Ga naar inhoud


Hoe kun je een DBV-S satelietsignaal omzetten in een DBV-T signaal


Gast Panam

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik ben een beginneling op het gebied van alles wat met satelliet communicatie en hdtv te maken heeft. Dus vergeef mij wanneer ik mij enigzins onnozel doe voorkomen.

 

Een paar weken geleden heb ik een plasma real HDTV (1024p) aangeschaft met ingebouwde HD tuner (DVB-T HD) en home cinema set met ethernetaansluiting (woonkamer). In een andere kamer op de eerste verdieping staat een JVC met analoge coax en op de tweede verdieping een PC met een WinTV kaart. Door het hele huis ligt coax kabel, telefoondraad en Cat5e, in aparte leidingen in de muur, die we daarvoor speciaal hebben laten aanleggen. Het huis telt vijf slaapkamers, waarvan één als opslagruimte en één als kantoorruimte annex zenuwcentrum wordt gebruikt (daar staat o.a. de pc met WinTV kaart, een server, switch, voip router, dsl etc).

 

Ik zoek naar een oplossing om het maximale uit de real HDTV te halen, en wil daarom afstappen van de kabel, en overstappen op satelliet. Ik wil niet voor elke tv een aparte tuner aanschaffen en juist gebruik maken van de mogelijkheden van de bestaande tuners (analoog in de slaapkamers én DBV-T in de woonkamer). Daarom zoek ik een oplossing in de trant van een dreambox, AB IPBox of iets anders dat op linux draait en in staat is om een DVB-S signaal (HDTV) om te zetten in een standaard rf signaal en een (liefst ongecodeerd) DVB-T signaal, zodat de ingebouwde tuners van de betreffende tv-s gebruikt kunnen worden. Ook zou ik later een tweede HD LCD op de slaapkamers willen neerzetten.

 

Ik weet dat er PCI kaarten te krijgen zijn zoals de TVB 590 van DVEO, en vraag mij af of dit inderdaad is wat ik zoek en of zoiets ook in een dreambox of AB IPBox zit. Hierbij wil ik ook rekening houden met card readers en minimaal twee LNB-s. Helaas kan ik niets in deze forums over dit onderwerp vinden.

 

Als ICT-er geef ik overigens de voorkeur aan een pc-achtige oplossing, zodat ik tevens voorbereid kan zijn op IPVideo.

 

Welke oplossing zou het meest geschikt kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je wil dus het uitgangs signaal van een bijv. dual tuner Dreambox weer opnieuw via DVB-T uitsturen door je huis?

 

Ik heb er nog nooit van gehoord.

 

Ik ken wel die draadloze rf zendkastjes, die heb ik thuis ook voor de slaapkamer. Maar dat is heel storings gevoelig en tevens via scart / tulp. Dus niet echt ideaal voor Full HD.

 

Er zit wel draadloos HDMI aan te komen maar wat het bereik daarvan is weet ik zo 123 niet. Ik heb me hier nog niet zo inverdiept.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mediaportal tvserver 2 maal of 4 maal dvb-s2 kaarten en als het niet genoeg is kan je de usb en firewirepoorten ook nog opvullen.

 

Met vier dvb-s2 kaarten kan je volgens mij zeker een client of 5 van tv voor zien afhankelijk van de snelheid van de server.

 

 

De clients hoeven niet super snel te zijn en hebben geen dvb-s kaart nodig.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een multimedia harde schijf kopen zoals PCH-100 (Popcorn Hour) of eGreat of dergelijke NMT.

Die kunnen werken met de shares van je netwerk en alles afspelen op je 1080p scherm via HDMI.

Het is ook mogelijk om streamings binnen te halen en zo de live beelden van een andere decoder te zien.

 

Andere flexiebele mogelijkheid; een HTPC bouwen met de nodige kaarten.

Die kan net zoals de NMT de streams gaan ophalen maar er ook zelf genereren met bvb Mythbuntu of dvbviewer.

Dan kan je een eenvoudige thinclent zetten waar je geen PC hebt om ze af te spelen.

 

Linux is aangewezen maar ondersteund niet echt dvb-s2 kaarten (HD).

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Getyours2004 (en alle anderen),

 

Bedankt voor jullie antwoorden.

Kun je met zo'n Mediaportal tvserver als het ware 'uitzenden' op de eigen coax kabel (in huis)?

 

Gisteren heb ik nog een tijd lang gezocht naar andere mogelijkheden, maar dan kom ik uit bij bijvoorbeeld een AT700PCI kaart van Altronika DVS. Ik heb ze de vraag gesteld of zo'n kaart wel geschikt is. Wat ik eruit opmaak is dat zo'n kaart alleen een specifiek (afgestemd) signaal omzet naar een vaste frequentie???

Dan heeft het wel nut voor distributie, maar dan heb je in feite niets aan de zip functionaliteit van de DVB-(T) / ASI/SPI-tuner in je tv, omdat zo'n signaal maar op één kanaal binnen komt en je dus alsnog een extra afstandbediening nodig hebt die in staat is om door de muur heen je pc zeg maar te bedienen (zappen). Ik hoop dat er een modulatorkaart is die in staat is om een volledig satellietsignaal om te zetten naar een signaal dat geschikt is voor (liefst zowel analoog als) digitale tv.

