Ga naar inhoud


Mythtv Setup met 5 Satelco DVB-C tuners in Ziggo gebied


bas.t

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

ik wil mijn mythtv systeem opnieuw opzetten. Tot nu toe had ik één master-backend, één frontend, één mediamvp en één analoge harddiskrecorder. In de backend zaten twee hauppauge pvr500 analoge tuners (vier tuners in totaal dus) en dat was genoeg. Dat moet nu één master-backend met drie tuners en twee secondary backends/frontends met ieder één tuner worden. Mijn ogen zijn wat slechter geworden en ik heb bovendien één van de twee pvr500's om zeep geholpen. Tijd om naar digitaal te gaan dus. Mijn systeem ligt nu plat, ik heb twee Samsung tunertjes met smartcard van Ziggo laten aanrukken om te kijken of digitaal een optie is. De tuners waren toch gratis smile En het moet gezegd: fijn beeld, niks op aan te merken! En het kost me nu geen moeite meer om de ondertiteling te lezen.

Maar ik mis mijn systeem.

De Samsung tunertjes gaan dus de kast weer in en één van de smartcards gaat in de master-backend.

 

Het opzetten van een softcam met een smargo reader (of hebben jullie uitstekende ervaringen met een ander cardreader, die ik ook vandaag nog gewoon in de winkel kan kopen?) zal wel lukken, met wat gepruts en hopelijk wat hulp van jullie.

 

Wat de tuners betreft: ik heb mijn oog laten vallen op de SATELCO EasyWatch PCI DVB-C HDTV "Basic Edition" (HD vindt ik niet echt interressant, maar wie weet verzinnen ze bij Ziggo in de toekomst wel om ook de SD uitzendingen in mpeg4 of zo te versturen, dan moet mijn kaart dat wel kunnen ontvangen).

Deze kaart schijnt absoluut geen driverproblemen te kennen onder linux. Bovendien kan er in de toekomst, als dat noodzakelijk mocht worden, een CI aan worden gehangen die geen pci slot nodig heeft. Heeft iemand van jullie ervaring met deze kaart? Ik bedoel echt zelf, niet van horen zeggen graag...

En zo ja, wil je die ervaring dan met mij delen? Beeldkwaliteit, mogelijkheden/onmogelijkheden etc. Maar wel onder linux graag, windhoos komt er bij mij niet in smile

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Als jullie interesse hebben in de resultaten van mijn geploeter dan zal ik die hier posten.

 

Groeten van Bas.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk dat die smargo reader een goede keus is. Ik heb aan mijn mythtv backend nog een mastera hangen - maar een externe voeding minder vind ik een absoluut pluspunt voor die paar euro's extra.

Voor wat betreft die softcam (ik weet niet hoever je je al ingelezen hebt) hier geldt: je werkt altijd client-server; je moet een cardserver opzetten (ik heb goede ervaringen met newcs) en een softcam-client (sasc-ng) op iedere client die tuner(s) aanstuurt. Het draaiend krijgen is een kwestie van geduld - en lezen.

 

Voor wat betreft je tunerkeuze denk ik dat je je er misschien nog even van moet vergewissen dat je met de 'HDTV' versie niet alleen de MPEG4 codecs afrekent ten opzichte van de 'gewone' BASIC versie.

AFAIK zijn het dezelfde kaarten - en wordt de decodering in software afgehandeld; voor zover ik weet zijn er nog geen dvb-c kaarten die MPEG4 in hardware decoderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie.

 

Als ik je goed begrijp kan ik dus net zo goed de SD versie nemen? Scheelt weer wat geld ook.

 

Welke tuners gebruik je zelf? En ben je er tevreden over qua installatie, stabiliteit en niet te vergeten beeldkwaliteit?

 

Ja, ik heb al heel wat gelezen, maar ben er nog niet. Men spreekt elkaar nogal eens flink tegen. Gelukkig heb ik plenty geduld. Als het allemaal maar wel af is binnen een half jaar!

 

Wat betekent AFAIK eigenlijk?

 

Groeten, Bas.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

AFAIK: As Far As I Know

 

Heb je al hier gekeken? http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1096768

 

Dat topic gaat over dvb-c in een pc en hierin staat een mooie opsomming van kaarten met hun linux driver-ondersteuning. Ik heb zelf een KNC-one DVB-C gehad en die werkte prima onder linux/mythtv zelfs met Common Interface en Alphacrypt. Maar aangezien jij een softcam gaat gebruiken, zijn er meer mogelijkheden.

