Ga naar inhoud


Aan of uit? Hoe detecteren?


Gast dododb

Aanbevolen berichten

Onze dreambox staat niet zichtbaar opgesteld. Graag willen wij detecteren of de DM800 OP of AF staat.

 

Een IR ontvanger staat 'zichtbaar'opgesteld en een IR zender geeft het ontvangen signaal door aan de 'verborgen' DM800.

Met een domotica systeem willen we met 1 IR signaal tegelijkertijd zowel de dreambox als het TV toestel opzetten. Hiervoor moet echter duidelijk zijn dat de DM800 op of af staat.

Iemand enig idee?

 

Dank

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een digitaal signaal zou dit moeten aangeven.

Bij de DM 660 kunnen we dit detecteren met de goene en rode ledaanduiding (Een lichtsensor zorgt hiervoor]. Bij de DM800 echter is dit niet mogelijk daar het scherm steeds is opgelicht.

De DM800 zou dus een 'signaal'moeten kunnen verzenden.

 

Dododb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de aan/uit detectie kun je gebruik maken van de schakeluitgang van de scartplug. deze geeft 12V af zodra de DB800 aan staat (beeld geeft) en 0V zodra het op standby staat.

 

De schakelspanning gebruik ik zelf om een fan in/uit te schakelen. (wel een buffertor gebruiken aangezien de 12V geen vermogen kan leveren.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij gebruik van een weerstand van 10k naar de basis van een BC547 stuur je de tor volledig uit, en hiermee schakel je perfect (in mij geval) de fan aan en uit.

 

ik zou zo zeggen, (gezien je haast) pak een multimeter en ga eens kijken...

 

zo uit het blote hoofd moet je pen 8 hebben van de scartplug.

 

succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die spanning er dan ook als je debox op 1080i of 720p hebt staan? Want mijn dm800 geeft namelijk ook geen widescreen sturing door via de scart naar tv 2 als ik hem in deze mode heb staan en via hdmi ook op tv 1 heb aangesloten. Heb debox namelijk ook doorgelust zodat ik in slaapkamer ook kan kijken. Moet nusteeds in het AV menu de boel eerst omschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige goede manier om probleemloos meerdere apparaten betrouwbaar te schakelen is met discrete power codes. Enigma1 heeft deze, Enigma2 helaas (nog steeds...) niet.

 

Steeds meer apparatuur ondersteunen discrete codes. En dan hoef je helemaal geen moeilijke dingen te doen om te achterhalen of iets aan of uit staat.

 

Groet, Yo!

DM800 en DM8000. Visiosat bi-sat 13,19,23 en 28 via EPM 17/8 multiswitch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dododb

Bij de DM 660 kunnen we dit detecteren met de goene en rode ledaanduiding (Een lichtsensor zorgt hiervoor].

Dododb


De 600 kan ook aanstaan als het rode lampje brand!
Hoop dat je daardoor geen storing in je systeem krijgt.

Als ik via de Web X Tv op de pc kijk, heb ik ook op mijn tv beeld van mijn 600 via de scart, terwijl de 600 via het rode lampje aangeeft uit te staan.
Sterker nog de 600 schakelt dan beter via scart van 1 naar 2 en de 16:9 of 4:3 omschakeling is pas dan perfekt op mijn Phillips CRT breedbeeld tv.

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dank aan allemaal voor de tips.

 

We wilden dus tv aan laten gaan gelijk met de dreambox door enkel de dreambox op te zetten.

 

We hebben daarvoor de 12v spanning op de scart benut.

 

Zo hebben we het uiteindelijk gedaan en het werkt perfect.

 

1. Met de dream afstandsbediening activeren we de dreambox

2. De zelfgemaakte scart adapter (onderaan) activeert een relais

3. Het signaal van de relais wordt naar het domotica-systeem gestuurd

4. Dat activeert de TV en schakelt indien nodig radio en robotstofzuiger uit.

 

dododb

 

adapt1.JPG

adapt2.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...