Ga naar inhoud


Afstellen LNB's astra 1,2,3 en hotbird op Wavefrontier T55 lukt niet


stuk

Aanbevolen berichten

Zit met het volgende probleeem: het plaatsen van de LNB's voor Astra 1,2,3 en Hotbird op het montagerail bij Wavefrontier T55 lukt niet omdat ze niet dicht genoeg naast elkaar kunnen. Volgens het spreadsheet van Holles moeten de LNB's geplaatst worden op Astra 1 R1.4; Astra 3 L-3,0; Astra 2 L-7,9; Hotbird R7.7.

Wat doe ik verkeerd? Is wat ik wil wel mogelijk met T55?

Denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik snap er niets meer van, de Astra 1 en de Astra 3 liggen dusdanig dicht op de rails dat de LNB-houders in conflict komen met elkaar.

Als ik twee houders tegenelkaar op de rail monteer dan zitten deze min. 68mm (4 3/4 eenheden op de rail) van elkaar.

Ik moet 4 1/2 eenheid hebben voor de positionering hebben.

Heb ik houders bij de T55 gekregen die niet voldoen voor deze combinatie of maakt dit kleine beetje niet uit.

Ik heb altijd begrepen dat het afstellen zeer nauwkeurig komt vandaar de bezorgtheid.

 

Alvast bedankt,

Denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees op veel plekken dat voor het bepalen van de midden-LNB de meest oostelijke (28.2) en de meest westelijke (13) bij elkaar moeten worden opgeteld en dan te delen door 2 voor de midden-LNB.

In mijn geval dus 28.2+13=41.2/2=20.6 graden.

In mijn geval zou dan Astra 1 (19.2) de midden-LNB zijn.

Zelf geef je aan dat je Hotbird in de midden heeft geplaats.

Is het in mijn geval beter om Astra 1 of een ander Sat in het midden te plaatsen.

Als ik de excel sheet aanhoud wordt er geen enkele LNB excact in het midden geplaatst maar om een en ander te kunnen afstellen is het wat ik begrijp wel raadzaam om 1 LNB in het midden van de rail te plaatsen.

Denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms zet ik astra1 in het midden soms een andere, zolang de rest maar relatief op de juiste afstanden zit, dan richt ik'm uit met de 2 buitenste en staat alles ertussen in meteen goed. Wie er in het midden komt is vaak een kwestie van 'wat past waar' zonder dat een beugel of zo in de weg zit.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik toch nog een laatste (hoop ik) vraag.

Als ik Astra 1 precies in het midden van de rail plaatst wat moet dan de skew zijn? is er een handigheidje om deze uit te rekenen of is het gewoon een kwestie van midden-LNB uitrichten, de rest van de LNB's op de juiste positie op de rail plaatsen en daarna de schotel draaien tot je een goed signaal hebt.

Denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew gaat automatisch goed vandaar ook dat je de 2 buitenste moet nemen en dan als een stuur draaien. persoonlijk doe ik het zo:

- Uitrichten op astra1 (ongeacht positie op rail)

- Satlook op buitenste 2 lnb's en uitrichten (als een stuur)

- Linksom,rechtsom,omhoog,omlaag voor max signaal

- Terug naar astra1 kijken of die optimaal staat

- Weer naar buitenste lnb's kijken of die optimaal staan

- Als laatst naar astra1 en het verspreidings patroon bijstellen

- Herhaal de hele oefening

- Controleer alle andere lnb's

Klaar :D

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Stuk, ik ben misschien niet zo ervaren als wpw, maar met een metertje en de desbetreffende help pagina's voor de Wafe is het mij ook wel gelukt.

Ook ik heb Astra 1,2 en 3 op de Wafe 55 zitten.

Ik geloof dat ik alleen de 10 oost rond de nul positie heb zitten, want ik wilde op west ook de franse zenders zien.

Neem op een zonnige zaterdag of zondag gewoon er eens de tijd voor en piel lekker rond. Als je de midden satelliet hebt is de rest echt zo moeilijk niet.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...