Ga naar inhoud


Inloggen als root op mandriva


Chelsea

Aanbevolen berichten


probeer eens in een xterm sudo su - te typen, als hij om een wwoord vraag is dat jou wwoord.

 

Dan zou je een root shell moeten krijgen.

 

Maar les 1 in unix/linux adminitratie niet inloggen als root maar als een normale user en dan switchen naar root of sudo <commando> gebruiken.

 

foxm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede morgen,

 

als je op het aanlogscherm als gebruiker root aangeeft en je root wachtwoord, dan werkt dit niet ? Je hoeft niet in deze mode te werken, maar alleen kijken of het werkt.

 

Weet je zeker, dat je bij de installatie een root wachtwoord hebt aangegeven ?

 

Ik heb hier overigens ook een systeem, die ik van een upgrade heb voorzien van een nieuwe versie van Mandriva over een vrij oude versie.

 

Het su commando in een terminal werkt op dit systeem ook niet, als je als gewone gebruiker inlogt.

 

Als ik wat wil installeren of de software opwaarderen, dan log ik in als gebruiker root. Doe de aanpassingen of een software opwaardering in de root mode.

 

En keer daarna weer terug als de normale gebruiker.

 

De oorzaak waarom su commando niet werkt heb ik niet uitgezocht. Dit omdat de voorgaande oplossing goed werkt en verder geen enkel probleem opleverd.

 

Bij het toepassen van een schone installatie ben ik dit probleem overigens nooit tegengekomen.

 

Ook met het Mandriva Control Centre (MCC) hetzelfde probleem. Inloggen als gebruiker root en dan werkt het wel.

 

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...