Ga naar inhoud


Astra 3 met Comag Seca2CI


krivapie

Aanbevolen berichten

Op mijn vakantieverblijf in Spanje, waar ik momenteel verblijf, gebruik ik voor de ontvangst van de Nederlandstalige zenders op Astra1 al een aantal jaren de Comag Seca 2CI. Jawel, het schijnt de ontvanger te zijn die Lidl ooit heeft verkocht. Op zich heb ik weinig klachten over het apparaat. Met een CI-module en een smartcard van Canal Digital heb ik een goede ontvangst. Het apparaat wordt niet ondersteund door de fabrikant, dus als er wat nieuws onder de zon is, moet je het zelf maar uitzoeken. En welnu, daar begint dan het probleem....

 

Ik heb een duo-lnb aangeschaft en gemonteerd. Ik wil namelijk graag de regionale zenders kunnen ontvangen op Astra3. De montage was simpel en gelijk aan de manier waarop ik het in Nederland heb gedaan met mijn Maxplus. De ontvanger kent - uiteraard - geen Astra3 sateliet, dus deze heb ik zelf moeten "programmeren". Voor iets dergelijks heeft mijn Comag een menu, die weer is onderverdeeld in enkele submenues.

Het menu vraagt de volgende gegevens:

1) TP Search;

2) Postion Set;

3) LNB type;

4) LNB frequentie 1;

5) LNB frequentie 2;

6) 0/12 Volt niets;

7) 22 KHz niets;

8) DisEqC poort;

9) C/Kuband

 

Ik heb het menu als volgt verder ingevuld:

1) TP: 11739 freq. 11739

symb. rate 27500

pol verticaal

11914 freq. 11914

symb.rate 27500

pol horizontaal

2) transponder Tp1<11739>

freq. 11739

symbool rate 27500

pol verticaal

east limit stop

west limit not set

reset DisEqC limit: Reset DisEqC limit

3) Geeft de mogelijkheid tot meerdere types:

normaal lnb freq.1: 5150

lnb freq.2: 5750

univ. lnb freq.1: 9750

lnb freq.2: 10600

8) Hier heb ik - gelet op enkele topics in dit forum - Poort B ingevuld.

 

Als ik vervolgens de ontvanger kanalen laat zoeken en ik doe dit samen met de voorgeprogrammeerde sateliet Astra1 dan geeft hij aan, nadat de kanalen van Astra1 zijn gevonden, dat de motor beweegt. Daarna wordt niets gevonden.

 

Wie kan mij op weg helpen? Is er wat verkeerd in het menu of kan de fout ook nog ergens anders zitten? Ik heb een 60cm schotel die voor een vlekkeloze ontvangst van Astra1 zorgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast aart44
Origineel bericht van: krivapie

Ik heb een duo-lnb aangeschaft en gemonteerd. Ik wil namelijk graag de regionale zenders kunnen ontvangen op Astra3. De montage was simpel en gelijk aan de manier waarop ik het in Nederland heb gedaan met mijn Maxplus.


Dan had je je beter op de hoogte moeten stellen van te voren, de regionale zenders zitten op de horizontale positie van de Astra1E op 23.5 oost en de BSS beam haalt Spanje niet met een 60 cm schotel.
Dus vertikaal heb je wel kans dat je de overige Thema zenders kunt inlezen die zitten Verticaal.
DE BSS beam van Astra1E is het derde plaatje hier. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Aart44. Bedankt voor je bericht. Fijn dat er een reactie komt. Ik ben al dagen aan het knoeien om te proberen Astra3 in de lucht te krijgen. De leverancier waar ik mijn sat-spullen meestal koop wist niet zeker of ik met de duo-lnb in Spanje de regionale zenders kon krijgen. Hij was er erg laconiek in, want als het niet zou lukken kon ik de lnb weer inleveren.

Zelf weet ik helemaal niets van het SAT-gebeuren. Het gaat me - eerlijk gezegd - behoorlijk boven de pet. Nog nooit gehoord van FSS en BSS. Je moet me dat maar niet kwalijk nemen.

Wel wil ik toch graag op mijn TV zenders kunnen ontvangen wat in mijn ontvangstvermogen ligt. Als ik het goed begrijp moet ik dan wat dingen veranderen in het menu van mijn Comag.

Ik zal het erg fijn vinden Aart44 als je zou willen helpen om dit een beetje op orde te krijgen. Weet je wat ik precies moet veranderen? De position setting? En eventueel wat nog meer?

Ik hoop dat je op weg helpt en bedank je op voorhand voor je moeite.

Vriendelijke groeten,

krivapie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast aart44

Je vraagt nog al iets zelf heb ik deze ontvanger al een 4 jaar niet meer gezien.

