Ga naar inhoud


Werkt Quatro Lnb60 op 78cm Triax


satmarc

Aanbevolen berichten

Ik loop hier tegen een vraag aan, waar niet veel mensen mij het "goede" antwoord op kunnen geven.

 

Canal Digitaal verkoopt nu haar duo en quad lnb voor 60cm schotels of groter.

Nu lees ik op diverse websites dat er een 80cm variant van deze LNB zou uitgekomen zijn, omdat deze goed zou werken op 80cm schotels en groter.

 

Nu is mijn vraag : als ik zo'n Canal Digitaal quad 60LNB zou kopen, zou deze dan ook werken op mijn Triax TDS 78

Zolang mijn baas denkt dat hij goed betaalt, doe ik net alsof ik hard werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is allemaal niet zo makkelijk maar het heeft met de brandpuntafstand van de schotel te maken. En niet zozeer met de grootte van de schotel. De brandpuntafstand is de afstand van de LNB tot het midden van de schotel.

Ik heb hier twee schotels staan van 80 en 88 cm.

Bij de 88 cm is de brandpuntafstand ca. 62 cm en bij de 80 cm schotel is die ca. 69. Omdat de 80cm schotel een grotere brandpuntafstand heeft mag je aannemen dat die schotel vlakker is dan de 88cm.

Nu het probleem van de LNB's

Je wilt 19,2 en 23,3 ontvangen. Vanaf de Noordpool is dat een hoek van 4,1 graad maar vanuit Nijkerk is dit ca. 5,1 graad hoekverschil.

Om het maximale signaal te kunnen ontvangen op de triax van 88cm (f=620mm)moeten tussen het hart van de lnb's ca. 620 x tan5,1 = 55,3mm zijn.

Bij de 80cm schotel (f=690mm) is dat 61,6mm

Ik hoop niet dat ik het nu moeilijker voor je gemaakt heb.

Maar omdat je aan mag nemen dat een schotel > 80 een langere brandpuntafstand heeft dan een schotel van 60 cm zal bij de >80cm de afstand tussen de lnb's dus groter moeten zijn dan bij een 60 cm schotel.

Vandaar het verschil in monoblock's

 

Wanneer het single, twin, of quad lnb's betreft (dus 1 kop) heeft de grote van de schotel geen enkele invloed. Dus past die op elke schotel.

 

Succes,

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...