Ga naar inhoud

DB500 ALPS-tuner Beeldblokken AGC-probleem??

alx

Aanbevolen berichten

Hopelijk in dit forum respons met zoveel DB-experts.

Een DB500s met een ALPStuner geeft op een aantal zenders een slechte beeldopbouw (Blokvormingen).

Opvallend is: dat heel vaak het AGC-getal hoger ligt dan de SNR.

Signaal genoeg!! Voeding ook geen issue! Hoge- of lage band, geen verschil. Vertikale of horizontaal, maakt niet uit.

Vraag: Is een vervanging van tuner de oplossing?

In dat geval graag aanbiedingen per pm.

Is iemand in staat met zekerheid de tekortkoming

op te heffen?

In dat geval graag contact per pm.

Kan ik het zelf doen? Bij voorbaat dank voor

aanwijzing waar te beginnen. Soldeer- en d'soldeerstation aanwezig.

Met smd-solderen heb ik geen ervaring.

dank vast, alx

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je last hebt van blokvorming zou ik het eerst in de buitenopstelling zoeken. dus lnb, f-connectoren, kabel.

eventueel een DECT toestel eens weghalen mocht die in de buurt van je dreambox staan.

eventueel overnieuw flashen of nieuwe settings laden en dan pas naar je tuner kijken.

kan je niet een dreambox met nieuwe tuner lenen ? zo zou je kunnen bepalen of het aan je tuner ligt.

merDe

deze ruimte is te huur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ome Merde,

Ik had al aangegeven dat er sigaal genoeg is. Heb ook nog een andere DB. Is ook al bij anderen geprobeerd en met andere voedingen! Desalnietemin (Goeie voor scrabble) dank voor meedenken. Mensen, nog andere suggesties? Graag! Please help me out.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henksat,

De Fec op automatisch zetten geeft geen soelaas.

Maar je hebt me op een idee gebracht. Ik zie n.l.

de symbolrate op 22999 staan, terwijl dat op 22000

zou moeten zijn. Of dat wat uitmaakt, weet ik niet.

Ik ga wat spelen met die waarden. Kom er later op

terug. In ieder geval, mijn dank voor je hulp.

alx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henksat (en anderen),

De symbolrate van 22999, dat ik noemde in mijn voorgaande posting moest zijn 21999. Sorry.

Wel heb ik gemerkt dat het ophalen van een zenderlijst

resulteerde in "geen beeld" op b.v. N1, N2, N3. Goed beeld op RTL-zenders.

Als ik een automatische scan liet uitvoeren had ik wel beeld op de publ. zenders, weliswaar met blokken.

De frequenties en/of symbolrates en/of fec-waardes waren anders dan bij mijn DB7000. Bij die afwijkende waardes had ik wel (een blokkend) beeld.

Zegt dat iemand iets? Ik heb een zeer beperkte electronica-kennis. Kan het iets te maken hebben met een kristal dat verloopt???????

Kan iemand het repareren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hopelijk in dit forum respons met zoveel DB-experts.
Een DB500s met een ALPStuner geeft op een aantal zenders een slechte beeldopbouw (Blokvormingen).
Opvallend is: dat heel vaak het AGC-getal hoger ligt dan de SNR.

Signaal genoeg!! Voeding ook geen issue! Hoge- of lage band, geen verschil. Vertikale of horizontaal, maakt niet uit.

Vraag: Is een vervanging van tuner de oplossing?
In dat geval graag aanbiedingen per pm.

Is iemand in staat met zekerheid de tekortkoming
op te heffen?
In dat geval graag contact per pm.

Kan ik het zelf doen? Bij voorbaat dank voor
aanwijzing waar te beginnen. Soldeer- en d'soldeerstation aanwezig.

Met smd-solderen heb ik geen ervaring.
dank vast, alx

meet eens met een mutimeter hoeveel spanning je voeding geeft.

Een beetje van mezelf en een beetje van jullie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedingsspanning (onbelast) 12.33 volt, 2 ampere.

Als al gesteld: meerdere voedingen geprobeerd. meerdere

opstellingen (ook elders) geprobeerd! (Andere LNB's etc.)

LNB-spanning op tuneringang:

Horizontaal 18,23 volt;

Vertikaal 13,32 volt. Dit laatste is wat laag, maar heeft op veel zenders met een Vpol. blijkbaar geen invloed, want goed beeld. Valt volgens mij nog binnen de norm. Maar: erg oordeelkundig ben ik niet!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht dus toch de tuner?

Is het mogelijk om de tuner van de DB500 uit te wisselen met een verwisselbare tuner.

Ik bedoel: beide tuners los-solderen en uitwisselen.

Uiterlijk lijkt het dezelfde tuner te zijn.

Zo zou je kunnen vaststellen of het echt de tuner is.

Aan een verwisselbare tuner is eenvoudig te komen.

zie de foto.

1452189-db500-tuner.jpg

post-3133-1318259444,8217_thumb.jpg

CU

Lambik

VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lambik61,

Heb geen lekvlekken gezien, maar zal nog eens openmaken. Misschien over het hoofd gezien.

Dank je wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@YUGI,

Zoals enige postings terug al gemeld: Geen beeld bij een gedownloade zenderlijst op die betreffende zenders,

wel als ik de ontvanger zelf liet scannen. Alleen dan wel met blokken op betreffende zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@YUGI,

Helaas heeft mijn DB500 genoeg signaal, maar teveel aan AGC, zoals boven beschreven. Dat is heel iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen