Ga naar inhoud


[800S] wat is de beste manier om audio aan te sluiten ?


hvdb

Aanbevolen berichten

Wat is de beste manier om de DM800 aan te sluiten op de tv en home theater set. Ik zie nl. twee opties:

 

1 - via de meegeleverde HDMI kabel rechtstreeks aan de tv en via een optische kabel naar de home theater set

 

2 - via de meegeleverde HDMI kabel rechtstreeks aan de home theater set die vervolgens al een HDMI aansluiting naar de tv heeft en daarbij kan ik dus de optische kabel achterwege laten.

 

Tevens merk ik regelmatig op zenders sync problemen, geluid en beeld lopen niet gelijk bij AC3. (beeld loopt voor op het geluid)

Als ik dan switch naar MPEG loopt het wel synchroon.

 

(bovengenoemde optie 2 lost dit sync probleem trouwens op bij Premiere HD niet bij NGC HD)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Afhankelijk van de kwaliteit van je TV zou ik voor optie 1 kiezen, en dan de audio delay in je home theatre setje uitzetten.

 

Kies je voor optie 2, dan krijg je meestal het probleem dat het beeld achter loopt op het geluid, wat dan via een audio delay in je versterker of dreambox wordt opgelost. In principe is de TV de enige die weet hoe veel vertraging het beeld krijgt, en die zal over het algemeen de audio ook netjes evenveel vertragen als het beeld.

 

Ik neem trouwens aan dat de versterker geen noemenswaardige vertraging in de audio introduceert door allerlei audio effecten.

 

- Ruud

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat er nu vanuit dat hij het geluid via de TV wilt laten lopen. Ik zou het geluid altijd via de versterker laten lopen, maar dan ook het geluid uit de versterker laten komen. (mijn plasma heeft niet eens boxen)

 

Goede versterkers hebben ook scalers, die meestal beter zijn dan je dreambox of je TV. Moet je de scaler in de dreambox wel uit kunnen zetten (kan momenteel nog niet helaas), en ook een scaler in een versterker kun je vaak uitzetten als je die in de TV toch beter vind. Let op dat je niet drie keer gaat scalen (dreambox, versterker en tv) want dat wordt er echt niet beter op. Kies de scaler die je het beste vind.

 

Moderne HMDI implementaties in televisies geven een delay waarde terug aan de versterker die dan automatisch weet hoeveel de audio (eventueel) vertraagd moet worden. Anders kun je dat meestal wel met de hand instellen. Gebruik je meestal je TV boxen kun je overwegen de versterker over te slaan en met een optical kabeltje aan te sluiten voor die enkele keer dat je het geluid toch via de versterker wilt. Heeft ook als voordeel dat je de meeste tijd de versterker uit kunt laten.

 

Meest optimale vind ik: alle aparaten met HDMI naar de versterker en dan 1 HDMI kabel naar de TV. Minst aantal kabels, optimaal gebruik van je installatie. YMMV.

DM800 en DM8000. Visiosat bi-sat 13,19,23 en 28 via EPM 17/8 multiswitch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat het geluid via de versterker moet komen, maar een beetje tv heeft toch wel een audio loop through (om maar eens een naam te verzinnen). Topicstarter meldt ook dat bij optie 1 het geluid via glasvezel van TV naar versterker gaat, tenzij ik dat verkeerd gelezen heb)....

 

Dat via HDMI communicatie tussen TV en versterker mogelijk is, wist ik nog niet. Zelf heb ik nog een oude versterker, wel met video in/uitgangen, maar geen HDMI of DVI. Dat is de reden dat ik optie 1 gebruik.

 

- Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ss4ms0n

Het is natuurlijk makkelijk allebei uit te proberen. Wat handig is om in het achterhoofd te houden is dat voor de kwaliteit van het video- en audio-signaal afzonderlijk het niets uitmaakt. Zoals hierboven vermeld kan er alleen kwaliteit verloren gaan in de synch tussel beeld/geluid.

 

Een ander puntje om misschien rekening mee te houden is dat sommige versterkers een video menu hebben voor de audio-instellingen. Optie 2 geeft je dan weer het voordeel van het kunnen instellen van de audio met behulp van een menu op de tv. Dit is vaak wat prettiger dan het kleine schermpje van de versterker. Wanneer je een extra dhmi kabeltje hebt liggen en een hdmi-poortje open hebt op de tv kan je natuurlijk voor optie 1 kiezen en de vrije ingang van de tv gebruiken voor een extra kabeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de volledigheid: ik heb de Panasonic SA-XR59 receiver aangesloten via HDMI op de Panasonic TH-50PY700F plasma tv.

Beide opties heb ik even getest en ik heb de indruk dat het beeld (iets) beter is als ik hem via de HDMI naar de versterker laat lopen die hem vervolgens dus weer via HDMI naar de tv stuurt. In de handleiding van de receiver zie ik nergens dat deze een scale functie heeft, alleen dat deze HDMI signalen kan vervoeren tot 1080i.

Beste wel tevreden zoals het nu is aangesloten echter blijft het probleem dat op een aantal (vooral cds) kanalen het AC3 geluid achter loopt op het beeld. Alle delays staan uit, dus zit het probleem dan in de DM800 of in het aangeboden signaal ?

Zoals eerder vermeld geen problemen met sync als ik MPEG geluid selecteer.

p.s. Premiere HD en AC3 (engels) audio loopt wel perfect.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...