Je zegt dat deze ontvanger geen Astra3 heeft heeft hij soms Kopernicus op 23.5 oost staan dat is de oude naam van de sateliet.

Dan zou je die kunnen selecteren, anders kun je gewoon de instellingen overnemen van Astra1 alleen de positie van de sateliet is anders en uiteraard de transponders.

 

Als disqC moet je 1.0 gebruiken nu heb je waarschijnlijk 1.2 geselecteerd dat is motorsturing dat zie ik hieraan,

Citaat:
east limit stop

west limit not set

reset DisEqC limit: Reset DisEqC limit

 

In vraag 2 Postion set dat is een motor kun je daar iets anders selecteren anders niets invullen.

 

 

Vraag 3 is gewoon universeel.

 

Als je nog meer moet invullen kun je dat bij Lyngsat opzoeken ook de gebruikte beam kun je daar vinden.

Hier staat ook een topic van iemand die de Astra3 zocht op 23.5 oost en dat is gelukt maar die heb je al gelezen zie ik.

En let dan vooral op dit:

Astra1 op disqC 1.0 poort1

Astra3 op disqC 1.0 poort2

Nou verder succes met de zoektocht naar de Astra3 positie. laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Aart44,

Hartelijk dank voor al die opties die je me hebt aangegeven. Ik ga nu alles uitprinten en vervolgens aan de slag.

Uiteraard laat ik je via deze topic weten hoe het één en ander heeft uitgepakt.

Nogmaals bedankt. Je medewerking was super!

Vriendelijke groeten, laugh

krivapie

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu weer een paar uur aan het stoeien geweest en krijg het niet voor elkaar om ook maar één zender van Astra3 binnen te krijgen. Na verloop van tijd kreeg ik ook niets meer op Astra1, maar dat kon ik gelukkig verhelpen door de Comag helemaal uit te doen.

a). Geen Kopernicus. Jammer.

B). Het veranderen van de positie van de Sateliet doe ik toch met "Position set"?

De gegevens van de diverse transponders heb ik ingegeven maar er werden geen zenders gevonden.

c). Ik heb geen invloed op disqC. Kan althans niets wijzigen. Zie ook niet welke versie op dit apparaat draait.

d). "Position set"heb ik leeg proberen te laten. Toch wordt bij het kanalen zoeken vermeld, nadat Astra1 is ingeladen, dat de motor beweegt.

e). Univ. OK! Ik heb dit vastgezet in het menu.

f). Astra1 op poort A en Astra3 op poort B. Iets anders kan ik niet ingeven.

 

Misschien moet ik het hoofd maar in de schoot leggen en het volgend seizoen een nieuwe ontvanger kopen. Bedankt in ieder geval voor je hulp en je geduld.

Vriendelijke groeten,

krivapie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast aart44

Nou of je daar inderdaad zenders vangen kan met de Astra3 in Spanje kan ik hier niet goed beoordelen.

Maar als ik zo kijk staan er toch nog dingen verkeerd ingesteld.

 

Je kunt het best beginnen bij Astra1 op 19.2 oost die ontvang je en daar in het menu disqC 1.0 instellen en dan op poort1 of A als dat goed is en werkt schrijf je alle instellingen even op en ga je naar Astra3 op 23.5 oost die stel je precies zo in alleen de disqC 1.0 op poort 2 of B.

Daarna vul je een transponder in die je zou moeten ontvangen en kijkt of er signaal is.

De foute instelling maak ik hieruit op,

 

Citaat:
d). "Position set"heb ik leeg proberen te laten. Toch wordt bij het kanalen zoeken vermeld, nadat Astra1 is ingeladen, dat de motor beweegt.

 

Hoe kan de motor draaien als er geen disqC 1.2 is ingesteld??

Nou hopenlijk krijg je het nog goed. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten hoe ik DisqC moet instellen. Ik heb daar geen toegang toe. Wel heb ik nu - denk ik - Astra3 in werking. Ik heb alle transponders ingegeven die ik kon vinden in de transponder uitgave van TotaalTV (uitgegeven door Veronica). Dat zijn er tien als je de radiotransponder ook meetelt. De ontvanger ging keurig aan de slag en ik kreeg kanalen binnen. Eerst gecodeerd spul van Premiere en TV Ch. en na nog een keer zoeken iets van een Hongaarse zenders. Dus geen Nederlandstalig gedoe. Blijkbaar is iets nog niet helemaal goed. Op poort B en op poort D vindt de ontvanger niets. Op poort C datgene wat ik hiervoor aangaf. Er is dus vooruitgang te bespeuren. Als de nadruk ligt op het veranderen van DisEqC dan schiet mij maar lek want ik kan in dat ondermenu alleen de poorten ingeven en daar blijft het bij.

Vriendelijke groeten, smile

krivapie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...