2 x Dreambox 800 met dvb-c en dreambox 7025+ met 2x dvb-c verbonden met Synology NAS

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord.

 

Ik vond deze pagina op de linuxtv wiki voor mijn doel wat informatiever. De keus was dus de satelco of de TechnoTrend C-1501. De laatste is ook wel goed aan de praat te krijgen, maar dan moet ik wel wat prutsen. Totdat de driver in de mainstream kernel zit tenminste. Staat tegenover dat hij goedkoper is en dat telt ook bij vijf stuks. Maar wat ik minstens zo belangrijk vind, Satelco adviseert een maximum van 4 tuners (ongetwijfeld onder windhoos) en TechnoTrend houdt het op maximaal twee tuners. Twee is te weinig, ik heb een server met vijf vrije pci slots, dus als ik geen warmte problemen krijg prop ik ze liefst allemaal in die ene machine. Het moet alleen geen stofzuiger worden.

 

Groeten, Bas.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rigolo
Ik zal als ik jou was ook het maar bij 4 houden. Wil je bijvoorbeeld sasc-ng gaan gebruiken dan kan er er toch maar 4 gebruiken. Dit omdat linux maar maximaal 8 DVB devices toestaat. Dat wordt bereikt bij 4 echte, en 4 virtuele kaarten met sasc-ng


Ik ben inderdaad van plan om sasc-ng te gebruiken en had niet aan de virtuele tuners gedacht. Dank voor de opmerking.

Ik wil de nieuwste release van Muthbuntu (8.04.1) te gebruiken. Kan ik dan jouw how-to gewoon gebruiken, of gaat dat niet zonder meer met de nieuwe release?

Groet, Bas.

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is dit wat ....

 

http://www.reel-multimedia.com/en/extension_linux_lieferumfang.html

 

Ik zag dat niels wagenaar (op dit forum) deze kaart gebruikte in combinatie met VDR op een linux PC ...

 

Als dat allemaal werkt zou ik zo'n kaart op je frontend gebruiken ... dan kan je weer met een lichtere CPU toe, en dus minder koeling, en dus minder lawaai ...

 

maar ik weet niet of dit lekker werkt icm MythTV als frontend.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die prijs inderdaad....

Maar ook dat er geen standaard bracket voor een pci slot aan zit, hangt-ie dus gewoon los in de machine?!

 

@Rigolo: is jouw how-to (http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1415183)over sasc-ng nog gewoon te gebruiken met de nieuwste mythbuntu release?

 

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

op hoofdlijnen nog wel ... alleen zit je met sasc-ng met een uitdaging. Dit omdat de orginele sasc-ng niet meer echt wordt ondehouden, en dat er nu een opensasc-ng is, die wel geupdate wordt, maar daar ligt de aandacht toch meer op de amerikaanse dvb-s kanalen.

 

Tevens gebruik jij een lokale smartcard reader, en ik die van mijn dreambox. En wat misschien ook een goede uitdaging is is om de laatste versie van vdr-sc (die dus ook binnen sasc-ng gebruikt wordt) aan de praat te krijgen met CCcam.

 

Waar je ook rekening mee moet houden is het scannen van de kanalen binnen mythtv. dat werkt nml niet voor @home/casema/ziggo omdat ze de network ID anders doorgeven. lees dit even door: http://svn.mythtv.org/trac/ticket/3640

 

dat perl script dat van een channels.conf de juiste settings in je database zet schijnt te werken maar ik zelf heb het nog niet uitgeprobeerd.

 

Je weet ook dat de laatste mythbuntu met mythtv 0.21 multirec ondersteund. Dus dat je alle zenders op 1 transponder paralel kan opnemen (of bijvoorbeeld 2 achter een volgende programma's op 1 kanaal met beide 10 minuten overlap kan opnemen) Je kan zelf instellen hoeveel "virtuele" tunners mythtv aanmaakt per "Echte" tuner (die dan ook weer een loopback tuner zijn zoals sasc-ng ze aanmaakt).. snap je het nog.

 

En daardoor moet je dus ook op letten hoeveel PID filters je aangeeft dat sasc-ng tegelijker tijd aankan. dat kan je doen met een opstart optie.

