Ga naar inhoud


[7020] GUI corrupt


chrisch

Aanbevolen berichten

Mijn DM7020 met Pli Helenite begint rare kuren te vertonen. Naast wazig beeld, kreeg ik gisteren een "RGB NO LOCK" melding van de DM (een fractie van een seconde). Ook valt het signaal van de scart soms weg (te zien aan de volautomatische scartswitch) tijdens het zappen van het ene naar het andere kanaal.

 

Nu ziet het beeld er raar uit, met name de GUI van Pli. Ik heb op m'n LCD TV alle beeld"verbeterings" instellingen niet aan staan (dynamic contrast, noise reduction). Ik heb de box al meerdere malen gereboot. Na een reboot is het verschijnsel even niet aanwezig. Na een minuutje of 2 a 3 is het fenomeen weer terug. Voor de duidelijkheid: ik gebruik de normale 8bit pli skin. In het begin ziet alles er normaal uit!!

 

In dit plaatje zie je de EPG, met de letters "gerasterd" ?

image001wj3.th.jpg

 

In dit plaatje zie je wat er gebeurt met het beeld als ik vanuit de bestandsmodus het hoofdmenu open:

image004vf8.th.jpgimage003rh6.th.jpg

 

In dit plaatje zie je de zapinfo:

image007pe0.th.jpg

 

Mijn gevoel zegt dat dit niet alleen softwarematig is... heeft iemand een tip hoe ik dit kan aanpakken?

 

alvast bedankt, mvg,

 

Chris

 

P.S. Mods - ik hoop dat de plaatjes op deze manier mogen, anders hoor ik het wel! ;-)

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor het meedenken. Dit is echter al de vierde scart kabel die ik geprobeerd heb. Ik heb op meerdere manieren de boel aangesloten gehad:

 

DM->scart->switch->scart->tv

DM->scart->tv

DM->CVBS (tulp)->switch->scart->tv

DM->CVBS->tv

 

Overal waar "scart" staat, heb ik er meerdere geprobeerd... Ik heb er inderdaad eentje weggegooid, omdat de trekontlasting niet zo best was.

 

De switch werkt met andere bronnen (DVD recorder, DVD speler, video en XBOX) goed, dus ik geloof niet dat het aan de switch kan liggen. Ook heb ik een nieuwe gestabiliseerde (zware) voeding aan de switch gehangen om uit te sluiten dat het meegeleverde voedinkje van de switch niet goed meer was.

 

BTW: ik ziet net dat de DM ook constant het WSS signaal meestuurt bij 4:3, terwijl dit uitstaat in de config...?

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je alleen een scart ingang op je tv, als je ook een tulp ingang hebt kun je mischien het een en ander uitsluiten.

of een andere tv zou je ook eens kunnen proberen als je die hebt

 

het zou sneu zijn als je 7020 kapot is, software-fout geloof ik ook niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels de switch het raam uitgegooid. Ik ben er achter gekomen dat als ik de xbox, de DM en een DVD speler op de switch aansluit er een lekstroom ontstaat. Nadat ik e.e.a. via de scart aansluitingen had doorgelust is het fenomeen van plaatje 2 en 3 verholpen. Raar dat dit effect zich niet voordeed bij de andere videobronnen. Wellicht dat de signaal op de DM scart wat gevoeliger is voor dit soort dingen.

 

Het skin probleem heb ik nu inmiddels ook een avondje niet meer gehad nadat ik de switch heb verwijderd. Maar het lijkt me stug dat dit werd veroorzaakt door die switch...?

 

mvg,

 

Chris

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me sterk of dit software gerelateerd is.

 

Als dat al zo is, dan zou het in een low-level driver moeten zitten, en die is voor alle images gelijk, onafhankelijk van PLi, Gemeeni of wie dan ook... Zou iemand dat kunnen testen?

 

@Korsman035,

 

Wat is de definitie van 'corrupt'?

 

De situatie zoals in de foto's van chrisch wordt veroorzaakt door een probleem met het sync signaal. Deze worden door de hardware gegenereerd, daar doet de software helemaal niks mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@WanWizard,

 

het klopt dat plaatjes 2 en 3 een sync probleem tonen. Dit is - na het weggooien van de scartswitch ;-) - opgelost.

 

Waar (kennelijk) Korsman035 en ik last van hebben is "aangetaste" skin. Te zien op plaatje 1 en 4.

 

Ik kan het soms reproduceren door:

- start bestandsmodus;

- speel een MP3'tje af (ik doe dat via een CIFS mount op een NAS);

- druk tijdens het spelen op stop op de afstandsbediening (TV knop);

- kies cursortoets "naarboven" voor de bestandslijst;

- druk op "menu" op de afstandsbediening.

 

Tijdens de laatste of één na laatste stap kreeg ik het gisteren en eergisteren voor elkaar. Ik heb het vandaag, ironisch genoeg, niet meer voorelkaar gekregen.

 

Maar denk je dat de "corrupte" skin door hardware veroorzaakt kan worden?

 

bedankt voor je reactie!

 

mvg,

 

Chris

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is geen corupte skin: dan loopt je dream vast.

 

de hardware veroorzaakt dit ook niet direct (in de dream dan) mischien is het signaal net iets zwakker, maar zorg er voor dat je kabels goed zijn.

 

ps goed plan om die switch het raam uit te gooien, maar hij had ook een voeding nodig zij je, wat is dat voor merk/type

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tritium: "corrupte skin" bedoel ik natuurlijk puur visueel :-) Hoe de bitjes en bytes in elkaar zitten zou ik niet weten ;-)

 

Het beeld (e.g. televisiebeelden) is overigens wel goed. Het gekke is, dat ik nu het probleem (= "afgebrokkelde fonts" en "wegvallende skinkleuren") niet meer kan reproduceren...

 

En die switch: dat was een profitec type js9930. Ik heb er destijd 49 euri voor betaald. Zie nu dat ze ongeveer 17,50 doen... zal wel niets voor niets zijn...

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het was idd een actieve switch. De vervorming is dus nu weg zonder de switch. De switch veroorzaakte de beeldvervorming. Maar alleen bij de DM en niet bij de rest van de apparatuur.

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...