Ga naar inhoud


[ALL] is "upscaling" video-signaal dreambox interessant?


Gast SpiekerJozef

Aanbevolen berichten

Gast SpiekerJozef

Ben op zoek naar een goede versterker voor audio en misschien video.

De wat duurdere apparaten kunnen soms "upscaling" naar 1080i/1080p.

 

Ik heb een Sony Bravia 32" KDL-V2500 uit modeljaar 2007. Incl. DM7025

met zo'n minder gunstig geprijsde platte scart-kabel met vergulde

connectors.

De reden waarom ik het vraag, het beeld wat ik op deze tv kán krijgen

m.b.v. een laptop DVI>HDMI of Full-HD camera > HDMI is bijzonder veel

beter dan het gem. satelliet kanaal.

Begrijp ook wel dat je van koper geen goud kunt maken, maar toch...

Misschien worden met upscaling de pixels van de LCD beter benut ?!?

 

Kortom de vraag:

Zijn er significante (zichtbare) verbeteringen mogelijk met het dreambox

videosignaal op een LCD-TV?

 

 

 

Toegevoegd: Wat info over "upscaling"

HDMI Up Scaling

---------------

Video sources connected via composite, S-video and component cables can

not only be up converted to a HDMI™ video output but can also be up scaled

from its native signal to 1080p (i.e. 480i to 1080p) thus minimizing the

number of connections needed from the receiver to the television display.

HDMI supports resolutions up to 1080p and enables both HD video and

uncompressed streaming audio to be transmitted through a single cable.

 

HDMI™ Output with 720P/1080i and 1080p upscaling of DVD Media1

--------------------------------------------------------------

Reads the data on a standard DVD at 480P and maximizes the video resolution

to best fit your HDMI compatible TV. The STR-DA3300ES takes it a step further

and allows for DVD Media to be upscaled to 1080p. Overall, this allows for

you to enjoy the best in video performance while delivering digital video

and audio over one simple cable.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De TV doet zelf al de upscaling. Daar kan weinig aan verbeterd worden, omdat je, zoals je zelf al correct constateerde, geen goud uit lood kunt maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SpiekerJozef

De reden waarom ik een vermoeden heb dat het wel eens relatief

beter zou kunnen zijn is dat pixels geoptimaliseerd zijn voor

1080i... dus minder interpolatie etc?!?

 

Maar goed, weet het fijne er (nog) niet van.. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar net hoe de scaler van de tv is, wat is er mis met het beeld dan?

Als ik hier mijn 37inch panasonic bekijk dan vindt ik het prima scherp gestoken beeldje met weinig tot geen artifacs, of het programma moet al brak zijn opgenomen.

VU+ Ultimo 4K - DVB-C FBC - DVB-S FBC Tuners - VTI Image.

Dreambox 8000HD PVR - 2x DVB-C 2x DVB-S Tuners - OpenATV, Image.
Multi Focus Dish E85, 28,2E - 23,5E - 19,2E - 13E - 9E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SpiekerJozef

> De TV doet zelf al de upscaling. Daar kan weinig aan verbeterd worden,

> omdat je, zoals je zelf al correct constateerde, geen goud uit lood kunt maken.

 

De tv kan toch meerdere resoluties weergeven?!? Bv. als er 576/720p op het scherm staat is het toch niet geupscaled naar 1080i?!? (waar het scherm voor geoptimaliseerd is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SpiekerJozef

Het verschil met m'n hd-camera is nl. dusdanig groot.. vandaar. Artifacts zijn er niet of nauwelijks. Zeker niet op Premiere. ;-)

 

Ter info, ik koop absoluut geen nieuwe versterker voor upscaling alleen..

Ik neem het alleen mee in m'n overwegingen, als het een significant verschil betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een interessante vraag. Uiteraard hoe vaker het beeld moet worden omgezet van digitaal naar aanloog met verschillende resoluties, des te meer wordt de kwaliteit aangetast. In het geval van de DM7025 en de Sony vinden de volgende 3 omzettingen plaats: van digitaal 720X576 mpeg2 > PAL analoog > 1368x768 digitaal van de Sony.

 

Als je een uitzending registreert en op een dvd brandt en vervolgens in een 1080p upscaling dvd speler zet, zou je het verschil moeten kunnen zien met de DM7025. In dit geval vind er nl een omzetting minder plaats, afhankelijk hoe het signaal wordt uitgestuurd:

1. van 720x576i naar 720x576p (deinterlaced door de speler) naar 1366X768p (Sony)

2. van 720x576i naar 1080p (upscaled) en vervolgens naar 1366x768 (downscaled).

