Ga naar inhoud


[7025]Harddisk mount schakelt regelmatig over naar read only


kenis

Aanbevolen berichten

Ongeveer 60% van de keren dat ik een video file delete (via video menu en ftp) dan merk ik dat alle opnames stoppen en ik niks meer kan deleten. Als ik dan meer info opvraag over de mount dan zie ik dat hij niet meer op read-write staat maar op read-only. Ik heb geen idee hoe het komt dat hij opeens in read-only staat. Als ik de drive dan probeer te unmounten krijg ik de melding : "Drive may be busy ..." , de enige oplossing is dan herstarten.

 

Nu heb ik dit sinds ik het image van Ronald er op heb gezet, dus ik dacht effe terug naar Gemini, maar nu deed het probleem zich daar ook voor . Zou dit met de upgrade van frontprocessor 2 naar 7 te maken kunnen hebben ?(al weet ik niet wat frontprocessor juist is)

Vu+ Solo 2
Telenet HD Digibrolx

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op een 'normaal' Linux systeem zie je dit gedrag als een harddisk veel schrijffouten heeft. De mount 'springt' dan op read-only, en pas na een reboot staat deze weer even op 'read-write'.

 

Je zou met logging kunnen kijken of dat het geval is, heb er geen ervaring mee maar een beetje log moet dit toch wel aangeven. Andere optie is de S.M.A.R.T. database van de harddisk uitlezen, daar staat het vast ook wel in. Onder Linux doe je dat met het commando smartctl uit de Smartmontools. Ik weet niet of dat ook voor de dreambox beschikbaar is, anders moet je de drive even tijdelijk aan een Linux systeempje hangen.

 

Succes!

DM8000HD~OpenPLi®~Henksat~Archsat DJ85EM~3x Smart Titanium Quad~Alps Quad~4x SatConn 4x1 DiSEqC 2.0~13/19,2/23,5/28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...