Ga naar inhoud


Publieke omroep allemaal in HD?


ronald gebhardt

Aanbevolen berichten


  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: satcat
in 2015 gaan ze toch echt beginnen met 1080p/50.


Dat zal nog heel moeilijk worden. De huidige HDTV mediaboxen ondersteunen dit formaat namelijk niet. We krijgen straks
dus weer de situatie dat er massaal nieuwe mediaboxen gekocht zullen moeten worden.

Ik zie het gezeik al weer aankomen. wink

(er moeten dus zsm mediaboxen op de markt komen die ook 1080p ondersteunen, des te makkelijker wordt de acceptatie later)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740

(er moeten dus zsm mediaboxen op de markt komen die ook 1080p ondersteunen, des te makkelijker wordt de acceptatie later)


Volgens mij zijn die er al in Amerika de XStreamHD laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MP4
Dus is zo'n HD-Satontvanger geen slechte keuze?

De door Canal Digitaal gecertificeerde Philips 7121 DSR gaat ook niet verder dan 1080i, dus het uitzenden in 1080p zit er de eerste jaren niet in denk ik.
De bitrate van Canal Digitaal voor de SD kanalen is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven dus het is evengoed een super verbetering om een programma in 720p te zien.
Het lijkt er zo langzamerhand een beetje op of 720p bagger is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MP4
Dus is zo'n HD-Satontvanger geen slechte keuze?


2015 is nog erg ver weg. Daarnaast is de kans groot dat we tegen die tijd, samen met de introductie van 1080p, een nieuwe
mpeg versie krijgen (bijv. mpeg6 ofzo).

Nu al een mediabox kopen omdat die 1080p ondersteund lijkt mij
dus een beetje té voorbarig. De kans is reëel dat deze dus onbruikbaar gaat zijn met de toekomstige 1080p norm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar geleden hebben de Europese publieke omroepen afgesproken 720p als standaard te kiezen, waar de commerciëlen een voorkeur voor 1080i hadden. Toen zaten ze dus al niet op één lijn, en ook in de VS bestaan beide systemen naast elkaar.

 

Iedereen zal het wel met elkaar eens zijn dat bij een gelijke resolutie, progressive de voorkeur verdient boven interlaced. Echter, 1080p is niet haalbaar vanwege de te grote bandbreedte die dat opeist.

 

Als men zich dan realiseert dat over een paar jaar alle HD-schermen full-HD zullen zijn, en verreweg met meeste materiaal in 1080i wordt aangeleverd, lijkt het me momenteel toch het meest logisch om voor 1080i te kiezen. Dan hoeven de beeldschermen zich alleen met de-interlacen bezig te houden. Bovendien zullen releases op BluRay-schijven straks ook allemaal 1080p zijn, dus dus keuze van het NOB is erg discutabel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast thomas999
Origineel bericht van: Apple740
[
Dit is gebaseerd op een advies van de EBU van alweer járen geleden. De kwaliteit van de scalers was toen aanzienlijk minder en er waren nog geen of nauwelijks full-hd tv's bij de mensen thuis. Begrijpelijk dat men voor 720p ging.

Hij sprak over het kwaliteitsverschil tussen 1080i en 720p. Dus helemaal niet over 1080p. Das kommt nicht im frage...
Ik vermoed dat je daarvoor aangewezen blijft op een BlueRay speler. ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Q verschil tussen 720p en 1080i blijft een eindeloze discussie die de meeste hier met het blote ook met een een normale (bijvoorbeeld 42") TV op normale kijkafstand niet zal kunnen onderscheiden van elkaar... Tja buiten dat 1080p meer bandbreedte kost (je hebt immers 2x zoveel beelden als met 1080i) is het ook een goed argument om 1080p blueray diskjes te kunnen verkopen. Voor de beste Q moet je een blueray disk hebben (ook deze zijn regelmatig in 720p)...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: thomas999

Hij sprak over het kwaliteitsverschil tussen 1080i en 720p. Dus helemaal niet over 1080p. Das kommt nicht im frage...
Ik vermoed dat je daarvoor aangewezen blijft op een BlueRay speler. ;-)


Ik beschouw 1080i als één van de full-hd resolutie's. Laten we het "semi full-hd" noemen.
Je hebt immers een full-hd 1920x1080 televisie nodig om 1080i zonder enige vorm van downscaling te kunnen zien.
Uiteraard blijft 1080p het echte werk, maar voorlopig niet realistisch als uitzendnorm.

Verder blijf ik de weerstand tegen 1080i niet begrijpen. Alsof BBC-HD, de diverse Sky-HD zenders, het Duitse Premiere-HD, de Skandinavische C+ zenders etcetera (zenders die stuk voor stuk in 1080i uitzenden) prut zijn.
Bovengenoemde zenders zetten imo toch echt de benchmark neer wat betreft beeldkwaliteit, en laten regelmatig een beeldkwaliteit zien om van te watertanden.
Vervolgens komt Jantje uit Nederland eventjes zeggen dat 1080i niet deugt. Kom op zeg. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klopt het is 1440x1080i, maar dit is heel normaal. Zo'n beetje alle HD zenders die 1080i uitzenden gebruiken deze resolutie (ja, ook de cable en sat kanalen in de VS). Ze gebruiken deze resolutie om bitrate te besparen. Het is 4:3 dat vervolgens in de receiver wordt uitgerekt naar 16:9 en vervolgens gescaled naar 1920x1080.

 

PS. Om een misverstand uit de lucht te helpen. Full HD is 1920x1080P, progressive dus. (Een 1080i signaal mag nóóit Full HD worden genoemd, dit is simpelweg oplichting. In feite hetzelfde als wanneer iemand 576i "HD" zou noemen.) BBC HD was dus bij een resolutie van 1920x1080 ook geen Full HD geweest. Zij zenden immers interlaced uit.

 

En het is trouwens ook niet zo dat elke 1920x1080 TV ook Full HD (1080P) kan weergeven. Ik weet nog dat er een paar jaar geleden tal van tv's waren die wel 1080i, maar geen 1080p konden weergeven. Er was toen alleen één model van HP dat echt 1080p kon weergeven. BBC HD was dus bij een resolutie van 1920x1080 ook geen Full HD geweest. Zij zenden immers interlaced uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie regelmatig afgelopen seizoen het voetbal op première HD heeft kunnen zien wat voor een kwaliteitsinjectie tv kijken heet gekregen. Het is fantastisch om over verdere innovaties te redeneren/discussiëren maar laten we hopen dat wat oa première HD, BBC HD en andere zenders op dit moment aan kwaliteit laten zien binnen, afzienbare tijd de standaard wordt. Het EK in HD mag van mijn part vandaag van start gaan en of dat in 720p of 1080i is zal mij in eerste instantie worst zijn want het zal te allen tijde een stuk beter zijn als de reguliere uitzending. wink

 

Gr. Jake

2x Dreambox DM800 and Wavefrontier.

------------------------------------

 

Assumption is the mother of all fuckups

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...