 

en als dat allemaal werkt .. dan kan je een geupdate HOW-TO maken :-)

 

Ik zelf kom er de laatse tijd niet echt aan toe om er mee aan de slag te gaan. Te veel andere zaken die even voor gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik ff blij dat ik al zo'n hoop gelezen had, ook dat scannen van kanalen had ik al uitgebreid op de korrel! En mocht dat script niet goed genoeg zijn dan gaan we er gewoon wat aan doen. Ja ik bergrijp gelukkig nog goed waar je het over hebt.

 

Een stelletje uitdagingen verderop komt er inderdaad een nieuwe how-to van. Maar het gaat wel even duren, de komende maanden zit ik ook wat krap in de tijd. Ik zie het zeker wel januari worden voordat het af is.

 

Waarschijnlijk komt er ook nog een geautomatiseerde installatie en (basis)configuratie van het geheel, maar dat beloof ik nog niet.

 

Nu eerst maar de cardreader en de eerste tuner halen en als ik het zover heb de rest van de tuners. Anders is het zo'n uitgave ineens.

Bedankt zover.

 

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bas.t
Dank voor je reactie.

Als ik je goed begrijp kan ik dus net zo goed de SD versie nemen? Scheelt weer wat geld ook.

Welke tuners gebruik je zelf? En ben je er tevreden over qua installatie, stabiliteit en niet te vergeten beeldkwaliteit?

Ja, ik heb al heel wat gelezen, maar ben er nog niet. Men spreekt elkaar nogal eens flink tegen. Gelukkig heb ik plenty geduld. Als het allemaal maar wel af is binnen een half jaar!

Wat betekent AFAIK eigenlijk?

Groeten, Bas.

Ik weet het niet 100% zeker - maar mijn gok is dat je alleen maar afrekent voor (windows) MPEG4 codecs. In de hardware hoef je niets te veranderen om mpeg4 uit een transport stream op te pikken t.o.v. mpeg2. Wel even navragen dus!

Zelf heb ik 2 Hauppage WinTV DVB-C Rev. 2.1 kaarten. Deze heb ik oorspronkelijk gekocht om een VDR-systeem te bouwen. (Deze kaarten hebben svideo, IR, en scart uit (met een kleine uitbreiding))
Zelf wilde ik eigenlijk van alle dozen af (xbox, dvd, tv-tuner, ...) om 1 multimedia systeem te bouwen.
Mythtv viel af als frontend, omdat ik het eenvoudigweg te traag vind zappen.
Ik vond VDR nog te weinig volwassen om aan mijn meisje uit te leggen.
... dus in huize walinsky staat er nog steeds een xbox (XBMC), en een dm500.
(en wordt er nog geen HDTV gekeken)

Ik kijk nu met bovengemiddelde belangstelling naar de netciever (reel multimedia) die 3 tunerkaarten kan huisvesten. XBMC (dat al goeddeels naar Linux ge-port is) is voor mij absoluut de eerste keus als multimedia platform.
Een ultieme combi voor mij zou vdr/xbmc zijn.
Er zijn al mensen die dit deels werkend hebben.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: walinsky
Ik weet het niet 100% zeker - maar mijn gok is dat je alleen maar afrekent voor (windows) MPEG4 codecs. In de hardware hoef je niets te veranderen om mpeg4 uit een transport stream op te pikken t.o.v. mpeg2. Wel even navragen dus!


Ik heb het uitgezocht en je hebt helemaal gelijk, ze zijn precies hetzelfde!

Blijft de vraag waarom Technotrend maar maximaal 2 Budget C-1501 tuners in een machine adviseert, tenslotte is dat ding nog een stuk goedkoper dan die van Satelco en van wat ik er van heb begrepen ontlopen ze elkaar niet of nauwelijks qua beeldkwaliteit e.d. Alleen een driver compileren voor die technotrend houdt mij niet tegen. Wel het maximum van twee.

Ik zal dit ook proberen na te vragen bij de leverancier.

Heeft iemand van jullie alvast een idee hoe dit zit? Of misschien zelf ervaring met meer dan twee TT kaartjes in een machine?

TvHeadend backend met 2 TBS6285 quad tuners (DVB-C mode)

Twee Kodi frontends zonder bewegende onderdelen (absoluut stil!), Shuttle XS35GTV2 met SSD schijven

Helaas niet meer te koop, ze zijn bij Shuttle voor ati en intel gpu's gegaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...