Ga naar inhoud


Blue Screen Of Death? Verwijder pagefile!


grunnsat

Aanbevolen berichten

Mijn gloednieuwe laptop met Vista Ultimate had de afgelopen maand al een enkele keer een spontane Blue Screen Of Death gegeven, met een automatische reboot. Echter vanochtend kreeg ik aan de lopende band blauwe schermen met reboot. Ook al had ik mij alleen maar aangemeld, en niets gestart, het duurde geen 10 minuten of ik had een crash.

 

Nadat ik de instellingen zodanig gewijzigd had dat het blauwe scherm bleef staan (geen automatische reboot) kon ik de foutmelding lezen: driver_irql_not_less_or_equal.

 

Even met Google gezocht, en natuurlijk duizenden hits gevoden. Het kon aan een driver liggen, of een hardware probleem, of nog veel meer. Misschien ook wel de weersomstandigheden?? Maar het kon ook een corrupte pagefile zijn.

 

Dat laatste is makkelijk te verhelpen. Het gebruik van de pagefile stoppen, Windows herstarten, de pagefile weggooien, en daarna het gebruik van de pagefile weer aanzetten. En jawel, het probleem was weg.

 

Je zou kunnen denken dat Windows bij het booten de pagefile weer helemaal opnieuw gaat vullen, dat zou tenslotte logisch zijn. Maar dat is niet het geval, Windows leest rustig de oude rotzooi van de vorige sessie weer in. Was je pagefile toen al corrupt geraakt, dan lees je nu de corrupte troep weer in. Hoezo een 'verse' reboot?? Bij Microsoft is men blijkbaar een groot aanhanger van de algemene wet tot behoud van ellende.

 

Er is wel een oplossing voor. Met een registry setting kun je forceren dat bij een shutdown de pagefile opgeschoond wordt, dat duurt alleen een tijdje, afhankelijk van de grootte van de pagefile. Op een andere laptop heb ik die setting al jaren in gebruik, het maakt het systeem duidelijk stabieler. Ik zal die setting eens opzoeken en hier publiceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit wil nog wel eens gebeuren bij het installeren van verkeerde software. Bijvoorbeeld videokaart software. Hiervoor moet je of aangepaste software of de software van de fabrikant van de laptop voor gebruiken. Dus ik raad aan terug te gaan naar een eerdere versie van systeem herstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had alle drivers van de ATI kaart al verwijderd, en met een speciale cleaning tool werkelijk alles weggehaald wat er mee te maken had. Ik draaide dus al met de standaard VGA drivers van Windows!! Dat hielp ook niet. Ik heb nu de nieuwste ATI drivers geladen, en alles draait al uren zonder problemen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...