Ga naar inhoud


Channel master feedhorn wil niet op echostar schotel?


voyager

Aanbevolen berichten

Een jaar of wat heb ik van Zeeman (jawel de enige echte moderator) hier 2 schotels gekocht.

 

het ging hier om een 1,2 channelmaster en een 1,2 echostar.

De echostar had een polarmount, aangezien ik hem draaibaar wilde was dit de eerste schotel die het dak op ging. Na heel wat uren opknap werk (hij stond in de groene thuin beits ;-) is hij nu uiteindelijk weer knap.

 

Er bij zat deze feedhorn, welke oorsponkelijk in een channelmaster lnb beschermer zat, eigenlijk gewoon een pastic doos. Ik ging er van uit dat deze feedhorn ook probleemloos zou moeten werken met mijn echostar schotel.

 

01.jpg

 

Vanmiddag kwam mijn invacom twin flens lnb binnen uit duitsland dus meteen even geprobeerd. Met de digisat pro het dak op geweest en even gekeken wat het signaal was met mijn alps lnb die er in zat met tie-rips hals is namelijk te dik.

 

Daarna de invacom er in en van de 80% bleef er nog maar 60% over. Na wat spelen met de feedhorn kwam ik er achter dat als ik deze helemaal naar achter verplaatste het signaal opeens naar de 96% schoot. Helaas voor mij zit ik dan op de 3e ribbel van de feedhorn. Wat ik er dus uit begrijp is dat het brandpunt van deze offset schotel samen met de lnb iets wat naar achteren moet.

 

Is iedereen het tot zo ver met mij eens?

 

Wat mij dus verbaast is waarom dit niet meteen werkt? De echostar en de channelmaster zijn evengroot en beide offset.

 

Weet iemand wat de oorsponkelijke feedhorn van deze schotel geweest is? De huidige feedhorn duikt altijd samen met de channel master op maar welke bij de echostar gezeten heeft is mij een raadsel.

 

Nu had ik het idee om de 3 feed armen door te zagen, deze in 3 buisjes te schuiven met een iets grotere diameter en dan maar te schuiven tot ik de goede afstand weer heb..

 

Maar goed, ik wilde dit eerst even checken, misschien zie ik iets over het hoofd.

 

02.jpg

 

Welke feedhorn hoord hier in, en waar vind ik die??

 

03.jpg

 

Regards Sebastiaan,-

Regards Sebastiaan,-

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik de schotel bekijk dan zie ik dat de rechterstang scheef is. Die zul je eerst recht moeten maken. Dan moet je te weten zien te komen wat de fd verhouding van de schotel is en dit moet corresponderen met de eigenschappen van de lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er past hier zeer zeker geen 40mm lnb in, alleen het type met de dunne hals welke je niet veel meer ziet.

 

Mijn linker stang is iets wat verbogen, maar goed dat leverd mij geen 2 cm aan brandpunt verandering op.

 

De fd verhouding van een prime focus is prima te doen, maar hoe dat bij een offset uit te rekenen is.

Regards Sebastiaan,-

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje hobbyen is dit makkelijk op te lossen. Je hoeft er maar ,3 plaatjes, verbindingsstukken aan te maken. Deze zijn in iedere bouwmaarkt te koop de buizen v.d. schotel kunnen gemakkelijk een beetje verder uit elkaar. De hals van de lnb kun je makkelijk verschuiven in de bevestiging. Dan meten tot je de hoogste waarde hebt en klaar is kees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

O.K. als een 40mm niet past dan moet een 23mm wel passen.Op zoek naar een 23mm feedhorn voor een offset schotel dan maar.Ik heb even gegoogled en kwam daar een engelse webshop tegen die wel feedhorn's heeft die in je schotel moeten passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Als je die feedhorn alleen nog maar voor de echostar wilt gaan gebruiken is het misschien een optie om die ribben te vijlen tot de gewenste dikte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmzz nee, want ik moet naar achteren met me LNB niet naar voren.

Gisteren 3 hele mooie verstelbare beugeltjes gemaakt maar je krijgt echt te veel variabele, daar komt bij dat ook een 23mm LNB gewoon niet lekker in de houder past. Kortom ik was het zat.

 

4.jpg

 

Ik wilde dus mijn channelmaster schotel gebruiken op mijn echostar mount. De channelmaster heeft alleen de 4 ophang punten dichter bij het midden dus moest ik een adapter plaat maken.

 

5.jpg

 

Uit een stuk 2MM plaatstaal een 4 kant geslepen, een kruis gezet, exact de gaten van de echostar over genomen en daarna de maten van de channelmaster overgenomen. Hij zou nu weer exact op het goede punt moeten zitten.

 

Vreemd genoeg moest ik mijn elevatie behoorlijk bijstellen. In iedergeval een behoorlijke sloot met signaal nu.

 

Het is zonden van de echostar want als je hem in je handen hebt voelt hij echt een stuk degelijker dan de channelmaster. Toch maar eens opzoek gaan naar de oorsponkelijke feedmount.

Regards Sebastiaan,-

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...