 

Wat het beste resultaat oplevert hangt af van de kwaliteit van de scaler. Bij een externe scaler is het zaak het originele 576i signaal uit te sturen en al het rekenwerk over te laten aan de scaler. Dit geldt uiteraard ook voor tv's met een goede scaler waartoe ook de Sony behoort.

 

Het beste is uiteraard geen enkele vorm van scaling toe te passen bijv van 1080i naar 1080p (dus alleen deinterlacen) maar dan moet je wel een 1080p display hebben. Het display moet dan wel op 1:1 pixel mapping worden ingesteld anders wordt er alsnog omgerekend.

 

DeDream

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een LCD tv heeft een vaste resolutie. Dus ergens moet er geschaald worden naar het aantal pixels dat je LCD heeft. Of dat het beste gedaan wordt door de tv zelf, een versterker, of bv. een dreambox 800 ligt er maar helemaal aan hoe goed de upscaling is in elk van die apparaten. En natuurlijk aan wat de resolutie van je LCD panel is: zou zonde zijn als een versterker of dm800 het signaal opschaalt naar 1080i, om vervolgens door de tv weer gedownscaled te worden omdat de tv alleen "hd-ready" is, en geen full-HD panel heeft).

 

In mijn geval weet ik van m'n tv dat 'ie alleen goeie frame rate conversie voor SD signalen kan doen (waarbij het aantal beeldjes per seconde op gekrikt wordt naar de refresh rate van het LCD panel dat vrijwel altijd ook een stuk hoger is dan het aantal frames per seconde van het video signaal): voor HD input valt m'n tv terug op frame repeat, en dat ziet er toch niet zo vloeiend uit. Dus ik maak liefst geen gebruik maken van een externe spatiele scaler omdat de scaler in m'n tv een vrij goeie is, en ik anders ook de betere frame rate upconversie kwijt ben.

 

Vandaar dat ik het dus jammer vond te lezen in Ron's test dat de dm800 altijd upscaled als je hem in bv 1080i mode zet. Ik zou liever zien dat 'ie ook de mogelijkheid zou hebben om altijd te schakelen naar de resolutie van het video signaal (dus HD uit bij een HD bron, maar SD uit bij een SD bron). Misschien dat dat bij de dm8000 beter geregeld is, of anders via een software upgrade (het zal hem wel in het aansturen van de scaler-chip zitten) ooit nog eens geregeld kan gaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SpiekerJozef

> volgende 3 omzettingen plaats: van digitaal 720X576 mpeg2 > PAL analoog > 1368x768 digitaal van de Sony.

 

Conclusie is dus dat zolang er alleen PAL analoog uit een Dreambox komt je niets of weinig hebt aan zo'n verterker, mits je tv een redelijke scaler heeft...?!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MiLo
De TV doet zelf al de upscaling. Daar kan weinig aan verbeterd worden, omdat je, zoals je zelf al correct constateerde, geen goud uit lood kunt maken.


Dit is helaas onzin! Alhoewel de nieuwste Pioneer Kuro's de beste zijn wat dat betreft.
Maar een losse videoscaler en deinterlacer zal in alle gevallen superieur zijn aan deinterlacer en scaler ingebouwd in tv (plasma/lcd).
Voorwaarde is wel dat je 1:1 pixelmapping kunt toepassen, anders gaat je tv nog weer scalen. Dus native je pixels aansturen met een losse scaler zal in alle gevallen een zichtbare verbetering laten zien. Let wel: ik praat over goede (en vaak wat duurdere) scalers, niet de (up)scaling mogelijkheid van menig dvd-speler en receiver en zeker niet i.c.m. niet native aansturing.

Gr. Paul.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SpiekerJozef

Maar goed in het geval van een altijd analoge Dreambox heeft dit alles weinig zin?!?

 

Zat specifiek eigenlik naar deze AV-receiver te kijken.

LINK: Sony STR-DA3300ES

 

(hoofdreden waaron Sony, omdat deze receiver Bravia Sync heeft.. Heb dus reeds een Bravia LCD-tv)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe wel ja, maar van de receiver die je op het oog hebt mag je wél een goede analoog digitaal omzetting verwachten lijkt mij ook al ken ik de receiver niet. Uiteraard blijft een digitale bron beter: tijd om je kollektie DM's eens uit te breiden met een DM800?

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast SpiekerJozef

In de "praktijktest" van toxic en de DM800, schrijft hij dat de DM800 alle signalen reeds scaled naar 1080i of 720P?

Er hoeft (en kán) dus niet meer (zinvol) extern gescaled worden voor een doorsnee LCD-tv...?!?

 

(Ook al zend CDS uit in 704x576, VIASAT en PREMIERE in 720x576, en bv. ITV in 544x576...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...