Ga naar inhoud


Hoe hoog is jouw hypotheekrente en voor hoelang heb je deze vastgezet ?


satmarc

Aanbevolen berichten

Op dit moment zitten wij (mijn vrouw en ik) in dubio : bestaande hypotheek nog 2 jaar laten lopen op de rente van 3,85% die we destijds hebben afgesloten. Of nu aktie ondernemen, nieuwe hypotheek afsluiten omdat het erg onzeker is hoe de rente er over 2 jaar voorstaat. En dan de rente voor langere tijd (minstens 10 jaar) vastklikken.

 

Ik ben benieuwd naar medesatters die onlangs een nieuwe hypotheek hebben afgesloten of hun bestaande hypotheek hebben overgesloten. Graag zou ik dan weten voor hoelang je de rente hebt vastgelikt, en tegen welk percentage.

 

Volgens mij moeten er wel rentes haalbaar zijn op dit moment van 5,0% voor bijv. 20 jaar vast.

 

 

Graag hoor ik jullie reacties.

 

 

Zolang mijn baas denkt dat hij goed betaalt, doe ik net alsof ik hard werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Indien je je huidige Hypotheek aflost d.m.v. een nieuwe hypotheek moet je rekening houden met een boete voor vervroegd aflossen.

 

Naar mijn idee moet je onderzoeken wat de huidige rentestand is bij je huidige bank, indien die voor jou aantrekkelijk is voor b.v. een peirode van 10 of 15 jaar, de bank vragen naar een middelingsrente, hierbij heb je dan geen extra kosten.

 

Verder is het een kwestie van goed voor laten lichten...

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks het feit dat ik geen Hypotheek op mijn huis heb, meen ik toch te moeten reageren; je moet maar eens googelen op Hypotheekrente overzicht, dan zie je er minstens 10 die een rente beneden de 5% voor 20 jaar vast aanbieden.

Maar dan ik zou toch nog niet de 3.85% hypotheek opzeggen; soms moet je een risico nemen in je leven, dat maakt het leven er juist leuk op, tenzij je er niet van kan slapen; kies dan voor zekerheid, maar betaal misschien meer.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

die lage rente vasthouden tot aan het einde en dan bekijken wat de rente is, is deze hoog indien mogelijk overgaan op dagrente, is de rente voor jouw aangenaam, een vaste looptijd kiezen, dit hoeft niet altijd een 20 jaar looptijd te zijn, je kunt bijv ook per 1/2/5 jaar gaan, bedenk dat wat je kiest elke maand terug komt en de rente zal echt niet als een idioot gaan stijgen komende 2 jaar, dan zal eerst de inflatie ook uit de hand moeten gaan lopen. Je zit vaak ook met rentemiddeling, dus als je nu nog 2 jaar laag hebt en je kiest nu voor vernieuwen met 5% dan zal die resterende tijd van 3,8 gemiddeld worden met de nieuwe 5%. Voorop staat(bij mij althans) wat je afgezien van middeling/boete moet betalen, de kosten die per maand/jaar ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met de bank een middelingsrente overeenkomt behoef je geen boete te betalen..

Persoonlijk zou ik ook proberen de tijd uit te zitten, echter tegen het einde van de looptijd kan bij een hogere rentestand toch wat spanning (lees nervositeit) ontstaan..en niet altijd onterecht.

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt (indien mogelijk natuurlijk!) je risico gaan spreiden. Dus een nieuwe hypotheek in 2 of meer delen nemen, ieder met de daaraan gekoppelde rente. Einde looptijd betekent dan dat maar voor een deel voor een mogelijk hogere rente of een kortere looptijd gekozen moet worden. Nooit zenuwachtig worden, daar speelt de geldverstrekker handig op in!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al sinds 14 jaar een variabele rente.Dit betekend dat de rente omhoog en omlaag gaat.Begonnen ben ik toen met 4,8%. Jaren was het onder de 4,0% en nu is het weer 4,2% Gemiddeld gezien kom ik zo op 4,2 a 4,3. Het grote voordeel dat ik heb met een variabele is dat ik ter aller tijden boetevrij mag aflossen hoeveel ik ook maar wil. Een goeie prijs in een loterij komt dus altijd van pas zonder dure boetes.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boeterente,zie algemene voorwaarden lening

In het volgende geval is de algehele aflossing boetevrij:

wanneer de actuele rente van een soortgelijke hypotheek hoger of gelijk is aan uw huidige hypotheek.

