Ga naar inhoud


[all] Welke dreambox kan Component(YUV) aan?


Gast Phantom

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Welke Dreambox kan perfect werken met een SCART->YUV(Component) kabel?

 

Ik zoek dit om via een versterker alles te laten overzetten naar 1 HDMI kabel naar mijn plasma.

De versterker kan alle singalen omzetten naar HDMI, component lijkt me dan ook de beste kwaliteit te leveren als input.

 

Mvg,

 

Phantom

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb zowel mijn DB7000 als DB7020Si aangesloten via een Scart naar component kabel. Wel heb ik zowel bij de DB7000 als bij de DB7020 3 condensators moeten bijsolderen daar ik anders soms een paarse balk in beeld kreeg, maar ik heb al gehoord dat dat probleem zich niet bij alle tv's voordoet. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

 

Greetz,

 

Kopernikus

Dreambox's 8000PVR Open PLi, 7020Si & 600PVR - CCcam 2.1.4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit ogenblik geen dreambox meer, maar ik mis het beestje :P

 

Door dat al mijn kabels nu mooi opgeruimd zijn zie ik het niet zitten om een extra kabel te trekken, alles gaat via de versterker die dan naar HDMI overzet, dus 1 enkele kabel naar de plasma.

 

Ik kan op de versterker Component, S-Video, Cinch, Yuv of HDMI aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Phantom
Ik kan op de versterker Component, S-Video, Cinch, Yuv of HDMI aansluiten.


Om de verwarring gelijk maar weer de kop in te drukken, je bedoeld waarschijnlijk Composiet, S-Video, Video, Yuv/Component of HDMI.

Ik heb diverse Dreamboxen geprobeerd, ze geven allemaal meer of minder een paarse zweem. Voor de 7000 en 7020 kun je dat eenvoudig oplossen met 3 condensators, volgens mij is er voor de overige boxen geen oplossing bekend (maar het gerucht is dat de oplossing soortgelijk is). Op de 7000 heb ik dit ook zelf getest en sindsdien kijk ik naar volle tevredenheid via component. En sinds kort ook via de versterker die upscaled naar HDMI (en dat geeft een mooi plaatje met zo'n reon scaler!). Een standaard scart naar component kabel zag ik laatst nog gewoon bij die grote duitse elektronicazaak liggen.

DM800 en DM8000. Visiosat bi-sat 13,19,23 en 28 via EPM 17/8 multiswitch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het zelf ooit met een Dm500S geprobeerd op mijn plasma en die gaf geen paarse zweem. Op dezelfde plasma een DM7020 en wel een paarse zweem.

Toen ik navraag deed bij de distributeur was de verklaring dat er in de 7000/7020/7025 een videochip van ST zit die het scart signaal schakelt en die in al deze modellen eigenlijk alleen bedoeld is voor RGB/Composiet en S-video signaal en zo ook voorgeschakeld is, precies volgens opgave van de fabrikant van deze chip.

De paarse zweem zou bij deze modellen alleen te "verhelpen" zijn met een drietal condensatoren van 1uF 16v parallel op de bestaande condensatoren (smd), maar daarmee zou je wel het RGB signaal negatief kunnen beinvloeden.

De Dm500s/+ (en volgens mij ook de DM600) heeft deze video-chip niet en zou deze modificatie niet nodig hebben als je component wilt gebruiken (hetgeen ik zelf ook vaststelde).

Component is ook een unsupported non-feature op alle dreamboxen behalve de Dm800HD/Dm8000HD.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja eigenlijk wel.

 

Je hebt namelijk minder informatie nodig voor het zelfde, hierdoor verklein je de kans op vervorming en op ruis.

 

component = YPbPr

 

component bevat 3 dingen:

- y = Luminantie

- Pb = Luminantie min Blauw

- Pr = Luminantie min Rood

 

EN dit zijn dan de kleuren:

Blauw = Pb + y

Rood = Pr + y

Groen = y - Blauw - rood

 

Dus bij component heb je maar 3 draden, bij RGB heb je er 5

 

Rood

Groen

Blauw

H-sync

V-sync

 

Het probleem met een RGB signaal is dat het erg veel bandbreedte nodig heeft omdat er geen compressie gebruikt wordt gebruikt en er veel redundante informatie wordt meegestuurd.

Dit zorgt er dan voor dat hoe hoger de resoluties worden, hoe minder geschikt deze overdrachtsmethode wordt, want het beeld wordt dan een beetje instabiel. Gelukkig kan dit opgelost worden met YPbPr.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Phantom
Bedankt smile

Dit kan dus op een 7000 zonder de hardware aan te passen zoals op de 7020?

Zou een 500 dit aankunnen?


Kijk eens op een_of_andere_veiling_site daar kun je ze aardig wat goedkoper krijgen dan b.v. een een profigold.
Ik heb er 1 gekocht voor 17 euro excl verzendkosten.
En deze doet het prima zonder aanpassingen aan mijn dreambox,dus geen paarse zweem
Als je wilt weten waar dan stuur maar even een pm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me absoluut sterk dat je dit met een kabel kunt oplossen want de condensatoren die je moet plaatsen zitten voor de videochip en niet er na. Dat is dus met geen kabel ter wereld op te lossen.

Waarschijnlijk is jouw TV een van de weinige met een redelijk ongevoelige component ingang en zie je daarom die paarse zweem niet.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
Nee, maar er zijn weergevers (TV/Beamer/Plasma/LCD) die een betere component ingang hebben dan de RGB ingang en dan kan component beter zijn.
Ron


Meen ooit gelezen te hebben dat jij een Pioneer Plasma hebt.
Is bovenstaande quote ook van toepassing voor dit merk ?
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...