Ga naar inhoud


[DM600] RGB signaal extreem slecht!


Doman

Aanbevolen berichten

Toch maar weer eens een vraag over de (beruchte?) beeldkwaliteit van de Dreambox DM600.

 

Ik was kort geleden op bezoek bij een kennis om eens even te kennis te maken met zijn nieuwe DM600(DVB-C).

 

Wat helaas al meteen opviel was de zeer slechte beeldkwaliteit van de SCART/RGB uitgang.

Dit was gewoon onscherp, absoluut geen RGB waardige kwaliteit.

Het had eigenlijk meer weg van composite. cry

En dan ook nog aangesloten op een LCD TV maakte het allemaal nog even een stuk erger!

Vergeleken met een HUMAX IR-FOX-C aangesloten op dezelfde RGB/SCART/LCD-TV was het beeld gewoon bizar/schandalig slecht!

 

Ook nog even met verschillende images (PLI/Gemini) getest of dat misschien verschil zou maken, echter zonder beter resultaat.

 

Blijkbaar gaat er ergens iets goed mis intern bij de videoverwerking van de Dreambox 600?

 

Ook het volgende testje gaf mij te denken:

 

Wanneer ik DM600 instel op PAL en de ingebouwde EBU Colorbars oproep is het resultaat via RGB wazig/onscherp, het lijkt meer op een composite signaal omgezet naar RGB.

Dit is goed te zien bij de kleurovergangen van het EBU testbeeld, deze zijn niet echt scherp zoals het bij fatsoenlijk RGB zou moeten zijn.

 

Wanneer ik de DM600 echter instel op NTSC en de ingebouwde EBU Colorbars oproep is het testresultaat wel scherp!

Het beeld ziet er op de LCD TV dan precies zo scherp uit als op dit EBU Colorbars plaatje.

 

Kunnen meer mensen dit resultaat bevestigen?

 

Ik begin gewoon te denken dat de hele videochip van de DM600 verkeerd wordt aangestuurd?

 

Op diverse fora lees ik dat andere gebruikers ook klagen over de slechte beeldkwaliteit van de DM600.

Maar het lijkt me toch niet normaal om een apparaat op de markt te zetten met zulk een extreem slechte beeldkwaliteit?

 

NB

Vogens de informatie van mijn kennis was zijn Dreambox een orginele, dus geen zogenaamde 'kloon'?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo,

 

Ligt er ook aan hoe je tv is aangesloten en op welke scart plug wat wordt ontvangen en verzonden.

Ook de instellingen van de TV zijn bij alle STB weer net wat anders.

Als je weer bij je kennis bent, ga dan eens met zijn TV instellinen spelen, i.p.v. alleen de 600 de schuld te geven.

 

Toen ik mijn 600 voor het eerst aansloot had ik ruis in beeld op mijn Phlipje CRT scherm! Terwijl mijn Echostar en Dbox een mooi plaatje maken.

 

Bleek toch ergens wat fout te gaan met mijn scart verdeel doos. Een andere gekocht en het beeld was stukken beter.

De 600 vind ik geen kampioen, maar geeft een redelijk sat beeld af. Gewone plaatjes of foto's moet je op een 600 niet willen zien, kan die niet goed, en zien al je downloads hier op mijn Monitor er hetzelfde uit.

 

Die Humax C van je, die ik ook ff hier heb, heeft inderdaad een mooi strak plaatje, met de juiste instellingen van je tv, maar veschild niet veel van de Samsung DCB 9401R hier. Er zitten alleen wel spelletjes op de Humax en is de kast voor mij niet mooi. Lijkt net een gekrompen oude versterker met een dood display, maar dit ter zijde.

 

 

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...