Ga naar inhoud


Problemen met sterke en zwakke FM-zenders tegelijk


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

Hier in deze stad schijnt een 138 watt zender voor XFM te staan. XFM komt dan ook op zo'n beetje alles van metaal loeihard binnen. Prachtig.

 

Aan de andere kant zijn we hier voor Radio 2 afhankelijk van Lopik. Hiervoor heb ik een zelfgemaakte FM antenne onder de nok gezet, op zolder. Hieraan zit een versterker tegen het kabelverlies. De ontvangst van Radio 2 is op deze manier nèt acceptabel. Antenne op een andere plek geeft mindere ontvangst, versterker weghalen maakt het signaal eveneens onacceptabel.

 

Het probleem is dat XFM op deze versterkte zolderantenne niet zo best meer klinkt. tired Ik ben bang dat het signaal tè sterk is. Een verzwakker na de versterker helpt ook niet, dus ik denk dat de versterker de kracht van XFM gewoon niet aankan.

 

Hoe los je dat op? Een verzwakker voor de versterker kan niet, want dan is Radio 2 niet acceptabel meer. De versterker wegslopen helpt vast maar dan is Radio 2 ook niet acceptabel meer door de kabelverliezen. Afgezien van een betere kwaliteit versterker die goed overweg kan met harde input (en hoe weet je van tevoren dat een versterker dat kan?) kan ik me werkelijk geen oplossing verzinnen. Nouja, een richtantenne voor Radio 2 zou ook helpen maar daar heb ik geen ruimte voor.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

138 Whiskeys..? Dat is niet zo veel hoor.

Wat een raar vermogen. Is het niet 137,6 Watt..?

 

Komt die zender inderdaad zo sterk binnen, dan raad ik je aan een ontvanger en antenne-versterker met een hoge oversturings-reserve aan te schaffen.

Dus niet zo´n klungel uit China maar echt wat goeds.

En dan eventueel een antenne-omschakelaar. De een voor Radio 2 en de ander voor XFM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Zo´n sperfilter kost volgens de link US$ 99,00, moet nog opgestuurd worden etc. Is dus niet goedkoop.

 

Nu doe je eigenlijk iets dat vragen om problemen is.

Je gebruikt een versterker om de zwakke radio 2 wat op te halen en je staat raar te kijken dat met deze versterker de 138 Watt XFM zender jouw ontvanger en/of versterker overstuurd.

 

Ik zou dus proberen om oversturing te vermijden door het -niet- toepassen van een versterker. Eventueel hoge kwaliteit coax gebruiken.

Of als die versterker onvermijdbaar is, dan bypass hem met een coax relais als je naar XFM luistert. Of schakel de spanning af naar die versterker. Dan dempt ie wat in plaats van versterken en misschien is dat net voldoende voor een zuivere ontvangst van XFM.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Simpel Radio2 van de satelliet afpikken, je hebt toch een satellietontvanger? wink

Het is voor een radio elders in huis (niet voor mij maar iemand anders in huis). Een DVB-T ontvanger heb ik serieus overwogen, maar dan staat er dus een hele ontvanger puur en alleen voor radio. DAB heb ik ook overwogen maar dat is toch niet echt de toekomst.

Satelliet is echt een veel te dure grap: een aparte ontvanger, CDS kaart en activatie en je bent zo 200 euro verder. En dan schijnt radio op kaarten zonder abo nog wel eens problemen te geven (hopelijk is dat zo langzamerhand wel opgelost..).
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
138 Whiskeys..? Dat is niet zo veel hoor.
Wat een raar vermogen. Is het niet 137,6 Watt..?

Dit is mijn bron: http://home.kpn.nl/ploe2070/fmtv/876-1048mhz.html
Citaat:
Komt die zender inderdaad zo sterk binnen, dan raad ik je aan een ontvanger en antenne-versterker met een hoge oversturings-reserve aan te schaffen.

De ontvanger lijkt er geen problemen mee te hebben, maar de versterker trekt het niet volgens mij.

Als ik een verlengkabel in de ontvanger stop en mijn duim op de connector aan de andere kant druk klinkt XFM al aardig.
Citaat:
Dus niet zo´n klungel uit China maar echt wat goeds.
En dan eventueel een antenne-omschakelaar. De een voor Radio 2 en de ander voor XFM.

Schakelaar zou eventueel ook kunnen idd. Maar hoe herken ik een goede versterker dan? Ik kan er wel lukraak een hoop geld tegenaan smijten maar dat is geen garantie voor een goede versterker. En spullen uit China kunnen ook goed zijn, zo komt mijn Tagan PC-voeding uit China, en da's toch echt een A-merk.. Er komt natuurlijk ook genoeg shit uit China maar echt niet alles hoor.

Met BRTO heb ik geen problemen, zelfde zendlocatie maar dan 23 watt. XFM is dus de enige, want alle andere zenders zijn verder weg.
Citaat:
Ik zou dus proberen om oversturing te vermijden door het -niet- toepassen van een versterker. Eventueel hoge kwaliteit coax gebruiken.
Of als die versterker onvermijdbaar is, dan bypass hem met een coax relais als je naar XFM luistert. Of schakel de spanning af naar die versterker. Dan dempt ie wat in plaats van versterken en misschien is dat net voldoende voor een zuivere ontvangst van XFM.