 

Hoe doen vier en vijf sterren hotels waar in elke kamer een LCD HDTV staat dit eigenlijk?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo je een digitaal signaal analoog willen maken.

 

Je geeft aan over coax te hebben en zelf al heb je dat niet draadloos functioneert het ook top op zekere hoogte.

 

Mediaportal TV Server of elke andere front end met server mogelijkheden maar mediaportal is het meest bekend en ondersteund de meeste hardware en plugins icm met eht bedieningsgemak met de mce of een van de vele afstandsbedieningen die er tegenwoordig zijn.

 

Je plaats een server op een centrale plek deze heeft alle data zoals video, muziek en foto's en natuurlijk tv.

Op de clients installeer je alleen de client sofware nu kun bijvoorbeeld overal in huis met je laptop en zelfs met pda van je multimedia genieten. Maar ook de vaste pc hebben de zelfde mogelijkheden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, digitaal -> analoog -> digitaal is niet echt bevorderend voor het Full HD signaal. Het idee erachter is om de tuner van de tv te kunnen gebruiken in plaats van weer een afstandbediening erbij om van het ene naar het andere kanaal te zappen. Maar begrijp ik hieruit dat zonder kwaliteitsverlies dit eigenlijk niet mogelijk is?

 

Dus dan blijven er drie mogelijkheden over:

 

1) Zoals xAndyx zei, via (draadloos) HDMI, of;

2) Via ethernet CAT5(E)/6 kabel. Bestaan er dan HDMI naar ethernet converters en vice versa, of ben je dan toch aangewezen op een extra pc, één voor elke tv?

3) Of kun je met tuner kaarten met coax uitgangen en bijbehorende radiografische afstandsbedieningen dezelfde kwaliteit krijgen?

 

Citaat:
Roobert: Het is ook mogelijk om streamings binnen te halen en zo de live beelden van een andere decoder te zien.

 

Andere flexiebele mogelijkheid; een HTPC bouwen met de nodige kaarten.

Die kan net zoals de NMT de streams gaan ophalen maar er ook zelf genereren met bvb Mythbuntu of dvbviewer.

Dan kan je een eenvoudige thinclent zetten waar je geen PC hebt om ze af te spelen.

Het is geweldig als je overal in huis via je laptop tv kunt kijken smile , maar ik wil ook tv kunnen kijken op een analoge jvc en een digitale FULL HD tv, zonder, of met minimale kwaliteitsverlies. Laatste is trouwens een Panasonic, th-42pz800. Deze ondesteunt niet IPTV frownwink , dus streaming aanbieden naar deze HD tv zonder tussenkomst van een ander apparaat (SFF PC neem ik aan, ander mogelijkheden zijn er volgensmij niet?) is dan géén optie.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

HD DVB-T bestaat volgens mij niet, en naar DVB-T omzetten is volgens mij ook onzin.

 

Als je twee HD-schermen apart wilt aansturen heb je twee HD-ontvangers nodig, die je via HDMI aansluit. Of een twin HD-ontvanger (als de nog uit te komen Kathrein UFS-922). Plus dual LNB's en diseqc schakelaars (of een Multytenne Twin).

 

Zo'n Kathrein heeft een ethernetaansluiting, dus kun je streamen naar je PC en (draadloos) notebook. Als er ook een modulator opzit kun je je analoge TV en PCTV aansluiten via de coax (of anders via een scart-modulator).

 

Wil jij Studio Sport zien en je vrouw tegelijkertijd een RTL-soap, je dochter MTV en je zoon Top Gear kijken, heb je vier ontvangers nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panam, ik hoop dat het je nu duidelijk is dat enkel PC's je via ETHERNET het signaal kunnen bezorgen.

Dit kan je dan alweer met een PC, HTPC, multimedia harde schijf (is eigenlijk ook een mini PC) eventueel gesofistikeerde Linux ontvangers weer binnen halen.

 

En ja DVB-T HD bestaat.

In Frankrijk is het trouwens verplicht om vanaf de herfst de nieuwe TV's hiermee uit te rusten.

 

En neen je kan en mag niet in DVB-T al dan niet HD uitzenden.

 

Data binnenkalen en verder streamen op netwerk is de enige mogelijkheid.

 

Er bestaan geen HDMI WIFI of andere omzetters, enkel DVI naar HDMI.

VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb.

ET9000 uiteraard met OpenPli

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

omzetten naar dvb-t is niet mogelijk (tenminste niet betaalbaar en niet legaal)

hdtv over analoge tuner is ook niet mogelijk..

 

de enigste oplossing die er is , is voor elke tv een kabel/sat tuner te kopen.

 

jammer maar helaas.

 

of inderdaad voor elke tv een client pc en 1 server pc maar dat wordt nog veel duurder en onstabieler , wel veel mogelijkheden dan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...