Ga naar inhoud


Wat zijn zenderlijsten en hoe werk ik daar mee?


indieke

Aanbevolen berichten

Ik heb een computer met technotrend S2 kaart en heb Astra gescanned. Ik gebruik PMC.

 

Nu als ik gewoon in dvbdream of dvbviewer scan, krijg ik heel wat zenders. Maar bij de scan zitten geen HD zenders op 19.5 Astra.

 

Hij ziet wel TVVlaanderen, maar de oude frequenties! De nieuwe zijn niet te zien.

 

Nu lees ik dat je zenderlijsten kan DL, zoals joshy fun en zo. Wat moet ik dan precies doen om die lijst te gebruiken in mijn software? Welke zijn de beste en waar vind ik die?

 

Bedankt voor de uitleg!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb dvbviewer op dit moment niet geladen, dus daarin kan ik even niet kijken. DVBDream maakt gebruik van de .ini files die JoshyFun op zijn site actueel houdt. In de transponders dir van de DVBDream en progDVB install vindt je een hele serie .ini files met een vier cijfer combinatie ervoor. Deze cijfers geven de positie van de sat aan waar de file betrekking op heeft. Voor Astra 1 is dat dan 0192, voor Astra 3 0235, voor Hotbird 0130 enz.

Deze ini file zijn tekst files volgens een bepaald formaat en bevatten de gegevens van de actieve transponders op de betreffende positie. Als er iets wijzigd in de transponder belegging van een positie moet deze file dus aangepast worden.

Om nieuwere recentere files te gebruiken kun je de xxxx.ini file simpelweg vervangen door de nieuwe.

Met behulp van Lyngsat.com of Kingofsat.com kun je je .ini file controleren.

 

Kijk even of de transponders die je mist in de lijst voorkomen.

Zo ja laat ze dan even manual scannen. DVBDream, Channels, Manual scan en dan de betreffende transponder kiezen achter transponder.

Tijdens het scannen zie je dan in het venster eronder de gevonden kanalen.

 

Welke versie van DVBDream heb je draaien ?

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de xxx.ini file van JoshyFun downloaden en de oude file in de transponder dir vervangen door de nieuwe. Je kunt de files in wordpad bekijken.

 

Albert_H

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het, heb de files in the directory gevonden, relatief eenvoudig dus.

 

Nog één laatste vraag, denkelijk een hele domme.....

 

Als je die ini file vervangt, staan dan alle zenders er gewoon op, of moet je dan nog scannen?

 

Een pluim voor de goede hulp! smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het DVB programma heeft deze lijst nodig om te weten welke transponders op de betreffende sat positie actief zijn en met wat voor symbolrate en FEC er gewerkt wordt. Deze gegevens wordt tijdens het scannen gebruikt om de tuner af te stemmen en de ontvangen stream te interpreteren. Je moet dus een nieuwe scan laten maken.

Kijk anders eerst even of er verschillen zijn tussen de lijst die je gebruikte en de nieuwe. Als het maar om een paar transponders gaat kun je die het de hand laten scannen.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...