Aan die versterker is niet te ontkomen. Bij meerdere luisteraars is het verlies veel te groot zonder versterker. Daardoor is bypassen enzo ook geen optie: dan doet radio 2 elders in huis het opeens niet meer.

Ik heb wel een goede kwaliteit versterker hier die ik nu voor TV gebruik. Ik weet zo even niet of het daarmee goed zou gaan, maar die kan ik niet gebruiken omdat een combiner om TV en radio samen te voegen al teveel verlies geeft voor Radio 2.

Eigenlijk is de dekking van Radio 2 hier gewoon volslagen ruk. Roosendaal heeft daarom een steunzender (maar die staafmixer haalt het niet goed tot hier), zelfs Rotterdam dat veel dichter bij Lopik zit heeft een steunzender gekregen. Wij helaas niet..

Die sperfilters zijn echt te duur.

Ik zal nog eens kijken of een richtantenne op het dak misschien haalbaar is.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik je een tip mag geven zou ik beginnen om die versterker NIET te gebruiken. Verlies op de coax op fm is minimaal bij gebruik van een beetje goed kabel. probleem in jou situatie zit hem gewoon dat jou versterker staat te oversturen. er zijn overiges wel fm filters maar die dien je ook weer goed af te regelen. Je kunt ze zelf overigens ook maken met behulp van en stuk coax alleen dan moet je wel weten wat je aan het doen bent.

 

mijn advies: koop een redelijke grote fm antenne (meer dan 3 elements) en richt deze op de zender van radio 2. gebruik daarnaast goede coax (en een gamma troep!!).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: unique
als ik je een tip mag geven zou ik beginnen om die versterker NIET te gebruiken.

Goed, ik zal het advies eens opvolgen, versterker los - oh jee, nu is het helemaal verneukt.

Dit werkt gewoon niet bij meerdere ontvangers.
Citaat:
Verlies op de coax op fm is minimaal bij gebruik van een beetje goed kabel.

Ik gebruik goede kabel.
Citaat:
mijn advies: koop een redelijke grote fm antenne (meer dan 3 elements) en richt deze op de zender van radio 2. gebruik daarnaast goede coax (en een gamma troep!!).

En dat gaat ook niet helpen want na een paar keer splitten blijft er zelfs dan gewoon niets van het signaal over. Je kan dit zonder versterker gewoon niet oplossen bij meerdere ontvangers.
Origineel bericht van: EdjeKroketje
ja dat met die coax die ken ik wel wink zelf nooit geprobeerd maar schijnt goed te werken kwam nog iets tegen ook sperfilter 105,1 MHz

Hmm, ik geloof dat ik dit wel begrijp, dit is wel interessant. Hoe kom ik erachter wat de verkortingsfactor van koka799 is?

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik zie de oplossing op een ander vlak:

gewoon een deugdelijke FM ontvanger met veel headroom, (oversturingsmarge). In mijn wereldje noem ik dat "roosterruimte" maar daar zullen jullie wel weer om lachen.

 

Ik heb een gewone kruisdipool in mijn mast en die ontvangt in alle richtingen, zeer sterke en uiterst zwakke zenders.

Is het signaal onvoldoende sterk voor ruisvrij stereo, dan zet ik mijn ontvanger gewoon op mono. Klaar..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Hallo W3ird_N3rd, wil je echt een zender "onderdrukken" dan moet je het goed aanpakken. Al die commercieele pruts filters, sperren niet voldoende en dempen de doorlaat teveel, ze zijn niet scherp genoeg shocked Bij mijn ( 2 meter 145Mhz)amateur relais op 2 meter gebruiken wij 6 Kathrein "cavitys" en een circulator. 3 cavitys aan de zenderkant en 3 cavitys aan de ontvangerkant. Deze filters samen geven op 600kc (Z/O) afstand een demping van ruim 100dB !!!

Volgens mij is XFM dan helemaal stil. Dat is ook weer niet de bedoeling. grin.gif
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik zie de oplossing op een ander vlak:
gewoon een deugdelijke FM ontvanger met veel headroom, (oversturingsmarge). In mijn wereldje noem ik dat "roosterruimte" maar daar zullen jullie wel weer om lachen.

Ik heb een gewone kruisdipool in mijn mast en die ontvangt in alle richtingen, zeer sterke en uiterst zwakke zenders.
Is het signaal onvoldoende sterk voor ruisvrij stereo, dan zet ik mijn ontvanger gewoon op mono. Klaar..!

Probleem zit helaas zover ik het zie in de booster die dus niet met XFM overweg lijkt te kunnen. Radio 2 komt er wel acceptabel (voor zover mogelijk hier) door.
Origineel bericht van: EdjeKroketje
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Hmm, ik geloof dat ik dit wel begrijp, dit is wel interessant. Hoe kom ik erachter wat de verkortingsfactor van koka799 is?

Hier 0,82 dus

Ah, ik wist niet wat de Engelse term ervoor zou zijn. smile Hier ga ik eens mee aan de slag, ik laat het wel weten als het gelukt/mislukt is. smile

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...