Ga naar inhoud


frequentie shifter gezocht.


arnoldl

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

5) geen am......eindlijk bij 1 zeg je dat de kwaliteit van fm wat minder wordt en dan zie je ontbreken van am als gemis :-)

am is leuk voor midden in de bamivelden met een wereldontvanger..maar als er fm is luister je daar toch niet naar..

 

Ik heb daar een hele andere mening over..maar ik zal dan wel de enigste op dit forum zijn.

Als ik in mijn auto zit en een lange rit voor me heb, dan moet ik niet altijd die doedel-muziek om me heen hebben, maar wil graag wat geinformeerd worden. Wat er zoal in de wereld loos is.

Daar heb je prima informatie zenders voor en die zitten hier in Duitsland allemaal op de AM, zoals HR-info (middengolf), MDR-info (middengolf en zeer interessant: de Deutschlandfunk op 153 kHz langegolf. Die zender brult over half Europa en je hoeft niet van freqentie te wisselen als je van bijvoorbeeld Zwitserland naar Nederland rijdt.

Deutschland Radio Kultur op 177 kHz en BBC Radio 4 op 198 kHz.

Truckradio voor de trukkers, ook op AM en DRS Musikwelle op 531 kHz.

De kwaliteit voor gesproken woord is prima.

Ook in en buiten Frankrijk is de AM langegolf nog steeds zeer populair vanwege het enorme bereik. RTL, Europe 1, France Inter.

 

Trouwens, in Amerika en Canada klinkt de AM stukken beter dan hier vanwege het 10 kHz raster en toch zitten daar ook veel TalkRadio en NewsRadio zenders op de middengolf.

 

AM zenders op lange en middengolf zijn doorgaans niet op FM frequenties te vinden.

Rij ik ´s avonds in München, Wenen of bijvoorbeeld Z.Frankrijk, dan is er prima naar de 747 kHz uit NL te luisteren.

Dus om de middengolf zo aan de kant te vegen...tja...ik zie dat toch heel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Even een aanvulling van IJzerbout.

Inderdaad is AM in Europa door de hier opgelegde bandbreedte van maximaal 4,5 Khz, de kwaliteit niet echt goed te noemen.

In Amerika klinkt het trouwens stukken beter, ook al is de bandbreedte maar 5 kHz (10 kHz) raster. En in Amerika is stereo op de AM (middengolf) al sinds jaren niet meer weg te denken. (Quadratuur-Modulatie). Waarom dit in Europa nooit is toegepast is mij een raadsel. In Frankrijk is er één AM Stereo middengolfzender: France Blue.

Zou je op de middengolf een geluidskwaliteit willen hebben die met een audio-bandbreedte van 50-50 kHz overeenkomt en FM gemoduleerd willen uitzenden (vanwege de hoge storingsongevoeligheid) moet je bij een zwaai van 15 kHz een bandbreedte van 100 kHz voor mono en 200 kHz voor stereo hebben. (de bovenste zijband van het multiplex signaal gaat tot 53 kHz)

FM heeft namelijk de nare eigenschap een oneindig aantal zijbanden te veroorzaken. Aangetoond is voor een goede overdracht minstens 2 zijbanden te moeten "meenemen".

Theoretisch is de bandbreedte voor FM stereo 4 x 53 kHz = 212 kHz. In de praktijk is de bandbreedte op precies 200 kHz afgerond.

Vanwege de hogere de-emphase in Amerika ontstaat een hogere modulatie-index en daarom het raster op de FM band anders als in Europa.

De totaal beschikbare bandbreedte op de middengolf is 1602 kHz- 531 kHz = 1071 kHz. Voor FM stereo kwaliteit zou er dus plaats zijn voor maar 5 zenders in plaats van 1071 : 9 = 119 zenders voor AM zenders.

 

Maar ook aan de traditionele AM wordt gewerkt en er is een oplossing: DRM Dit is digitalisering van de traditionele AM banden. Er zijn al meerdere stations die regelmatig in DRM uitzenden en het resultaat is verbluffend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
@Sathopper, was het maar zo simpel, een raster oscillator trek je volgengs mij geen 100kc bij frown Aan deze phase locked loop oscillator zitten vaak meer frequentie afhankelijke dingen via de processor gekoppeld. En zou het je wel lukken dan blijven nog de problemen bestaan die Drs IJzerbout hieronder al beschreef.

1) geen juiste de-emphase..geluid is dus niet juist, slechte SN.
2) geen RDS, zendernaam etc.
3) geen verkeersinformatie.
4) geen communicatie met het navigatie systeem.
5) geen AM (in Amerika 10 kHz raster.


Ik heb het wel een keer met succes gedaan met een radio (Delco) op een amerikaanse motor. Het was een 4MHz kristal bij de PLL. Je hoeft het kristal ook geen 100KHz bij te trekken. door de frequentiedelers van de PLL hoeft het kristal maar een paar KHz bij getrokken te worden. Het geluid klonk overigens best aardig en zeker op een motor hoeft het geen super HiFi te zijn. Het was maar een idee crazy .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...