bin/sh points to:

 

code:

ls -la /bin/sh

 

 

If it points to dash, all tou have to do is:

 

code:

sudo ln -sf /bin/bash /bin/sh

 

 

and that's all, run again your "make dreamboximage_root".

 

misschien is dat je probleem?

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...