Ga naar inhoud


3x Unicable + Diseqc switch


Lunny

Aanbevolen berichten


  • 1 jaar later...

De Duitse firma Ankaro (www.ankaro.de) maakt Unicable DiSEqC switches. (op 'unicable' klikken en dan op 'pdf' voor een overzicht van switches).

 

Ik zou willen weten of je met zo'n switch in het midden bijvoorbeeld ook de motor(en) van een (of meer) draaibare schotel(s) zou kunnen aansturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou idd lastig kunnen zijn. In mijn geval zouden de gebruikers van de installatie dezelfde personen zijn, enkel op een andere plaats.

 

Ik heb zojuist het HELE forum doorzocht (dat duurde heel lang) en ben meerdere keren de wens tegengekomen om vanuit de slaapkamer en vanuit de woonkamer een draaibare antenne aan te kunnen sturen. Daar zou dit een oplossing voor hebben kunnen zijn. Ware het niet dat leverancier Ankaro me zojuist mailde dat hun switches bedoeld zijn om meerdere ontvangers aan te sluiten en niet om motoren mee aan te sturen.

 

Dat maakt dat in mijn situatie (ik wil naast een draaibaar/vast oplossing ook HDTV voorbereid worden) dit geen oplossing is, want er zijn helaas nog geen HDTV Unicable Twin Tuners (feb 2008).

 

Het idee sprak mij erg aan om nu vast een slimme infrastructuur in huis aan te leggen (met zo min mogelijk kabels), zodat ik later meerdere ontvangers en een extra schotel, zonder ombouw of vervanging van onderdelen, kan aansluiten. Ik heb nog helemaal geen apparatuur en ben nog in de ontwerpfase en zou het dus in één keer goed moeten kunnen en willen doen.

 

Suggesties en links zouden erg welkom zijn!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met DiSEqC switches schakelen tussen 3 Unicable LNB's gaat misschien nog wel, maar het is dan één van de drie voor alle ontvangers. Met één ontvanger op de ene sat kijken en met een andere op een andere sat gaat niet.

Het Unicable systeem werkt zodanig dat een deel van de tuner in de ontvanger verplaatst wordt naar de LNB of de Unicable - OLT - SCR Multiswitch. In de kabel worden 2, 4 of 8 frequentie bandjes gereserveerd die elk aan één ontvanger toegewezen worden. De ontvangers geven via een speciaal DiSEqC commando aan de LNB of Multiswitch door welke transponder zij willen ontvangen en de LNB of Multiswitch zet deze transponder dan om in het frequentie bandje voor de betreffende ontvanger. Als je er bij de schotel een gewone DiSEqC switch tussen zou zetten om een andere LNB door te schakelen, dan werkt dat dus voor alle 2 4 of 8 ontvangers. Die moeten dan allemaal naar dezelfde sat kijken.

De switches van Ankaro zijn Multiswitches. Daarop worden één of twee gewone LNB's aangesloten zodat twee sat's mogelijk is.

Met deze systemen zou naar mijn mening het aansturen van een motor tussen de switch en de LNB geen probleem hoeven te zijn, als de switch het DiSEqC signaal onveranderd doorgeeft naar de LNB. Of dit echter zo is zou ik niet weten.

 

Johansson is met zijn OLT, One Liner Technology, met het Ankaro systeem vergelijkbaar. Maar ook hier zijn tot nu toe maximaal twee LNB's aan te sluiten voor zover ik weet.

 

Albert_H

 

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beweerde eerder dat er nog geen Unicable Twin HDTV ontvanger bestond. Dat is niet waar. De Homecast S8100 CIPVR is een Twin receiver met Unicable etc.. Dit ter coreectie.

 

Het wachten is alleen op een fabrikant die Unicable diseqc switches maakt waarmee de signalen van meer dan twee LNBs samengevoegd kunnen worden, die dan via één kabel het gebouw in geleid kunnen worden en van daaruit via switches weer over de gebruikers kunnen worden verdeeld.

 

Het probleem van de motor was overigens achteraf gezien simpel... de switch achter de motor plaatsen heft het probleem op. Daarmee kunnen alle gebruikers de motor sturen. Of dat wenselijk is, is een tweede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...