Als je de huidige hypotheek van 3,5% teruggeeft kan de bank de lening weer uitzetten voor 5%. Vandaar geen boeterente.

Technisat Multytenne 45, Inverto Scena 5550 S CI

Mini USB DVB-T Stick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat snap ik ook nog wel...bij dezelfde bank dus....dat heet dus middelen...maaaar...als jij bij een andere bank je hypotheek gaat afsluiten..betaal je boete voor vervroegd aflossen bij je huidige hypotheekverstrekker

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites

""Vertel er even bij dat je in dit geval WEL te maken krijgt met een boete EN de kosten van de nieuw af te sluiten hypotheek....+ dat de looptijd korter wordt...""

 

Nee, dit doen aan het einde van de huidige looptijd en ik zei erbij " indien mogelijk" en wat is er tegen een kortere looptijd als daarmee de maandlasten gelijk blijven cq maar een fractie hoger worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een spaarhypotheek, het schijnt verouderd te zijn maar ik ben er altijd erg blij mee geweest, het rente percentage is relatief hoog maar dat wordt gecompenseerd omdat je ook rente op je spaardeel krijg, nog 10 jaar en dan is de woning vrij op naam.

 

Tegenwoordig wordt er eigenlijk alleen nog maar met aflossingsvrij gewerkt maar dan ben eigenlijk gewoon aan het huren. Je kunt wel hoge bedragen krijgen maar kan in de problemen komen als de huizenprijzen kelderen en dat is niet ondenkbaar.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Ik heb een spaarhypotheek, het schijnt verouderd te zijn maar ik ben er altijd erg blij mee geweest, het rente percentage is relatief hoog maar dat wordt gecompenseerd omdat je ook rente op je spaardeel krijg, nog 10 jaar en dan is de woning vrij op naam.

Tegenwoordig wordt er eigenlijk alleen nog maar met aflossingsvrij gewerkt maar dan ben eigenlijk gewoon aan het huren. Je kunt wel hoge bedragen krijgen maar kan in de problemen komen als de huizenprijzen kelderen en dat is niet ondenkbaar.


Op zich heb je gelijk,maar aflosvrij en zelf sparen kan ook.
Kijk eens naar de inleg op het spaargedeelte en naar het rendement.
Zelf sparen als je tenminste consekwent bent kan prima,mocht er toch onverwacht geld nodig zijn voor een dure studie of zo dat is het geld bereikbaar.
Het is toch moeilijk nu,afgelopen 15 jaar was een huis een goudmijntje,de toekomst is vrij onzeker,de huizen hebben wel een waarde maar probeer het maar te krijgen,daarnaast is er een slechte doorloop doordat starters slecht aan bod komen.
Als een doornee woning echt pico bello is dat is het verkoopbaar tegen de waarde die er voor staat.
Betreft de vraag wat te doen,ik denk nu je nog 2 jaar kan "bedenken'de mogelijkheid heb nog iets uit te spelen bij de banken,als je weing tijd heb lachen de banken je uit.
Een boeterente kan daar waarschijnlijk tegen op(ligt aan de voorwaarden uiteraard).
Uitspelen van banken heeft een drempel,het lijkt een beetje op onderlinge afspraken,wel zijn de voorwaarden heel belangrijk,de geldversterkkers die momenteel goedkoop zijn (p...bank bijvoorbeeld)hebben behoorlijk slinkse voorwaarden die je als leek niet gauw ziet.
Eigenlijk ben je net een jaartje te laat,op dit moment gaan veel mensen lopen met 20 tot 30 jaar tegen de 5%,gezien de sobere voorspellingen lijkt dit goed.
Maar vergelijk de spaarrente eens met de hypotheekrente die liggen veel te dicht bij elkaar,toch maar aflossingvrij en zelf sparen???
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder dat de rente omlaag gaat als omhoog.

persoonlijk zou ik nog effie wachten, ik denk dat de rente nog wel wat zakt.

paniek is een slechte raadgever.

 

 

 

groet cobes

if freedom is outlawed, only outlaws will have freedom.

.

Gigabluequadplus, AzBoxPremiumHD+, 2x DM600 en een Denson DS1010Road

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...