Ga naar inhoud


Hoe WInXP opnemen in GRUB lijst van mandriva 2008


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

hallo,

 

Ik heb zojuist mandriva 2008 geinstalleerd op mn laptop. Alles is goed gegaan, zonder foutmeldignen enzo. Als ik nu de laptop opnieuw opstart, dan verschijnt er het grub keuzemenu, maar hier staat geen Windows XP in, wat op een andere partitie is geinstalleerd. Bij Ubuntu was dit wel het geval. Hoe kan ik Windows XP toevoegen aan de bootloader keuzelijst?

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


hangt uiteraard af van hoe je je harddisk hebt ingedeeld

doe fdisk -l in console en post de output

 

je moet deze file aanpassen:

/boot/grub/menu.lst

 

voor je windows moet daar zo'n entry in komen:

 

title Windows Xp

rootnoverify (hd0,0)

makeactive

chainloader +1

 

(uiteraarard (hd0,0) aanapssen aan jouw situatie naar wat je ziet met fdisk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Uit de Mandriva.com club:

 

Grub kiezen in de Mandriva Boot Manager

Lilo is de standaard opstartlader in Mandriva. Maar u kunt ook eenvoudig voor grub kiezen tijdens de installatie in de Samenvatting fase van het installatieproces.

 

Als u later alsnog wilt veranderen naar Grub, gaat u naar het Mandriva Configuratiescherm (Configureer uw computer) > Opstarten > Instellen hoe het systeem opstart en kies Grub (grafisch of niet) in plaats van Lilo in het eerste veld, ga dan verder naar het einde van de configuratiehulp zonder iets te veranderen en de volgende keer dat u de machine opstart zal Grub de opstartlader zijn.

 

Einde citaat.

 

In dat laatste deel, scherm kun je ook een extra opstartpartie/systeem toevoegen. Daar kun je dan kiezen voor (bij mij) sda1 en hij zal Windows XP herkennen en toevoegen.

 

Ik heb gisteren een schone XP installatie gedaan bij mijn zus d'r HP machine, daarna Mandriva 2008 ernaast geplaatst en als de Grub aangepast.

Dit werkt echt perfect, ale hardware van de pc alsook de printer (Brother HL2030) werden prima herkend.

 

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...