Ga naar inhoud


Zijn er andere uncommitted switches dan die van Spaun?


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

Vond onderstaande op WIKIPEDIA:

>>

DiSEqC (Digital Satellite Equipment Control), uitgesproken als "Dai-sek" is een communicatieprotocol tussen een satellietontvanger en mechanismen als een satellietswitch of een rotor. Het protocol maakt gebruik van de coax-kabel om data en signalen heen en weer te sturen en om spanning te leveren.

 

DiSEqC wordt vaak gebruikt om multiswitches aan te sturen en pretendeert zodoende flexibeler te zijn dan technieken als 13/18 Volt, 22kHz 'toneburst' of MiniDiSEqC.

 

Er worden verschillende versies van DiSEqC gebruikt:

 

DiSEqC 1.0, voor het wisselen tussen 4 satellieten

DiSEqC 1.1, voor het wisselen tot 16 satellieten

DiSEqC 1.2, voor het wisselen tot 16 satellieten en het besturen van een simpele horizontaal afgestelde satellietmotor

DiSEqC 2.0, welke bidirectionele communicatie toevoegt aan DiSEqC 1.2

Alle versies zijn gestandaardiseerd in februari 1998 en ze zijn allemaal 'backwards-compatible'; een DiSEqC 2.0-ontvanger kan een 1.0-switch aansturen, maar een 1.0-ontvanger kan geen gebruik maken van rotor-functies.

 

De termen DiSEqC 1.3 en 2.3 worden vaak gebruikt door fabrikanten en verkopers om te verwijzen naar andere protocollen (1.3 voor USALS-ontvangers), maar deze worden niet geaccepteerd door Eutelsat, die het systeem heeft ontwikkeld en de standaarden bewaakt.

 

Eutelsat heeft het systeem aanvankelijk ontwikkeld om satellietgebruikers op het Europese vasteland de mogelijkheid te bieden om af te stemmen op zowel de populaire Astra-satellieten en Eutelsats eigen Hotbird systeem. Het gevolg is dat vrijwel elke DVB-S satelliet-ontvanger in Europa is uitgerust met minstens DiSEqC 1.2.

>>

 

Het gaat er dus om of de ontvanger kaskadeschakelingen aan kan. Zo ja dan werkt de axing als uncom. met de juiste instellingen.Vaak zijn de menu's van de ontvangers verwarrend en heb je geen idee wat je aan het doen bent. Het gaat er om dat de uncom in een stand blijft staan terwijl de daar achter gelegen switchen wel van stand veranderen.

Wie heeft er een SUR211F en probeert het 1.1 protocol uit.

Link naar Eutelsat over Diseqc: http://www.eutelsat.org/satellites/4_5_5.html

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ Jani 1. Niet dat ik pers se gelijk wil hebben hoor. laugh maar ik meen toch dat er een foutje in Wikipedia staat.

In de zin "DiSEqC 2.0, welke bidirectionele communicatie toevoegt aan DiSEqC 1.2" zou naar mijn mening moeten staan " DiSEqC 2.x, welke bidirectionele communicatie toevoegt aan DiSEqC 1.x"

In bijgevoegde bijlage is een tabel uit het Eutesat document "Update and Recommandations for Implementation" te zien waarin de levels 2.0, 2.1 en 2.2 gelijkgesteld worden aan 1.0, 1.1 en 1.2 met als toevoeging de afvraag mogelijkheid van de aangesloten apparatuur.

Wikipedia suggereerd dat 2.0 een uitbreiding is op 1.2 en dat is naar mijn mening niet zo.

 

post-12344-1318259693,0969_thumb.jpg

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies zoals ik dacht en Albert al aangaf: dat klopt dus niet.

 

Ik heb het toch getest (2.0 switches heb ik hier wel), en het werkt inderdaad niet. Die switches zullen wel fysiek te stapelen zijn ofzo (boven elkaar dus, zonder ze op elkaar aan te sluiten).

 

[edit]Goh, nu staat er iets heel anders op Wikipedia. wink

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met DiSEqC 1.1/2.1 kunnen tot 256 LNB's aangestuurd worden, want er zijn drie 'lagen' DiSEqC 1.1/2.1 mogelijk.

 

DiSEqC 1.2 zou een uitbreiding op DiSEqC 1.1 moeten zijn, doch wordt heel vaak zonder DiSEqC 1.1 geïmplementeerd.

 

Het verhaal in WikipediA is dus op zijn minst niet helemaal correct.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had bij Eutelsat ook de afwijking ten opzichte van de oude Wiki gezien. Ik heb veel diseqc 2.0 switchen (staat er op) die gewoon committed 1x4 zijn. Op mijn Spaun SUR220F staat alleen maar coaxrelais.

Heb Axing een mail gestuurd welke commando's/protocollen de switch aan kan. Wordt vervolgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn vraag of deze schakelaar met Diseqc 1.1 overweg kan krijg ik van Axing dit antwoord:

<<

der SPU 21-01hat an der linken Seite einen Schiebeschalter mit 3 Positionen.Die untere Stellung ist für den Betrieb als 22KHz-Umschalter.In der mittleren Stellung können Sie zwischen Position A und B umschalten mit dem Befehl DiSEqC A oder B.Mit der oberen Schalterstellung kann eine weitere Option angewählt werden.Damit kann beispielsweise eine Antennenanlage um weitere Positionen erweitert werden ( DiSEqC C und D).Siehe unsere Anwendungsbeispiele im Katalog oder auf unserer Hompage unter www.axing.com.

>>

Een simpele vraag die complex beantwoord wordt. Op de site zelf staat hetzelfde verhaal. Ik geef het op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...