Ga naar inhoud


[7025/all?] Extreem hoge BER op Ned 1,2,3


Aesculapius

Aanbevolen berichten

Mede satters,

 

Sinds enige tijd is de ontvangst van Nederland 1,2,3 en SBS6 erg slecht. In eerste instantie dacht ik dat dit door de storm van vorige week zou zijn gekomen. Als ik de schotel (die draaibaar is) iets meer naar het oosten uitricht, is de BER bij het inschakelen van bijv. Ned 2 acceptabel (100-200) - hoewel verre van perfect natuurlijk. Echter, na tien minuutjes schommelt de BER tussen 6000-7000 waardoor de ontvangst dus overduidelijk te lijden heeft; normaal kijken is dan onmogelijk.

 

Nu wilde ik al het dak opklimmen om het ding opnieuw uit te richten (waar ik trouwens nog eens goede truuckjes voor moet vinden), maar het vreemde: RTL4,5,7 en andere zenders hebben (en houden) tegelijkertijd een BER van exact 0; perfecte ontvagst!

 

Hoe kan ik dit probleem oplossen? Moet ik toch de boel opnieuw gaan afstemmen?

 

Vast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb hier sinds de storm ook problemen op de NED1-3 transponder.

Op alle andere transponders perfecte SNR, maar op die ene transponder varieert het van uur tot uur.

Helft van de tijd perfecte SNR (zelfde waarde als voor de storm), maar de andere helft van de tijd 10% minder, zodat ik af en toe net een nonzero BER begin te krijgen.

 

Het vreemde is dat op A1, A2 en HB (visiosat) op alle transponders ACG en SRN exact hetzelfde zijn gebleven, maar alleen die ene transponder last heeft.

En dan ook nog eens alleen de helft van de tijd....

 

Ik kan mijn schotel niet zien, en heb met dit weer ook niet zoveel zin het dak op te gaan, maar ik vermoed eigenlijk dat de A1 lnb in z'n houder verdraaid is of iets dergelijks, of misschien zelfs wel los zit en van hoek verandert in de wind ;-)

 

Wat voor mij in ieder geval vast staat is dat het wel degelijk door de storm veroorzaakt moet zijn.

Hoogstwaarschijnlijk zal dit bij jou ook zo zijn.

 

Maar ik ben erg benieuwd of de experts kunnen aangeven wat voor soort afwijking (tilt schotel / verdraaiing schotel / verdraaiing hoek vd lnb) voor zo'n rare verslechtering kan leiden, op slechts 1 transponder, en ook nog eens van moment tot moment verschillend.

 

Dit hoort overigens niet echt in het dreambox forum thuis denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pieterg, ik heb soort gelijke ervaringen, welke mij pas opgevallen zijn sinds de storm, maar misschien was het al eerder.

Er is al ergens een ander topic over gestart, ook hier heb ik al mijn bevindingen gemeld: klik

Ik kan eigenlijk geen verklaring vinden, vindt het een heel raar fenomeen.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kan ik hetzelfde mededelen. Slechtere ontvangst dan voorheen op de transponder op 12515 GHz., maar de andere transponders zijn nog prima, net als voorheen, te ontvangen. Af en toe is de ontvangst op 12515 zo slecht dat de BER over de grenswaarde komt en het echt artifacts in het beeld gaat opleveren.

Bij mij staat een DM-500S en een 90 cm. schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat er een probleem is met je schotel maar doodleuk Canal Digital.

 

Op alle kanalen op de astra 19.2e heb ik perfect BER 0 maar op ned 1/2/3 doodleuk is de BER op en neer aan het gaan. Dus schotel is perfect uitgericht !

Dreambox 8000 HD PVR / DM 920 UHD - Visiosat BISAT G3 Astra 28.5/Eurobird 28.2/Astra 19.2/Hotbird 13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, volg allemaal effe dat draadje in Schotelpark, zie link hierboven.

Mijn verhaal wordt nu door meerdere bevestigd: Het is duidelijk een probleem op betreffende transponder.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
ben toch wel benieuwd hoeveel SGN je hebt op genoemde zenders ?
BER mag gewoonweg niet uitslaan, doet dit het wel dan heb je 9 v/d 10x een probleem met de buitenboel.
merDe


Net even gekeken bij ned. 1:

SNR: 78%
AGC: 95%
BER: 3870 (zweeft tussen 3000-4300)

Ik zou ook meteen aan een verschoven schotel denken inderdaad, maar het vreemde is dus dat andere zenders wel prima zijn...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Merde, en alle andere.

 

Volg de SNR op bv. Nederland 1 maar eens een langere tijd, doe dit via het menu of via de webif met Enhanced Satfinder (waar zoom staat in de webif), gebruik hier wel Firefox voor, want IE refreshed de waardes niet.

 

Als je dan gedurende een half uurtje of zo blijft kijken zie je de SNR wel degelijk een procent of 5 minimaal instorten, met héél af en toe een BER.

Ná een minuut of 5 is het weer weg en springt ie weer terug naar volle bak signaal.

Dit fenomeen zie je 1 á 2 keer per uur, telkens gedurende 4 á 5 minuten.

Ik krijg steeds meer bevestigingen van mensen die hetzelfde waarnemen, en juist met de Dreambox met de SNR in procenten is dit mooi te volgen.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de hele avond nog geen last gehad. Daarvoor wel op die transponder. Nu is het snr: 88 en agc: 97% en geen BERs. NL1,2,3 en nog een paar werden zo slecht dat ik schokkend ontvangst had. Andere zenders deden het prima. Waarom het nu wel goed werkt, geen idee. Maar veel mensen hebben er last van, dus er moet wel wat mis zijn met die transponder.

1x DM900 en 1xDM800

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...