Jump to content

[600S] externe apparatuur aansturen


Recommended Posts

Posted

Graag wilde ik middels m'n 600 op de slaapkamer in slaap vallen met wat muziek op de achtergrond.

Ook hou ik er van om met muziek weer wakker te worden.

 

Nu heb ik geen zin om iedere avond de tv aan te laten en het beeld op zwart te hebben staan zodat ik toch nog geluid uit de speakers van de tv hoor.

Externe speakers die geen actieve amp hebben hoor je vrijwel niet op de line-out.

 

Nu kan ik wel een paar speakertjes voorzien van een adapter, maar dan staan die weer de hele avond aan.

Ik zoek dus een manier om via een relais of "optokopler" iets aan te sturen.

 

Ik zat desnoods bij een 600 te denken om op het status-ledje een optokopler te zetten die vervolgens een 12 volt relais bekrachtigd, dat vervolgens weer de speakers activeerd.

Omslachtig, maar te doen lijkt me.

 

Of is via de rotor aansturing misschien direct een relais te fixen? als dat werkt, dan zou je een universeel adaptertje kunnen bouwen dat iedereen kan gebruiken.

 

Misschien mensen die ervaring hierin hebben?

Ik ben er niet vies van om een soldeerbout of dremel op los te laten.

Posted

Ik neem aan dat de scart van de box ook een schakelspanning af zal geven op pin 8.

Deze is om de tv over te laten schakelen naar zijn A/V mode.

Ik weet niet of je hier wat mee kunt, om een schakelingetje te maken, maar lijkt mij dan niet moeilijk.

Scart open maken, en hier een deze pin 8 met de massa gebruiken om te schakelen.

Dan kun je met de schakeling de kabel weer in ere herstellen, en heb je tevens een contact.

Box aan, relais bekrachtigt. Box uit relais uit.

Dus hier kun je bv een speakersetje voor de coputer mee aan sturen.

Hier zit namelijk een versterkertje in.

En heb je die niet, ga dan even naar de winkel voor een blikjes bier verpakking van een bekend merk.

Daar zitten nu kratjes speakers bij geleverd, en ja die doen het best goed.

Succes. <img src="/forums/images/graemlins/xyxthumbs.gif" alt="" /> <img src="/forums/images/graemlins/xyxthumbs.gif" alt="" />

Posted

Kijk,

dit zijn de tips waar je wat aan hebt.

Hartelijk dank! dit ga ik uitwerken.

 

Er is idd op pin 8 een signaal af te lezen.

Maar eerst meten, dan weten voordat het niet werkt.

http://pinouts.ws/scart-pinout.html voor details.

 

Dus er zal iets gefabriceerd moeten worden dat, als de spanning boven de 5 volt komt een relais bekrachtigd wordt.

 

0 to 2V TV mode (het gewone tv beeld via tuner)

5 to 8V 16 AV mode

9.5 to 12V 4:3 AV mode.

 

Tijdje geleden dat ik gesoldeerd hebt.

Misschien is er zelfs wel zo'n ding op de mark.

 

Enfin,

 

Mocht iemand hier meer van af weten, dan is dat natuurlijk zeer welkom.

Posted

Ik weet er wel wat vanaf.

 

Zet NOOIT een relais op pen 8, dan sloop je de boel.

Altijd een schakelingetje er voor, een transistor die schakelt op pen 8 en die dan weer een relais aan trekt is de manier.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...