Ga naar inhoud


Excel datum herleiden uit jaar, weeknummer en weekdag


Gast hummiesat

Aanbevolen berichten

Ik probeer met de variabelen jaar, weeknummer een weekdag de datum te herleiden alleen wil het kwartje nog niet vallen.

Is er hier iemand die voor mij de oplossing heeft?

 

Het is de bedoeling dat ik van iedere week de datum van de maandag te zien krijg en bij voorkeur met basisfunctionaliteit van Excel zonder Add-ins.

 

Bvd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als de maandag voor 1 week bekent is optellen van 7 inderdaad het makkelijkst voor de overige weken.

Het punt is dus om de maandag te bepalen voor week1.

Ik probeer dit nu door de weekdag van 1-jan-[jaar] te bepalen en dan zo de datum van de maandag in week 1

te berekenen. Hier is uiteraard wel een omrekentabel nodig wat best omslachtig is.

Uiteraard wil ik dat alles automatisch aangepast wordt als het jaar wijzigd.

 

En ik ben geen held in VBA en het toepassen ervan in Excel anders was dat misschien nog een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een omrekentabel ben ik eruit.

 

Ik bepaal in die tabel de datum van de maandag in week1.

Als referentiedatum gebruik ik 01-01-[jaar].

De uiteindelijke datum voor de maandag gebruik ik dus en voor de volgende weken is het de datum van de maandag

van de vorige week plus 7 dagen. Voor mijn gevoel nog steeds omslachtig maar het werkt.

 

Tips voor minder omslachtige methodes zijn nog altijd welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjah, da's altijd een kwestie van afwegen. Voordeel is wel dat nu een ander jaar intikken automatisch de maandagen van alle 52 weken in 1 keer aanpast. En aangezien ik maar voor 1 jaar weken in de file wil.

 

En van het puzzelen naar de juiste formules leer je nog wat, zelfs al krijg je hulp. wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...