Ga naar inhoud


Frans-Noorse strijd om VRT-zenders


satsurfer

Aanbevolen berichten

De Tijd

26.250.jpeg

Foto: VRT-zendmast Sint-Pieters-Leeuw

 

Frans-Noorse strijd om VRT-zenders

Er zijn nog twee kandidaten in de running voor de overname van het zenderpark van de VRT. Volgens diverse bronnen gaat het om de Franse groep TDF en Norkring uit Noorwegen. Zij dienen midden volgende maand een finaal bod in. Daarna hakt de openbare omroep de knoop door. Het dossier is van belang voor de ontwikkeling van het digitale omroeplandschap in Vlaanderen.

 

 

(tijd) - De Vlaamse regering wil dat het zenderpark, dat de VRT onder meer gebruikt voor analoge en digitale tv-uitzendingen via de ether, verzelfstandigd wordt en overgaat in andere handen. Dat heeft te maken met de plannen van de overheid voor de ontwikkeling van digitale tv en radio via de ether in Vlaanderen. De regering wil dat de openbare omroep het als aanbieder van digitale uitzendingen gaat opnemen tegen andere partijen. Het bezitten van zendinfrastructuur, die de concurrentie ook nodig heeft, zou de VRT van bij de start bevoordelen. Daarom wil de overheid dat een neutrale partij het zenderpark in handen krijgt.

 

TDF, een gewezen onderdeel van France Télécom, is een van de grootste zenderparkuitbaters van Europa. Het bedrijf is in handen van een reeks durfkapitaalgroepen. Het veel kleinere Norkring is een filiaal van de Noorse telefoonmaatschappij Telenor die gecontroleerd wordt door de regering van Noorwegen. Norkring bezit een zenderpark in het Scandinavische land dat ter beschikking wordt gesteld van lokale omroepen.

 

Bert Broens

 

17:55 - 12/08/2008

Copyright © De Tijd

VU+ Duo 4K DVB-S2x FBC DUAL +  1 X DVB-C FBC V 1.0 (Enigma2); Visiosat BIG Bisat (13,2° 19,2°, 23,5°, 28,2°O), 4 Alps BSTE9-101B, smart MS 17/4 ES multiswitch, Samsung UE50JU6800W

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het slechte aan dit verhaal vind ik wel dat dat wellicht betekent dat de plannen om een commercieel DVB-T-boeket op te starten in Vlaanderen nu in een wat concretere fase zitten - ik kan me namelijk niet voorstellen dat er veel winst te behalen valt uit het 'verhuren' van een beetje bandbreedte aan de VRT, zodat die gratis haar kanalen kan uitzenden... en zoals we wel weten betekent dat wellicht dat de huidige, naar ik hoor behoorlijk hoge, bitrate van de VRT-zenders via DVB-T zal worden teruggeschroefd.

 

...Maar wat zit ik eigenlijk te zeuren, een DVB-T-ontvangertje heb je voor dertig euro, en zelfs dat is nog meer dan ik er de laatste jaren voor over heb om de VRT-programma's in goede kwaliteit te ontvangen. :D Maar goed, je weet maar nooit of ze ooit niet weer eens iets leuks gaan maken.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...